Sadel hos företag på försäljning. Vem har ansvaret?

Idaa_90

Trådstartare
Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida, kollade igenom bom och stoppning m.m - allt okej. En bekant till mig hämtade ut den häromdagen för att prova till sin häst och det visar sig att den ser lite skum ut. Jag har tittat på den och det är repor på bakvalvet, och bommen är knäckt. Lädret i sätet är veckat och ser ut att ha varit det ett längre tag.

Jag ringde hon som driver företaget som påstår att det inte kan ha hänt hos dom, och även om det hade gjort det tar hon inget ansvar utan hävdar att jag får vända mig till mitt försäkringsbolag. Hon påstår också att hon informerar alla om detta vid inlämning, vilket hon inte gjort. Hon vill heller inte lämna ut vilka som provat sadeln. Så vad gör man nu? Någon som varit i samma sits?

Inte nog med att min sadel är förstörd, dessutom lånades den ju ut till kund när den såg ut så och det var ren tur att det upptäcktes och sadeln inte började användas på ngn stackars häst. Sadeln i sig är inte så dyr (4-8000) men blev frustrerad på bemötandet - hävdar att den inte gått sönder där, men erkänner samtidigt att den var hel när jag lämnade in den.

Vart ligger ansvaret? Vem vänder man sig till?
 
Nä fy fn vad tråkigt :(

Exakt det där var jag rädd skulle hända när jag lämnat in sadlar till försäljning.

Skrev ni något kontrakt? Rent spontant borde väl förmedlaren ha någon slags försäkring som täcker sånt?
 
Nä fy fn vad tråkigt :(

Exakt det där var jag rädd skulle hända när jag lämnat in sadlar till försäljning.

Skrev ni något kontrakt? Rent spontant borde väl förmedlaren ha någon slags försäkring som täcker sånt?

Inget kontrakt är skrivet, enligt henne finns det ingen sån försäkring. Så frustrerad!
 
Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida, kollade igenom bom och stoppning m.m - allt okej. En bekant till mig hämtade ut den häromdagen för att prova till sin häst och det visar sig att den ser lite skum ut. Jag har tittat på den och det är repor på bakvalvet, och bommen är knäckt. Lädret i sätet är veckat och ser ut att ha varit det ett längre tag.

Jag ringde hon som driver företaget som påstår att det inte kan ha hänt hos dom, och även om det hade gjort det tar hon inget ansvar utan hävdar att jag får vända mig till mitt försäkringsbolag. Hon påstår också att hon informerar alla om detta vid inlämning, vilket hon inte gjort. Hon vill heller inte lämna ut vilka som provat sadeln. Så vad gör man nu? Någon som varit i samma sits?

Inte nog med att min sadel är förstörd, dessutom lånades den ju ut till kund när den såg ut så och det var ren tur att det upptäcktes och sadeln inte började användas på ngn stackars häst. Sadeln i sig är inte så dyr (4-8000) men blev frustrerad på bemötandet - hävdar att den inte gått sönder där, men erkänner samtidigt att den var hel när jag lämnade in den.

Vart ligger ansvaret? Vem vänder man sig till?

Det blir väl dessvärre knepigt när det inte finns något kontrakt skrivet :(
Rent juridiskt blir det väl en civilrättslig tvist vilket blir dyrt för den som förlorar och då får stå för rättegångskostnaderna...

Tycker dock att det känns väldigt oseriöst att sadelförmedlaren inte har någon försäkring på de sadlar denne förmedlar.
 
Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida, kollade igenom bom och stoppning m.m - allt okej. En bekant till mig hämtade ut den häromdagen för att prova till sin häst och det visar sig att den ser lite skum ut. Jag har tittat på den och det är repor på bakvalvet, och bommen är knäckt. Lädret i sätet är veckat och ser ut att ha varit det ett längre tag.

Jag ringde hon som driver företaget som påstår att det inte kan ha hänt hos dom, och även om det hade gjort det tar hon inget ansvar utan hävdar att jag får vända mig till mitt försäkringsbolag. Hon påstår också att hon informerar alla om detta vid inlämning, vilket hon inte gjort. Hon vill heller inte lämna ut vilka som provat sadeln. Så vad gör man nu? Någon som varit i samma sits?

Inte nog med att min sadel är förstörd, dessutom lånades den ju ut till kund när den såg ut så och det var ren tur att det upptäcktes och sadeln inte började användas på ngn stackars häst. Sadeln i sig är inte så dyr (4-8000) men blev frustrerad på bemötandet - hävdar att den inte gått sönder där, men erkänner samtidigt att den var hel när jag lämnade in den.

Vart ligger ansvaret? Vem vänder man sig till?
Konsumentombudsmannen

Ring dom bums!
 
Får se om jag fattar rätt. Du som privatperson har lämnat en sadel till försäljning hos en näringsidkare.

Stämmer ovanstående har hon - om inget annat uttryckligen avtalats - ansvaret för det gods hon tagit emot i sitt förvar. Vill hon göra gällande att hon avhändat sig ansvaret, får hon bevisa det.

Annars är hon ersättningsskyldig med fulla värdet för sadeln. Hur mycket var den till salu för?
 
När jag lämnat in har det i avtalet stått att förmedlaren ansvarar för sadeln. Jag har dock fått medge eller neka provridning och/eller att den skickats och acceptera att normalt slitage och enstaka små märken/repor kan uppstå av det. Om man provar sadel från dem så hade det varit den som provade som ansvarar för all utöver normalt slitage.

Och nog kan förmedlaren ha försäkring som täcker inlämnat gods. Det är bara BS att hen inte kan ha försäkring.
 
Precis, inget har fyllts i vid inlämning där hon avsäger sig ansvaret. Företaget ifråga är ett välkänt företag med bred kundkrets som jag har samarbetat med på olika sätt under flera års tid och tyvärr är min uppfattning är att pappersbiten inte är direkt under kontroll. Vissa saker som ska faktureras/beställs glöms bort, saker som lämnas på lagning lämnas ut till fel person osv.

Hon påstår att skadan inte skett hos dom, och därför tänker de inte ersätta något. Hon hävdar också att alla ska ha sina sadlar försäkrade via sin hemförsäkring och att man får ta det den vägen. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag, inte hört något än. Men kan tycka att företaget fortfarande borde gå in och ta ansvar när den har gått sönder där.

Sadeln låg ute för 6900, så inga jättepengar men för mig är det en principsak - lämnarjag in en sadel hos en proffesionell sadelutprovare/försäljare förväntar jag mig att denne tar hand om sadeln på samma sätt som jag själv åtminstone och inte massakerar den och sen dessutom lånar ut den till ny kund.
 
Precis, inget har fyllts i vid inlämning där hon avsäger sig ansvaret. Företaget ifråga är ett välkänt företag med bred kundkrets som jag har samarbetat med på olika sätt under flera års tid och tyvärr är min uppfattning är att pappersbiten inte är direkt under kontroll. Vissa saker som ska faktureras/beställs glöms bort, saker som lämnas på lagning lämnas ut till fel person osv.

Hon påstår att skadan inte skett hos dom, och därför tänker de inte ersätta något. Hon hävdar också att alla ska ha sina sadlar försäkrade via sin hemförsäkring och att man får ta det den vägen. Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag, inte hört något än. Men kan tycka att företaget fortfarande borde gå in och ta ansvar när den har gått sönder där.

Sadeln låg ute för 6900, så inga jättepengar men för mig är det en principsak - lämnarjag in en sadel hos en proffesionell sadelutprovare/försäljare förväntar jag mig att denne tar hand om sadeln på samma sätt som jag själv åtminstone och inte massakerar den och sen dessutom lånar ut den till ny kund.

För mig är det solklart att hon får ersätta dig med priset på sadeln. För den goda sakens skull gå ner det du kunde tänka dig att låta någon pruta.
 
Företaget har alltså haft sadeln över ett år? Hur vet du att bommen är av? Jag skulle vilja påstå att enda sättet att kolla det är att öppna sadeln. Har själv sålt sadlar och styrt med en del reklamationer genom åren. Sen veck i sätet? Kalvskinn gissar jag? Det är inte ovanligt att lädret stretchas alt släpper i underkant på en kalvskinns-sadel, men det går att fixa.
Så vem har sagt att den är förstörd? Under ett år får man ju räkna med att en hel del kan hända med sadeln.
 
Företaget har alltså haft sadeln över ett år? Hur vet du att bommen är av? Jag skulle vilja påstå att enda sättet att kolla det är att öppna sadeln. Har själv sålt sadlar och styrt med en del reklamationer genom åren. Sen veck i sätet? Kalvskinn gissar jag? Det är inte ovanligt att lädret stretchas alt släpper i underkant på en kalvskinns-sadel, men det går att fixa.
Så vem har sagt att den är förstörd? Under ett år får man ju räkna med att en hel del kan hända med sadeln.
Nej, under ett år där sadeln hänger i en butik för försäljning så får man absolut inte räkna med att det händer något med sadeln. Man räknar med att den blir såld eller att man får tillbaka den i liknande skick som vid inlämnandet. Jag skulle bli fly förbannad och kräva ersättning omedelbart.
 
Nej, under ett år där sadeln hänger i en butik för försäljning så får man absolut inte räkna med att det händer något med sadeln. Man räknar med att den blir såld eller att man får tillbaka den i liknande skick som vid inlämnandet. Jag skulle bli fly förbannad och kräva ersättning omedelbart.
Fast var står det nåt om butik? Jag tänkte mer att den hade varit med på sadelprovning, åkt buss typ. Men hur eller hur så undrar jag hur TS vet att den är förstörd.
 
Fast var står det nåt om butik? Jag tänkte mer att den hade varit med på sadelprovning, åkt buss typ. Men hur eller hur så undrar jag hur TS vet att den är förstörd.
Det stod välkänt företag. De allra flesta sådana i hästsammanhang har någon form av fysisk butik. De brukar vara seriösa nog att inte kasta omkring med grejerna och kolla skicket på saker när folk lämnar tillbaka efter provning. Åtminstone de jag har erfarenhet av.
Är bommen helt knäckt så går det ju ofta att böja på hela sadeln på ett helt annat sätt än om den var hel så just det är ju inte jättesvårt att märka.
 
Företaget har alltså haft sadeln över ett år? Hur vet du att bommen är av? Jag skulle vilja påstå att enda sättet att kolla det är att öppna sadeln. Har själv sålt sadlar och styrt med en del reklamationer genom åren. Sen veck i sätet? Kalvskinn gissar jag? Det är inte ovanligt att lädret stretchas alt släpper i underkant på en kalvskinns-sadel, men det går att fixa.
Så vem har sagt att den är förstörd? Under ett år får man ju räkna med att en hel del kan hända med sadeln.

Jag har ganska stor sadelerfarenhet själv, utbildad inom häst och sett många sadlar med alldagligt slitage och det är helt okej såklart. Men när jag nu lägger framvalvet mot knäna flexar fram och bakvalv ihop över en dm - inte gjort innan och det knakar tydligt om jag klämmer ihop ortspetsarna mot varandra el fram och bakvalv mot varandra. Ganska rejält knäckt, känt på ett par sadlar tidigare som vart öppnade och kollade för misstanke funnits om trasig bom och då är det samma känsla men inte alls lika tydligt. Så den är solklart av.
 
Det stod välkänt företag. De allra flesta sådana i hästsammanhang har någon form av fysisk butik. De brukar vara seriösa nog att inte kasta omkring med grejerna och kolla skicket på saker när folk lämnar tillbaka efter provning. Åtminstone de jag har erfarenhet av.
Är bommen helt knäckt så går det ju ofta att böja på hela sadeln på ett helt annat sätt än om den var hel så just det är ju inte jättesvårt att märka.


Iom revorna på bakvalvet skulle jag tro att någon har slått runt med den och sen lämnat tillbaka den och de har inte kollat sadeln när de kommit hem. Så min tankeär att det har hänt när den har varit ute hos kund. Hon vill inte uppge vem/vilka som lånat den.
 
Iom revorna på bakvalvet skulle jag tro att någon har slått runt med den och sen lämnat tillbaka den och de har inte kollat sadeln när de kommit hem. Så min tankeär att det har hänt när den har varit ute hos kund. Hon vill inte uppge vem/vilka som lånat den.
Att hon inte vill lämna ut namn på kunder är inget konstigt. Det är normalt företaget som är ersättningsskyldig mot dig om din egendom har gått sönder när dom haft ansvaret för den. Det är sen upp till dom att kräva pengar om en kund haft sönder saker. Jag skulle kräva pengar för min sadel och vända mig till ARN eller liknande om dom vägrar, dom har ju uppenbarligen misslyckats gravt med att sälja din sadel och gjort så att den inte längre är i säljbart skick. Antar att alternativet är att driva någonting civilrättsligt men sånt finns det säkert folk här som har bättre koll på och det är rätt säkert för lite pengar för att orka bry sig om.
Hemförsäkringen brukar ha begränsningar för hur stora summor dom ersätter om det är förvarat utanför bostaden så det kan också bli svårt om du inte har väldigt bra villkor.
 
Att hon inte vill lämna ut namn på kunder är inget konstigt. Det är normalt företaget som är ersättningsskyldig mot dig om din egendom har gått sönder när dom haft ansvaret för den. Det är sen upp till dom att kräva pengar om en kund haft sönder saker. Jag skulle kräva pengar för min sadel och vända mig till ARN eller liknande om dom vägrar, dom har ju uppenbarligen misslyckats gravt med att sälja din sadel och gjort så att den inte längre är i säljbart skick. Antar att alternativet är att driva någonting civilrättsligt men sånt finns det säkert folk här som har bättre koll på och det är rätt säkert för lite pengar för att orka bry sig om.
Hemförsäkringen brukar ha begränsningar för hur stora summor dom ersätter om det är förvarat utanför bostaden så det kan också bli svårt om du inte har väldigt bra villkor.
Problemet med ARN är att det finns tydligen inget skrivet avtal mellan TS och företaget och hur ska TS kunna bevisa att sadeln var ok vid inlämnandet? Utan avtalet blir det svårt att driva det här öht och likaså att begära ersättning från försäkringsbolaget. Jag tycker TS ska ringa sin konsumentvägledare i kommunen och höra hur hon ska gå vidare.
 
Problemet med ARN är att det finns tydligen inget skrivet avtal mellan TS och företaget och hur ska TS kunna bevisa att sadeln var ok vid inlämnandet? Utan avtalet blir det svårt att driva det här öht och likaså att begära ersättning från försäkringsbolaget. Jag tycker TS ska ringa sin konsumentvägledare i kommunen och höra hur hon ska gå vidare.

Om ts är privatperson så är det antagligen inget större problem. Antar att företaget har haft en beskrivning på sadeln på sin hemsida där skicket framgår. Förhoppningsvis har någon en kopia på annonsen eller liknande. Det finns i alla fall utslag från ARN där förmedlare av bilar har sagts vara ansvariga för fel på varan förutsatt att säljaren och köparen har varit privatpersoner. Där hänvisar de till konsumentköplagen så vet inte hur lätt det är att avtala bort även om ts hade skrivit på ett avtal.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som varit med om att de lämnat sin sadel för försäljning och fått tillbaka den i jättedåligt skick? Min syster lämnade in...
Svar
10
· Visningar
2 124
Senast: Mitrolle
·
C
Utrustning Jag har beställt en bomlös sadel av välkänt märke, & den är inte direkt billig.När jag öppnar paketet å kolar på sadeln är precis allt...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: Hera
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 965
Senast: caballus
·
P
Utrustning Vi har haft en hel del problem med våran häst som började inte så länge efter att vi köpte han,det var allt ifrån att han var omöjlig...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp