Sadel - sits.

B

bussig

Har kämpat med min sits över 1 år snart sedan jag fick ny tränare. Har tidigare drivit med hälen. Nu när jag skulle lära om o driva med insida knä och vad så har det låst sig. Jag spänner mig så. Så jag klamrar mig fast med underskänklarna. Jag låser bäcken. Har varit hos naprapat flera gånger. Och det är lika gale varje gång. Kan min spänning hänga i hop med sadeln. Sadeln är utprovad för 2 år sedan till hästen o mig. Kan ibland få för mig att det är för lite stöd i sadeln. Vad tror ni ?

Sv: Sadel - sits.

Sadeln kan det ju vara, har du provat att rida barbacka?

Du ska inte klämma hela tiden, släpp knäna :)

Det är sitsen och hela benet som driver, men om du klämmer hela tiden så blir ju hästen mer okänslig för dina hjälper, för att inte tala om att hela du blir spänd som en stålfjäder... Slappna av :)

Jag brukar tänka som så att man "sitter på arsl*t och sparkar med benen" det är givetvis inte så jag GÖR men det gör i alla fall mig mycket mer avslappnad och jag slutar att klämma slag på hästen. Försök tänka att du ska ge "signaler" till hästen istället för att försöka använda muskelkraft. Låter säkert jätteflummigt... men det är så svårt att beskriva känslor :crazy:

Sparka med benen. Menar du samtidigt eller varannan ?

När du var liten, gungade du någonsin i en gunga då? gör samma rörelse som när du vill gunga fram gungan på hästen så driver du den framåt. Benen tar du till ifall "gungandet" inte fungerar.

Du ska inte behöva klämma för att hålla dig kavr och om du spänner dig så sitter du ju inte på ett bra sätt(du blir stel och orörlig).

Det kanske är som du säger att du får för lite stöd av sadeln... kanske är dax att prova ut en ny sadel.

Testa att rida barbacka. Känns det fortafarande lika krampaktigt i sitsen?

Testa en bomlös sadel. Den ger dig en mycket nära kontakt med hästen, funkar utmärkt vid dressyrträning och uteritter och är mjuk och följsam för både dig och hästen. En billig varaiant är tex knights bearback så kan köpas hos dom som säljer källqvist`s grejer. Den är super skön och ger ett bra stöd och kostar bara ca 5200kr. Jag har en sån när jag tränar dressyr. Man hamnar i en perfekt lodrät sits utan minsta ansträngning och den är mjuk och skön. Jag får aldrig tillsägelser på min sits sedan jag började rida i den.

Lycka till!

Då jag ska börja tävla dressyr snart så provade jag sporrar för första gången sedan i höstas. Slöt med det efter hästen fick sår vid skänkelläget. Efter träningen fick han sår på v sida. Jag får snart panik.
Har tagit upp detta med min tränare som sent i höstas. Försöker tänka inte knipa och driva så mycket. Ifs så är det hästens v sida som han är stel i. Hästen är lite lat oxo. Men jag tror det beror på min ridning oxo. Jag tycker det ser för jävligt ut såret. Funderar på att stryka mig till tävlingen. Det är bara ett betyg på en dålig ryttare. Önskar jag inte hade några underskänklar. Handikappryttarna fixar det ju bra. Kommer jag över detta måntro.

Liknande trådar

Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Dressyr Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input. Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur