Sadel till rak rygg

S

Sirisiri

Måste ta mig i kragen och försöka hitta ny sadel nu. Appaloosan passar ju inte alls bra har jag insett...

Så här ser min häst ut. Det måste väl kallas rak rygg? Är det någon som ser om den är jätterak, bara lite rak eller vad den nu är? Jag är så dålig på sånt. Vilka sadlar kan tänkas passa?

Jättetacksam för lite hjälp... :) :bow:

testa någon Passier, albion m.fl, bästa är ju om du tar ut en sadelmakare som kan testa sadlar och kanske har dem ngn som passar bra :)

har en kieffer på min häst.
hon har oxå ganska rak rygg, med makerad manke. Även ganska bred över ryggen. den ligger bra på henne

JO, den är rak. Inte konstigt att Prestigen inte passar. Jag har en Passier med kilbossor på min häst som har rak rygg. Andra sadlar som ska ha rak bom är Kieffer, M&N, Albion, Stubben, Cliff Barnsby, Pessoa. Jag letar ny dressyrsadel nu, och det är ett slit... :p

Lite på sidan, men bara för att visa hur stor skillnad det är på en rak resp. svängd rygg och sadel:
Min gammelhäst har en Prestige, men eftersom jeg rider honom så sällan så tänkte jag att han kanske kunne få låna Arrows sadel och så kunne jag sälja Prestigen och köpa mig en riktig bra dressyrsadel istället. Men icke... :crazy: Provade Passieren på honom och på mitten var det flera cm luft mellan sadel och rygg! :eek: Snacka om att ge punkttryck....Så ille trodde jag verkligen inte att det skulle vara. Så han får nog ha kvar sin sadel ändå, den lilla hästen, så får jag köpa en begagnad dressyrsadel istället.

Jo, det där med att sadeln kan hänga i luften har jag också funderat på. Det var därför jag ville att någon skulle ge ett utlåtande om ryggen verkligen är rak, eller bara ganska rak.

Usch, jag hatar att leta sadlar... Men det låter ju lovande att Albion :love: passar! Har sadelinprovare begagnade sadlar också? Jag har inte riktigt råd att köpa två nya sadlar... :smirk: Och speciellt inte när jag inte vet om jag ska ha hästen kvar...

Men tack för tipset! Ska till Sharpman om några veckor. De har ju många begsadlar.

Hur är det med Zaldi och Henri de Rivel? Passar de raka ryggar? Har provat båda på min häst och har för mig att de låg okej. Men jag har ju gjort ett misstag en gån och vill inte göra samma igen.

Zaldi brukar fungera bra på hästar med rak rygg.
Har själv Zaldi (hopp), en gammal County (dressyr) och en Kentauer (dressyr) som också ligger bra på mina "rakryggade" halvblod (och en Wintec Close Contact som inte ligger så bra).
//Susanne

Jamen det låter ju bra. Kan Appaloosa bomvidd 34 motsvara Zaldi 30 tro...?

Kieffer ligget bra på raka hästar vad jag vet. Min häst har nästan spikrak rygg med markerad manke och kieffer ligger perfect

Jag fick med en Stübben när jag köpte min häst. Den ligger betydligt bättre än Appaloosan, men måste pallas upp med tjocj nyckelhålspadd för att inte luta bakåt.

min häst har inte hlet rak rygg men mycket. Kort är den och halv-bred men med mycket bred manke.
Jag har en Zaldi royal super som ligger KANONBRA på honom. Har en kiffer lech dressyr också som ligger "sådär".
Ska prova med pad under för jag vet inte om han växt ur den lite kanske... Den passade jättebra när vi köpte den. Man kan ju ställa om den i bommen också så vi får se hur det blir :)

okej, för jag tycker de ser svängda ut på alla bilder jag sett, och så har min kompis en sådan och provade på min rakryggade häst och den låg absolut inte bra :crazy:.

Dom nya stubben-sadlarna är ganska raka, min sadelmakare provade en siegfried på min häst, och den låg okej. Kan hända är dom äldre mer svängda?

jo så kan det nog vara kanske.

hört någonting om förut att stubben har rak bom men svängd stoppning eller nåt, och inte som vissa svängd bom och svängd stoppning?
vet inte om det stämmer...

Min häst serut ungefär som din över ryggen fast mindra manke... Jag köpte en stubben sadel igår och den ligger jättebra!!! Lite mkt luft mellan framvalv och manke bara... Men det fungerar...

/Linda

Susanne_(du med wintec close contact sadeln).Jag känner många som köpt en sådan sadel och inte en enda har passat bra..Alla har fått köpa nya sadlar.Vet inte vad det är som gör att sadeln knappt passar någon häst,om det är stoppningen eller vad det kan vara.Men är det inte den sadeln som har utbytbar(ändringsbar) bom??eller minns jag helt fel :eek:?

Min pålla har också rak rygg och de märken som har passat henne är Morris&Nolan (ligger jätte bra!), Stübben (sådär), Zaldi (ligger jätte bra!), Kieffer. Även kompisens Appaloosa Hippo dressage har legat okej. Har alltid hört att de ska vara svängda i bommen men den ligger hyfsat.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka