Sadel till bruksnordis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 684
C

Coffeaclub

Hade tänkt skaffa en ny sadel till min "lilla" nordis nån gång under hösten och tänkte höra om ni kan ge mig tips på bra sadlar passande denna typ av häst, alltså ganska kraftig med väldigt platt manke. Den får inte vara alltför dyr, runt 4000:-, iofs så kan man ju få en begagnad märkessadel för det priset. Vad kan ni rekommendera? (Ange gärna märke, samt vart man kan köpa dem)

Mvh Sverkers matte

Sv: Sadel till bruksnordis

Det går ju inte att säga generellt efter rasen vad som passar, alla hästar är individulella.

Jag har en County Competitor dressyrsadel med bomvidd 4 (vid eller x-vid?) till mitt breda varmblod. Underbar sadel, köp en sån om den passar hästen! :love:
Äldre Countysadlar verkar kosta runt 4-6000:-, när man tittar på annonser.

Nä, naturligtvis é ju alla hästar olika, men jag tänkte att det kan vara bra att få lite tips om vad man kan kolla efter för sadlar, så att man inte står där i sadeldjungeln helt förvirrad ;)

Vet du hur det fungerar när man tar hjälp av en sadelutprovare och vad det kostar?

Har aldrig ridit i en bomlös sadel... Kan man använda den när man hopp/dressyrtränar då?

Finns ju lite olika sorter, dressyr går utmärkt .Hoppning vet jag att några modeller ska man väl inte hoppa mycke i men upp till en meter är inga problem. Jag är i alla fall hel nöjd med min ,man känner ju hästens muskler mycke bättre också.

Kolla på island, där finns det en tråd om breda och korta sadlar.
Sök på forumet här med, finns en tråd uppe nu om breda sadlar där mååånga har skrivit vad som passar deras nordisar/breda hästar.

Griffin Haflinger/Cob kan nog vara värd att prova. Passar beda hästar med ganska rak rygg som inte har så mycket manke.
Annars så finns de gamla lewa-sadlarna i breeeda bomvidder. Hubertus eller stübben finns också begagnade för en billig peng. Breda stübben kan dock vara svårt att hitta.

Håller med om att det absolut bästa är att åka till/ta ut en sadelutprovare. Då kan man vara (nästan) säker på att få en sadel som verkligen passar.

Hej!

Wintec Wide funkar kanon på min 'brukstunna'.
Kostar ca 7000 ny.

Hug your horses!
/Mike

Var inne på Hööks och pratade med dem idag. Tjejen i butiken sa att den vanligaste sadeln folk köper till såna typer av hästar är just Griffin Haflinger/Cob. I modellen såg den ut å passa min häst perfekt, alltså väldigt bred och platt. Tyckte dock att den var liite hård att sitta i, men det kanske är skillnad när den sitter på hästen. Sen sa hon att Maxam syntetsadel också var rätt populär, den var lite smalare och högre, men desto skönare att sitta i. Vet dock inte om endast vid bom blir för litet... Jag har det på lädersadeln nu och den är lite liten..Erfarenheter..nån???

Begreppet "vid bom" säger mig absolut ingenting faktiskt. Det kan skifta från runt 85 till 100 grader från den ena sadeln med vid bom till den andra sadeln med vid bom.
Likaså systemet med 31, 32, 33 osv kan också skilja hur mycket som helst.
Mitt tips är att iallafall mäta hur bred hästen är (finns beskrivet på www.stalleldshestra.com tror jag), så du iallafall kan sålla bort de sadlar som är på tok för smala.
Däremot håller jag med om att det absolut bästa är att ta ut en utbildad sadelutprovare som verkligen provar ut en sadel till hästen.

Annars är iallafall jag helfrälst i bomlöst (min förra häst vara som en lagårdsdörr över ryggen, och på henne passade bomlöst utmärkt), ligger bra på de flesta hästar, hästen verkar uppskatta det, samt att de inte är så hyfsat dyra.

Länken du angav funkade inte...

Vad jag har förstått så är de bomlösa inte allra bäst att hoppa i, som någon skrev kanske bara upp till en meter. Eftersom både jag och lilleman älskar att hoppa så vill jag ha en som även funkar bra att hoppa i, men du kanske har andra erfarenheter vad gäller hoppning och bomlöst...

Nån som vet vad det kostar att ta ut en sadelutprovare?

Coffeaclub skrev:
Nån som vet vad det kostar att ta ut en sadelutprovare?

Det beror nog lite på vart du bor och vilken utprovare du använder dig av, men härikring och med den jag använder kostar det 650/häst + milersättning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har för närvarande ingen möjlighet att ta ut en person som kan prova ut en sadel till min häst de närmaste månaderna. Tänkte av den...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Rumbla
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 876
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Finns det travare av den lugnare sorten?
  • Ny på Buke
  • WE-tråden
Tillbaka