Sadel till arab

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Santanico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 848
S

Santanico

Ni som har araber med kort och lite svankig rygg och inte mycket till manke, vad har ni för sadlar?

Jag håller på att leta sadel till den nya pållen, men jag vet inte riktigt var jag ska börja.... Vilka märken ska jag börja leta efter? Vilka bomar är skålade men ändå ganska breda?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sv: Sadel till arab

Double C Trail Rider och Nevada Fancy går att få i breda bommar (de är lite utsvängda framtill också) och båda dessa passar hästar med lite svank. Korta är de också.

Jag har en grov maxad c-ponny, korsning mellan russ o arab....han fick ont i ryggen av sadeln jag fick med till honom. Han är kort, svankig och mycket bred. Till slut provade vi ut en Henri de Rivel Treckener, det är islandshästmodellen, den satt som gjuten....jättebra! Jag trivs jättebra med sadeln o tror även att ponnyn gör de.....den är flat i sitsen, kan vara ovant i början.

Eftersom hon satt tråden i westernforumet så är det nog en westernsadel hon är ute efter...

Helt rätt, det är en westernsadel jag är ute efter. Och speciellt en reiningsadel.... Hur är crates och premiersadlarna?

Crates vet jag har spesiella arabsadlar och många av deras sadlar är ju korta, vet ej hur bommen är.

Jag har precis hittat en sadel som passade till min arab med lite svank och kort rygg. Det är en Longhorn (reining/pleasure) och den är väldigt skön att rida i!

Jag har en kort arab "utan" manke, men hon är inte svankig. Har en crates reiningsadel på henne, funkar fint!

Är det en "vanlig" crates reiningsadel eller en crates arabsadel? Blir inte en "vanlig" för lång i bommen?

Personlig så älskar jag crates. Helt klart skönaste sadlarna någonsin! Men den måste ju passa hästen oxå...

På min arab passar en "vanlig" Crates reiningsadel. Hon är dock inte så himla kort i sin rygg för att vara arab.

Jag har även haft en Premier Ringgold Reiner som passade bra. Den sadeln var dock mycket bred att rida i så den passade inte mej värst bra :crazy:

Har just nu en Orthoflex sadel som jag gillar och som passar hästen bra.

Hur var den Premiern i bommen? Rak eller skålad?

det är arabbom, men inte en spec arabsadel som crates ju också har. den har inte rundad skirt, men en extra kort fyrkantig! Superskön och superbra! Min häst är extremt kort, men det finns ändå plats! :rofl:

Ojsan! Jag tänkte inte på vilken inriktning frågan var i......sorry

Var heter den modell? Har du någon bild på den? Och var har du köpt den?

Massa frågor :D

Ringgolden var ganska rak har jag för mej :confused:
Har även provat en annan Premiersadel som var skålad men det funkade inte alls på min häst.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
319
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka