Sadel till breda hästar!

Linda.B

Trådstartare
Ni som har breda isisar och använder Wintec sadel, vad får ni använda för koppjärn?

Köpte en Wintec dressyr cair för några månader sedan som jag är väldigt förtjust i. Det blå järnet som följde med sadeln var alldeles för smalt och sadeln blev väldigt hög fram. Ska testa det vita.

I dagsläget är hästen lite rund och skulle kunna banta några kg, han åker snart på bete över sommaren (3-åring) därför vill jag inte krångla för mycket med sadelprovning, då han säkerligen kommer ändra form även under sommaren. Tycker det är bättre att justera sadeln korrekt till hösten när han sätts i gång på nytt.

Vad finns det annars för bra sadlar till breda hästar? Känner mig ganska vilse i denna sadeldjungel.

Mvh Linda

Sv: Sadel till breda hästar!

om det blå är för smalt (vilket det troligen är till de flesta islandshästar) så tycker jag att du ska byta direkt.

Jag har rött till min och han är ganska bred. När han kom var han tjockare och inte så vältränad, då köpte jag ett vitt, ganska snabbt fick jag dock byta tillbaka till det röda eftersom han "formade till sig" :)

Jag skulle nog rekommendera dig att investera i ett vittn och ett rött. Det är ju lätt att byta så det kan du ju göra efter hur vältränad/tjock h*n är.

Marija!

Tack för ditt svar. Ska investera lite koppjärn så jag kan skifta lite.

Hälsn Linda.

varför köpa en sadel till en treåring?
rider du in den nu?
Vill du att din häst ska hålla i många år så råder jag dig att väta med inridningen ett år. du kan börja tömköra och lära den de olika komandona från marken istälet. lycka till

När jag började rida in min som fyraåring red jag barbacka, köpte sen en billig sadel eftersom han ändå skulle ändra form. har nu en sigma dressyr som låg jättebra fram tills nu. nu har han blivit bredare och jag ska köpa en Wintec 500 CAIR:love:

Hästen rids INTE han tömkörs, körs för vagn, skrittar & travar över kavaletti, klättrar i skogen m.m.

Han ska på bete i sommar, sedan till hösten ska han sättas igång igen med ovanstående träning för att smått kunna ridas in som 4-åring.

Sadel köpte jag för att kombinera med bröstselen i samband med tömkörningen.

Mvh Linda

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 867
Utrustning Med fällningen fullt igång har jag sett vissa tendenser hos min häst att bli känslig för sadeln igen. Hon har ju varit väldigt förtjust...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Elektron
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar