Sadeldjungeln!

Domino_s

Trådstartare
Ryttaren: 1,67 lång, inga jättelånga ben. Normal byggd.

Hästen: 1,52 cm hög, kort rund/platt rygg.(dock inte som en boll, hon har lite manke, tänk normal ponny..;))

Letar efter en som ska fungera i skogen (långritter och till vardags), träna lite "dressyr" och vara ofattbart skön...:love:

Vilken modell ska jag satsa på, vilken storlek passar mej och hästen.

Prisklass: vet inte riktigt än, beror på vad jag får för min gamla, men kanske 5000-7000,- Begagnad eller ny spelar ingen roll.

Självklart ska jag ta hjälp av en utprovare när det slutgiltiga beslutet skall tas, men vill ha lite tips och råd på vägen. Så kan jag hålla utkik efter och få ett hum om vad det är jag letar efter. (kan som sagt ingenting om westernsadlar)

Mvh Domino_s

Sv: Sadeldjungeln!

I det prisintervallet skulle jag leta efter en begagnad. Modell är inte så viktigt, skulle jag säga, viktigare är att den passar hästen och dig och där är det svårt att råda. Försök få prova andras sadlar för att få ett hum om vilka märken och storlekar som kan passa.

Bomvidder på westernsadlar benämns semi-quarter, quarter, full quarter eller extra full quarter, men det kan variera hos olika märken hur vidderna är. Sitsstorlek mäts i tum där 16 tum motsvarar ungefär 17 på en engelsk sadel, men även där kan det variera hur man upplever sitsstorleken beroende på om sadeln har en flack eller mer uppbyggd sits, så tyvärr är det svårt att ge generella svar på dina frågor....

Vad tror ni om Simco Haflinger 15,5" (24 cm mellan conchos).

Det var fruktansvärt läcker på bilderna...:laugh:

Det står i beskrivningen att den passar breda, runda hästar med kort rygg för att den var rundskuren. (vilket jag antar betyder att den inte har raka kanter bak, vilket jag iofs tycker är mkt snyggt, men det ska vara bra till hästen först och främst...:laugh:)

Mvh Domino_s

Denna sadeln är det jag menar, men här ser jag att den heter Simco WI special Arabian och är utformad för pleasure och trail. Vilket låter väldigt bra...:laugh:

Är den utformad för att passa arabhästar så stämmer ju min lilla häst in i den beskrivningen, hon har lite "arab" stuk över sin rygg. Kort, platt, bred och liten manke.

Och den är ju verkligen ursnygg...:love:

Mvh Domino_s

Senast ändrad av en moderator:
Weaver Syntetsadel

Jag var iväg och provsatt och klämde på en sådan idag. Snygg att titta på men kändes ganska stor och lång att sitta i. Men det var ju endast på sadelbocken, kanske blir en annan känsla när den kommer på hästen...

Någon som har erfarenhet av denna sadel. Det ska vara den nyare modellen.

Mvh Domino_s

Sv: Weaver Syntetsadel

Jag har ingen erfarenhet av syntetsadlar men om du menar att den kändes stor i sätet så kanske du ska prova mindre säte?

Sedan är det ju mer både framför och bakom jämfört med en vanlig stjärtlapp och det kan ju kännas stort åt alla håll i början men är en vanesak. Man placeras ju också lite längre bak på ryggen på hästen men det är också en vanesak :)

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Miljon
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 069
Senast: Maoam
·
Utrustning Hjälp mig förstå vilken sadel min häst behöver!! Hannoveranare som är otränad för tillfället (gått med föl samt letat sadel). Hon är...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Frieda
·
Utrustning Hej! Letar sadel i prisklass till ca 5000:- ny eller begagnad till min dotters b-ponny. Han har bara så attans svår rygg. Hög manke...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka