Sadel utan ny utprovning?

M

majeld

Köpt ny häst och köpte även med sadel till henne som är utprovad. Men det är bara att konstatera att jag är för stor för sadeln:o
Vet sen tidigare utprovning till annan häst att jag behöver långa kåpor och denna har normala kåpor, mina knän hamnar nästa på vulstren och jag tycker inte jag hittar den där *bra känslan* som jag hittat i Amerigosadlar som jag provat i rätt storlek.
Borde det gå att utan att ta ut ny sadelprovare köpa en likadan sadel fast med långa kåpor och ev. 0,5 tum större säte??
Hmmm såg nu att jag lagt tråden fel...ska ju vara under sadlar men nån får gärna flytta den:-)
majeld

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel utan ny utprovning?

såvida inte sadeln blir för lång, så ja det går.

men tänk på att det kan skilja i passform mellan samma stl till och med, så du kan inte vara säker på att den passar innan du provat.

Sv: Sadel utan ny utprovning?

Tack för svar, jag tror nog jag får ta ut sadelprovaren, det vore ju för jäkligt om det blev fel!
majeld

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 240
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur