Sadel till fjordhäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alanis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 786
A

Alanis

Hej!
Dags för en ny fråga efter sökning utan resultat.
Kan ni fjordägare, eller andra med häst med liknande ryggar ge tips om bra sadlar till kusen.
JAg har haft sadelmakare ute vid 2 tillfällen och provat sammanlagt 5 sadlar som suttit på liknande hästar, men inget passar. Nu har jag fått en avbild på ryggen, bogbladens vinkel uppifrån (någon som förstår) som jag skall ha som riktmärke i mitt framtida sadelletande.
Jag tänkte dock kolla om någon här har kompetens att ge upplysningar kring sadel till häst med udda form.
vad har ni för sadlar??? Hur hittade ni den. Har ni fått kompromissa med något, ex bomlöst, inriktning, modell, etc.???

Nyfiken Alanis

Sv: Sadel till fjordhäst

Hej!

Jag fick en sadel utprovad för ett år sen av en sadelprovare till min fjording, en Albion Legend K2 XW.

Jag hade enorm tur och hittade en sådan beganad, det är svårt hitta begagnade sadlar med den bredden. Sadeln kostar ny 14 800 kr (då iallafall).

Hoppas du hittar en sadel som passar.

Mvh Jezzica

Jag har en County Competitor med bomvidd 4 till min bredryggade vbl-travare. (För jag antar att du är ute efter sadlar som passar den typen av rygg?)

Den har dessutom faktiskt legat på en fjording tidigare... ;)

Nu vet inte jag vad för typ av rygg din fjording har. Rak/svankig/lång/kort etc?
Min haflinger har extremt kort (och jag behöver en 18"...) rygg och ingen manke och har helt spikrak rygg. På honom passar Albion K2 om man bortser från att tyngdpunkten ligger för långt bak, Equipe island och fälttävlan dressyr ligger också bra om man bortser från att tyngdpunkten är för långt bak och bossorna måste vara lite tjockare då han har platt rygg, Globus Clic dressyr låg jättebra när han hade lite högre manke men nu då den knappt finns längre (hans rygg har höjts så mkt pga alla muskler) tippar den något framåt, och så ska jag prova en Arabian snart som, enligt sadelmakaren iaf, ska passa min häst... Men det får vi väl se... Lemetex Stylist DL ligger väl också hyfsat men de är lite för långa men ligger ändå hyfsat och hästen verkar gillar dom.

Jag skall förtydliga mig: hästen har kort rygg, mycket låg manke, väldigt bred direkt, inte alls speciellt sluttande och är helt platt vågrätt.
Jag behöver alltså bland annat en platt och kort sadel.
/Alanis

Min häst har knepigt sadelläge. Kort bred rygg med svank och enorm manke på det. Det enda inom rimlig prisklass var bomlöst -jättenöjd med det valet.
Funderat på bomlös?
/T

Senast ändrad:

Lewasadlar ligger ofta bra på breda hästar, har haft 2 st till min fjording. För tillfället har jag en Sigma dressyr med den vidaste bommen. Tycker att en dressyrsadel ligger bättre på honom då den lämnar bogbladen friare än en sadel med framskurna kåpor.

Om din häst inte är väldigt rak i ryggen kan ju Wintecs sadlar vara något att testa för dig. Wintec Wide är den enda sadel jag fått att ligga bra på min mkt vida platta häst.

Albion, Frank Baines Elegance (Capriole är lite annorlunda i passformen), Globus, Arabian, vissa Stubben modeller (Avalon, Tristan Island),

Jag har en fjording och till den har jag en wintec allround. Det står även en fjording i mitt stall som har samma sadel.
Jag har även haft en kieffer dressyr som passade bra till min fjord.
Lewa har vi båda haft också.
Det är bara att ta hem beg och pröva. :)

Har en lånad Griffin Haflinger Cob som ligger bra på henne. Har även en Hubertus allround som passar bra. Samt en Griffin Dressyr som kommer ligga kanon när hon bantat (men den är inte min).

Vid bom på hela gänget förstås. Hon är eg inte så vid över ryggen utan över skulderbladen så kan man bara sadla ordentligt bakom dem så har hon ett rätt snällt sadelläge.

Jag köpte en Globus Loke sadel, bomvidd 36, efter att haft ute en sadelprovare till min fjordvalack. Den är jag nöjd med!

Jag har köpt bomlöst till mina hästar. Freeform som ser mer ut som en vanlig sadel. Trivs kanonbra i den och det gör även hästarna.
Har mycket breda hästar, en med mycket manke och en helt utan :smirk: har även haft ett fullblod som den bomlösa sadeln passat bra på. Valet föll på bomlöst eftersom det verkade smartare att köpa en sadel som passade på alla tre istället för att lägga pengar på (minst) tre andra....

Har en hoppsadel som är 16" xx-vid bom som passar som en smäck på hästen utan manke. Han passar väl in på beskrivningen av din häst. Jag ska sälja hoppsadeln eftersom jag tycker att jag klarar mig bra med bara min bomlösa då jag inte hoppar längre. Skriver inte ut märke o dyl här eftersom jag inte vill att det ska likna en annons. PM:a om du vill ha mer info.

Lewa och bomlöst till häst med rak rygg och nästan obefintlig manke (inte min häst) :)

Jag har en M&N islandssadel till min haflinger,hon kort i ryggen ingen manke och ganska rund. Den var dyr men värd varenda krona,underbar att rida i,det är dressyrstuk på den så den är inget för någon som vill hoppa./
Lisa

Min har en trainee, en hercross, en olympic och pampas och en westersadel....(samlar jag???) men hon är inte så bred och har rejäl manke och lång rygg.....

Ca 17 000 kr den ser likadan ut som min kompis dressyrsadel som är en "vanlig" M&N./ Lisa

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 954
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 558
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 481
Utrustning Jag köpte en sadel i april förra året som visat sig vara sned vilket gjort att min stackars häst fått ont i ryggen. Det är bossorna som...
Svar
19
· Visningar
2 001
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka