Sadel till häst med HÖG manke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 14 980
W

Warmia

Nu har vi provat 5 olika sadlar med olika vidder på bommen men ingen sitter bra. Det största problemet är att sadlarna kanar bakåt även om en glidpadd ligger underst. Provade en förbygel i resår, hjälpte inte. Måste hitta en sadel till denna långa och höga manke, några förslag?

Sv: Sadel till häst med HÖG manke?

Jag har en med lätt svängd, bred rygg och MYCKET manke... Har en wintec hoppsadel till honom med det vidaste järnet i... Den ligger kanonfint, trodde aldrig han skulle kunna ha den, men det finns 4 fingrar mellan framvalv och manke...:laugh:

Mvh Domino_s

Hade tidigare en Jacson Santa Cruz Celine (hoppsadel), den funkade också till mycket manke... Tyvärr blev den för smal, men innan han breddade sej låg den kanon...:laugh:

Mvh Domino_s

Hade tidigare en Jacson Santa Cruz Celine (hoppsadel), den funkade också till mycket manke... Tyvärr blev den för smal, men innan han breddade sej låg den kanon...:laugh:

Mvh Domino_s

En sån sadel ligger jättedåligt på min häst med hög manke :confused:. Konstigt.

ts

Min med hög manke har Appaloosa Golden Star hoppsadel och Kentaur Medea dressyrsadel. Ligger super på honom.

Kieffer,Passier,Kentaur,Prestige och County har passat till mina hästar med höga mankar.
Det har dock inte varit samma hästar,men alla mina har haft rejäla mankar!

Jag har nog provat 40 sadlar på min häst med hög manke och som är högre fram än bak och där nästan alla sadlar åker bak... Ett fåtal har passat, så jag rekommenderar en bra sadelutprovare. För att rekommendera sadlar behöver man veta ryggform, vidd, sadellägets längd osv, och om det är hopp eller dressyr du är ute efter.
Amerigo Classic dressyrsadel funkar på min häst. Vissa Prestige hopp ligger någorlunda.

Jag kan rekommendera Jeremy Rudge Flight (hoppsadel) till hästar med hög och lång manke.
Den är specialdesignad för att passa framförallt fullblodsryggar, men ligger ypperligt på min häst som har en "svår" manke.
Passar en tämligen rak rygg (ej spikrak).
Fin sadel dessutom!

måste bara kommentera detta, vi har haft sådan här problem med hästar vi har haft och har.
Men sedan ett tag tillbaka så om vi nu ska hitta sadel så åker vi till en utbildad sadelutprovare för att få rätt sadel från början. Fel sadel kan skada en häst mer än vad man tror.

Vårat råd har du möjlighet så åk till en sadelutprovare.

Lycka till i din jakt på sadel.

måste bara kommentera detta, vi har haft sådan här problem med hästar vi har haft och har.
Men sedan ett tag tillbaka så om vi nu ska hitta sadel så åker vi till en utbildad sadelutprovare för att få rätt sadel från början. Fel sadel kan skada en häst mer än vad man tror.

Vårat råd har du möjlighet så åk till en sadelutprovare.

Lycka till i din jakt på sadel.

:bow::bow: Precis min mening...kunde inte sagt det bättre själv...

TS:
Dock kan det vara bra att få lite tips ang märken om man har en sådan sadelutprovade som kommer ut till dej utan sadlar där du själv får låna hem från t ex ridsportbutik...

Mvh Domino_s

Själv tycker jag att det är "ovärderligt" att få märkestips så att man vet vad det är lönt att låna hem.
Om man sedan är skicklig nog som sadelutprovare eller ej själv för att bedöma passform, det är upp till var och en.
Jag tycker själv att jag blivit rätt duktig genom åren, men den stora fördelen med en utprovare är ju just det utbud av sadlar man kan få tillgång till på en och samma gång (oftast). Kan vara väl värt pengarna att slippa åka runt och låna enstaka sadel här och där, även om man kan själv!:)

Har hästen stora bogar? Vissa sådana hästar kan tendera att "putta" bak sadeln med bogbladen vid varje steg och då måste de ha en sadel som ger extra bogfrihet.

Min ena häst har en manke som jag tycker är utan dess like :) den är lång och hög..
28528960.jpg

Jag har Ordo Equester sadlar på henne nu, funkar utmärkt med manken.
Jag vet ju inte vad din häst har för rygglinje men på min har jag deras fältsadel "Mars" och dressyren "Juno" som passar bra på den så kallade "moderna sporthästen", dom är omvärmningbara dessutom :)

Har hästen stora bogar? Vissa sådana hästar kan tendera att "putta" bak sadeln med bogbladen vid varje steg och då måste de ha en sadel som ger extra bogfrihet.

väcker upp tråden lite. :)

letar hoppsadel till min häst med hög lång manke, lätt svängd rygg (sluttar lite upp mot rumpan), stora bogblad.

letar sadel i LÅG prisklass då vi bara hoppar lite för skojs skull, är dressyrekipage.

har nu en st martin hoppsadel som legat väldigt bra men han börjar tyvärr växa ur den. tips? teknas hoppsadel?

sdc11574_136573896.jpg

(den bruna hästen...)

har tänkt ge max ca 5000...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
5
· Visningar
335
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka