rebeccasvensson
Trådstartare
Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag har tyvärr inte hittat något som passar. 16,5" är lagom till mig så det är ju något positivt i det hela då han har en kort rygg. Han har inte mycket manke, är något svängd samt överbyggd. Ryggen är mycket bred och platt, har mätt av en mankmall av honom att han ska ha 37 i Prestige. Allt glider fram på honom, har jag tur ligger det still i skritten med i trav och galopp trycker allt på bogbladen. Tror jag löst detta då jag byggd en h-gjord, men måste testa med en sadel som ligger bra innan jag vet säkert. Sadlarna har ofta även tendenser att glida åt sidorna. Dessutom får han lätt skav av schabraket baktill.
Här är bilder på ryggen:
Från sidan:
Bakifrån:
Ovanifrån:
Har provat dessa sadlar:
Bates Caprilli 16" MW, W, XW - Trots att XW är det järnet han borde ha så låg sadeln inte emot framtill, tryckte jag ned den framtill lättade den bak så att endast främre halvan låg mot. Tolkar detta som att den var för svängd?
Globus Clic 16" 36 - Gled fram, provade denna innan jag byggde h-gjorden.
Albion Legend 17" K2 W - För rak och kändes lite smal. Gav skav av schabraket bak. Gled fram i trav och galopp.
Prestige Hippos 16" 36 - För svängd så rörde sig mycket bak, mötte mig i luften när jag red lätt. Gled fram i trav och galopp trots h-gjord. Med svängd gjord gled den fram så fort jag spände gjorden.
Prestige Top Dressage 16" 32 - Hade endast hemma den för att kolla om modellen ev skulle kunna passa. Kunde inte avgöra om den är något att satsa på då den låg ovanpå honom.
På söndag ska jag låna hem en Dominus dressyr XW så hoppas att den funkar.
Någon som har tips på vad som kan passa? Hoppas starkt på att jag hittar en Prestige Top Dressage då den var fantastisk att sitta i!
Här är bilder på ryggen:
Från sidan:
Bakifrån:
Ovanifrån:
Har provat dessa sadlar:
Bates Caprilli 16" MW, W, XW - Trots att XW är det järnet han borde ha så låg sadeln inte emot framtill, tryckte jag ned den framtill lättade den bak så att endast främre halvan låg mot. Tolkar detta som att den var för svängd?
Globus Clic 16" 36 - Gled fram, provade denna innan jag byggde h-gjorden.
Albion Legend 17" K2 W - För rak och kändes lite smal. Gav skav av schabraket bak. Gled fram i trav och galopp.
Prestige Hippos 16" 36 - För svängd så rörde sig mycket bak, mötte mig i luften när jag red lätt. Gled fram i trav och galopp trots h-gjord. Med svängd gjord gled den fram så fort jag spände gjorden.
Prestige Top Dressage 16" 32 - Hade endast hemma den för att kolla om modellen ev skulle kunna passa. Kunde inte avgöra om den är något att satsa på då den låg ovanpå honom.
På söndag ska jag låna hem en Dominus dressyr XW så hoppas att den funkar.
Någon som har tips på vad som kan passa? Hoppas starkt på att jag hittar en Prestige Top Dressage då den var fantastisk att sitta i!