Cillen89

Trådstartare
Min häst som igår var hos fysioterapeuten var extremt spänd i Sacrum. Jag har sökt lite på internet men blir inte klok på vad Sacrum är, om det är en muskel, led, ben?

Sv: Sacrum.

Sacrum är skelett, ett antal sammanvuxna kotor mellan länd och svanskotor. Även kallad korsbenet. Länkar även till bäckenet via ileosakralleden. Så hur det kan vara spänt förstår jag ej?! Troligtvis menades intilliggande mjukdelar.

Instämmer med föregående.

Som sagt, sacrum är ett ben, 5 st sammanväxta kotor, korsbenet.
Precis som med andra ben så fäster ligament/muskler i benet. Så säger någon att Sacrum är spänt antar jag att det är detta man menar, att spända muskler "ligger och drar" i korsbenet. Kan t ex vara underifrån eller i bakkant/framkant men det är inte benet i sig som är spänt :)

En klassiker är annars försämrad rörlighet i leden mellan korsbenet och höften, SI-leden. Vilket ju också beror på att muskler/ligament hämmar rörligheten.

SI-leden ska vara i princip orörlig. Det är snarare en ökad rörlighet i denna led som kan ge konsekvenser.

Intressant, för så har jag aldrig sett på det. Tack för rättelsen! :) Oavsett så är det ju i regel inte leden i sig som är "problemet" utan mjukdelar som påverkar ledfunktionen.

Tack för alla svaren :D
Någon som vet om det är vanligt att shiveringhästar är spända runt Sacrum?

SI-leden ska vara i princip orörlig. Det är snarare en ökad rörlighet i denna led som kan ge konsekvenser.

Precis!
Får man se alla skelettdelar framför sig så förstår man också varför det inte ska vara någon rörlighet där :)

Cillen: Shivering är något som det verkar finnas väldigt lite svar om. Det jag hörde senast var dock att det snarare hörde till ländryggen, men jag kan inte ge något definitivt svar på det...

Intressant, för så har jag aldrig sett på det. Tack för rättelsen! :) Oavsett så är det ju i regel inte leden i sig som är "problemet" utan mjukdelar som påverkar ledfunktionen.

Visst är det så! Mjukdelarna runt SI-leden ska stabilisera och medverka till att kraften från bakdelen överförs framåt vid rörelse.
Leden i sig kan i och för sig också vara ett problem om det uppstår pålagringar. Men då har man ju även samtidig problematik i mjukdelarna.

Liknande trådar

Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Jeps
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka