Sadel i kallt/fuktigt utrymme

Ellenkantarell

Trådstartare
Har varit lite dålig nu på sistone på att ta vara på min utrustning... :(
Då min häst nu har blivit pensionär för gott så har sadeln blivit ståendes på sin hängare till ingen nytta, och jag har inte putsat den eller sett till den. Utrustningen har legat i ett rum som både har varit kallt och fuktigt.

Då jag förmodligen kommer att ha användning för sadeln till sommaren så bestämde jag mig idag för att det var dags att ta tag i den. Eftersom sadeln har haft överdrag verkar den ha klarat sig från mögel, men den är stel.
Hur vet jag att den inte har tagit skada? Kan jag tar in den i värmen och låten den bli lite mjuk och att jag sedan putsa den med lite olja för lädrets skull? Eller skulle detta kunna vara skadligt på något sätt?
Såg att mina träns hade tagit lite mer skada, de är prickiga av mögel. Kan detta ha skadat lädret, eller kan jag bara putsa upp de och fortsätta att använda?

/En fundersam hästtjej

Sv: Sadel i kallt/fuktigt utrymme

putsa upp och oja in tränsen, sadeln kanske behöver en genomgång av olja också. men tar du sätt in en avfuktare i sadelkammaren så håller sig lädret bättre ifrån mögel.
har kvar min första ponnys sadel och träns som hängde ute i stallet i ca 8 år innan vi fick stallet renoverat och en uppvärmd sadelkammare, möglade varje vår/höst och putsades sällan, lädret har klarat sig väldigt bra ändå, tränsen har blivit lite renoverade och nymålade och då det inte används så är lädret lite stelt, men det har inte drabbats av sprickor och har inte fått mögelfläckar sen nya sadelkammaren.
är inget super fint läder heller, är sånt vi fick med från förra ägaren så de är en 15+ år gamla.

Om man vill vara säker på att få bort möglet ordentligt och att det inte kommer tillbaks direkt så ska man tvätta lädret med en blandning av ättika och vatten, en del ättika och 3 delar ljummet vatten tror jag det var.
Skrubba av lädret i ättiksvattnet och skölj sen i vanligt rent vatten. Låt torka och smörj sen in lädret med läderbalsam.:) Har märkt att ättikan även rengör ingrodd skit på tränsen.
Man kan behöva böja lädret lite för att få det mjukt igen:)

Sadeln är nog bara att pusta upp så att den blir mjuk igen:)

Sadeln skulle jag inte oroa mig för men kolla igenom stroppar och stigläder så de inte blivit spruckna. Likaså med tränset. Träns kostar ju inte heller någon förmögenhet om det inte ser användbart ut efter oljebad.

Angående oljan, häll olja i en hink, stoppa i allt som går (hela sadeln blir ju lite svårt men de delarna man kan lossa samt tränset i alla fall) och låt stå ett dygn. Du lär få bäst effekt om du putsar upp grejerna med lädertvål först så all smuts och mögel försvinner och oljan kan komma åt bättre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 699
Senast: Niela
·
L
Utrustning Ja, jag skulle verkligen behöva lite vägledning nu. Hur ska man egentligen förvara läder? I vilken temp. och så vidare? Vad jag själv...
Svar
1
· Visningar
1 712
Senast: Bill
·
Utrustning Hur lång tid brukar det ta innan den mjukar till sig eller hur jag ska uttrycka det. :) Har en ny sadel hemma nu, en Globus Clic...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka