Sadel-Sitsen

nexxa

Trådstartare
Ex. sadelutprovare rekommenderar 16 ½ " på sadel men man köper i stället en 17"..vad kan hända? :confused: Är det stor skillnad mellan dessa sadlar i strl?

Sv: Sadel-Sitsen

Du ska ju köpa en sadel som är lagom stor till din bakdel. Om du har liten rumpa och bör ha 16,5" så blir 17" lite för stort åt dig. Hästen bryr sig nog inte. det som kan hända är att du glider omkring om sadeln är för stor för dig.

1/2 tum. C:a 1, 25 cm mätt från framvalv till bakvalv. :crazy:

Okej så då är det ingen fara i övrigt? Fick nämligen erbjudande om sadel och den var perfekt i bommen men sen var den ju 17" i stället för 16 ½"

Beror också på hur lång rygg hästen har. Har de en med väldigt kort rýgg, ex en ponny kan de inte ha hur stora sadlar som helst. :)

Okej..han har ju rätt så kort rygg..men hur ser man om sadeln är för stor då??

Man bör ju sitta mitt i sadeln för att sadeln ska fördela vikten jämnt över ryggen. Men det är ju inte så stor skillnad upp till 17"...

jao, brukar inte tänka alltför mycket på om det är en 16" eller 18" jag sitter i, dock har jag provat h**ks safariputa 12" och där satt man som en smäck! helt perfekt med utrymme :smirk:

när jag provade ut min sadel till hästen provred jag i en 16" och den passade mig bra (och hästen med såklart) men var osäker på om jag skulle ta en 16½a ifall jag skulle växa mer och få en större rumpa ( :P )
för när jag äntligen hittat en sadel som passar hästen så bra ville jag inte behöva byta pga att jag växt ur den.

så jag tog en 16½a vilket jag ÅNGRAR, den är för stor för mig i sitsen och jag hamnar inte i rätt position i sadeln.
men dum som jag var får jag leva med det nu - har inte råd att byta.

så på min Bates var det större skillnad en 1½ cm kan jag säga..

Sadelns bossor får inte sluta efter det sista revbenet. Be en sadelutprovare eller kiropraktor kolla det åt dig, då det kan vara svårt att känna på vissa hästraser.

På vissa märken är det stor skillnad mellan storlekarna, en 16" Stubben är ju mkt större än Globus 16"... Men prova en 17", s¨å märker du själv... Du ska ha minst 1 hand bakom rumpan för att få plats ordentligt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 022
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka