Sadel ligger inte still

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 150
S

svea08_

nån som vet vad man ska göra åt det? silikonpad funkar de eller? han skjuter över både mig å sadeln i höger varvet.. :crazy: tacksam för tips :)

Sv: Sadel ligger inte still

Är hästen "frisk" i ryggen?

Annars håller jag med föregående

det är inget fel på varken hästen eller sadeln. kan nån bara ge ett tips vad man kan göra??

Hur vet du att det inte är något fel?
Men ok, vi utgår från att allt är tip-top.

Jag skulle tippa på att anledningen till att häst skjuteröver dig beror ofta på att häst inte är tillräckligt stark i ena sidan, och orkar därför inte bära upp sig.
Det kan oxå bero på ovan, samt att sadel ligger illa.
Eller att sadeln klämmer någon stans.

Annars skulle jag testa med att lägga under en liten pad. Vad som passar just i ditt fall vet jag inte, det finns så mycket paddar på marknaden så man får helt enkelt prova sig fram.

asså anledningen till att han skjuter över är ju för att han inte är tillräckligt stark men vi jobbar på det och han har blivit mkt bättre! men min dressyrtränare sa att jag skulle försöka göra något så att sadeln låg mer still.. så de va därför jag undrade vad man kan göra och tyckte att en gelpad lät bra.. men är glad för andra tips!

en gelpad är jättebra, eftersom den fördelar trycket jämt över hästens rygg.
testa med en sån.

Nåt ÄR ju fel, annars hade den ju legat stilla.

Är det så att du bara gör en bedömning av det eller har en sadelutprovare sagt att sadeln är bra, du är inte sned och att hästen inte är sned?

Finns det plats för en pad? Risken finns att om du lägger under en pad kommer sadeln att vara för liten och trycka, och då kan han inte utveckla muskler.

nej men som hon säjer så är ju hästen svagar i det varvet och....skjuter över henne på hm det står inte vilken sida men jag antar att hon åker till höger i höger varv....så gör min häst oxå fast i andra varvet och det beror på att hästen är svagare där som sagt och att DEN SKJUTER IFRÅN MINDRE MED ETT AV BAKBENEN....hm låt mig tänka jag tror det är det högra benet som är svagare och inte skjuter på/sätter under sig så bra...medans det vänsta benet i högervarvet skjuter på ordentliget och mkt därför blir ju allt stötigt och hon stöts till vänster sida.....jaja ni fattar...(hoppas jag)=)

köp absolut inte ngn gelpad, tar bara upp massa plats. Köp en tunn antiglid-padd istället. Brukar finnas på diverse ridsportsaffärer, vet att F.T.E har en en sånn padd i sitt sortiment.

Jovisst, men om sadeln passar så så märker man knappt det. En sadel som passar ligger där den ligger.
Jag hade också liknande problem med min häst en nkort period, men man kände det inte i sadeln på det viset att vi hamnade snett utan då märkte jag det på att han inte tog i lika mkt i andra varvet.
Om det är så att man åker över till andra sidan är sadeln sned, hästen är sned eller så ligger sadeln inte alls bra från början.

Hästen skjuter över dig på den sidan där han är starkast och således har tycker att det är bekvämast att bära dig. Det dummaste du kan göra är att dölja symtomen för det kommer obevekligen att visa sig i form av problem någon annastans.
Skaffa en bra tränare som kan lära dig hur du ska hantera problemet och stärka hästen så att han blir liksidig istället.

Snabba lösningar lönar sig ALDRIG i längden.

Hej,

söker också information om gelpad som glidstöd.
Den sadeln som jag pratar om är bomfri (och passar hästen).

Ett tips är en "gel-eze" pad som säljs bla via Glada hästen i spiltan. Har sett den i verkligheten, den är som slabbigt gelegodis men skall enligt utsago vara mycket bra för både häst och sadelglid. (=padglid)
En i stallet har beställt den till sin häst och den kommer inom några dagar.
Denna pad är väldigt annorlunda mot de paddar jag sett tidigare och är nyfiken om någon här har erfarenhet av den?
catarina

jag orkar inte med allt snack om att det skulle vara nåt fel på hästen, sadeln ä defenitivt inte min tränare (hon är världens bästa :) ) .. min fråga va ju bara om jag kunde göra nåt annat för att få den att ligga still.. ?!
det tar ju tid att bygga upp hästens muskler. han har blivit 1000 grr bättre i dressyren sen jag fick honom å de blir bättre å bättre..

just nu har jag en fårskinsspad under. men jag såg i helgen nån slags silikon? (den va iaf lite klibbig) pad.. tror den såldes av equalityline. va tror ni om en sån?

Gullan86: det är i högervarvet han skjuter mig utåt. alltså åt vänster.. :)

Jag tror inte hon menade att hon ville ha en snabb lösning på problemet utan att hon vill ha något som gör att sadeln ligger stilla medan hon arbetar med att stärka hästens svaga sida.

Ja men i så fall kan man arbeta i en gångart som är så pass långsam att man hinner motverka "överskjutningen". Som det är nu kommer hon ju aldrig att lära sig att "sitta hästen rak".

Detta är inte personligt riktat på det viset men det är förvånande hur många som kommer på undanflykter för att rättfärdiga sina genvägar.

Jag tykte också att min förra tränare var duktig... tills jag insåg att hon inte lärde mig det jag verkligen behövde kunna... grunderna till god ridning.

Jag har själv en sned liten häst som skjuter över mig åt höger (eller sköt kanske jag ska säja för det har blivit mkt bättre med rätt träning, i SKRITT).

Det är mycket jobbigare för en häst att gå i rätt form i skritt anser jag.
Hon vill bara ha konkreta svar..
Om hon är medveten om problemet och nöjd med sin tränare så ska man väl inte "tillrättavisa" henne.
Ge henne bra råd i stället..

:bow: tack..
måste det bli värsta diskussionen av en liten fråga?
ja skiter i hur ni tycker att jag ska träna min häst eller om de e fel på sadeln, hästen, mig eller min tränare..

Man måste väl ändå få skriva det man tror kan hjälpa.

Om jag inte tror att en antiglidpad är svaret så kan jag ju inte skriva det, då ljuger jag ju. Det är ett öppet forum och det är inte bara trådskaparen som läser svaren.

Ang att arbeta i skritt så är poängen att RYTTAREN ska hinna göra rätt. Dessutom arbetar man i korta sekvenser. 5 meter, paus, 10 m, paus etc.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
666
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka