Så var det dags igen...vaccinationsreaktioner....

J

JHANA

Fick hästarna vaccinerade mitt på dagen i dag och nu står den ena med 39 graders feber. IGEN....

Hon är aldrig sjuk annars, en otroligt frisk och sund häst, men varje gång det ska vaccineras mot A2 händer samma sak:cry:
Min annars så friska häst ser ut som skit, feber, stel, vinglig och matt i största allmänhet.

Börjar undra om det verkligen är värt att utsätta henne för det här, bara för att kunna delta i vissa tävlingar, när man dessutom vet att vaccinet bara skyddar marginellt mot ett fåtal av dom influensa-stammar som finns.
Hästen kan ju dessutom vara smittospridare trots att den är vaccinerad enligt konstens alla regler.

Hur skulle ni ha gjort?? Fortsatt vaccinera eller slutat??

Hästen tävlas upp till SM nivå i westernridning, men alla tävlings/rasorganisationer inom western har inte vaccinationskrav på tävling. Får bara begränsa vårt deltagande lite om jag slutar.

Sv: Så var det dags igen...vaccinationsreaktioner....

Jag skulle nog överväga att inte vaccinera... Fast om man vill tävla mycket har man ju inte något val... Vad säger veterinären?

Att en del får sådana reaktioner, det är ju inte helt ovanligt...
Jag känner inte att jag måste tävla henne mycket, hon är 14 år nu och jag har fler hästar att tävla.
Man har ju alltid fått höra att man SKA vaccinera årligen, bara därför att det borde/ska/måste göras ungefär...

Jag skulle nog också överväga om det är värt att vaccinera, det tycks ju tära en hel del på henne. Och som du berättar så behöver du ju inte sluta tävla henne helt.

Vad som kan vara värt att tänka på kanske, är ju vilka smittor dina andra tävlingshästar kan komma hem med, och som hon kan få sota för sen.

Enda anledningen till att jag vaccinerar är för att få vara i klubbens ridhus+enstaka kurser. Annars hade jag låtit bli.

Har du provat olika vaccinmärken ? Har själv en häst som reagerat 2 ggr på ett märke (som tyvärr verkar vara väldigt överrepresenterat att reagera på varit flera här på forumet bara i år som reagerat på samma märke) har fått höra att det finns vissa märken eller framförallt ett som är lite dyrare men som skall vara mkt bra till känsliga hästar (kommer naturligtvis inte ihåg vad det heter nu men har för mig att det står i gamla trådar om vaccinreaktioner) det kommer jag att prova nästa år. Sedan är det faktiskt så att har man en häst som uppenbarligen inte tål vaccineringen (de kräver nog att man provat olika märken) så kan man få dispens från vaccinationskravet på tävling men det måste man ansöka om med intyg från veterinär.

Fjasut skrev:
Vad som kan vara värt att tänka på kanske, är ju vilka smittor dina andra tävlingshästar kan komma hem med, och som hon kan få sota för sen.
Tänk om man kunde lita på att folk stannar hemma om dom har sjuka/förkylda hästar i stallet, vad mkt enklare allt varit då.

Sen har jag faktiskt ingen övertro på att vaccinet skyddar heller.
Vet ett stall med 15 vaccinerade hästar och en ovaccinerad som fick in A2. En häst höll sig frisk, gissa vilken!:D

Min veterinär har Shering Plough Equip FT (stelkramp oxå denna gången).
Vet inte om det är överrepresenterat??

Så det går att ansöka om dispens?? Hade inte hört det förut men kan ju vara värt att kolla upp.
Frågan är bara om det räcker då tävlingarna ofta går på ridskolor, och där är det ju ofta vaccinationshysteri... Dom kanske inte bryr sig om dispens.

Jäpp det är detta medel som samtliga (som angett vilken sort) gett här inne på forumet när de fått reaktioner (inkl jag). Kanske finns en anledning till att det är billigare än vissa sorter, här kommer jag i alla fall inte att använda det fler gånger efter att ha fått den sista kraftiga reaktionen dessutom på ett dräktigt sto så litar jag inte på det vaccinet mer, då kostar jag hellre på dem en dyrare sort.

Ja, där ser man! ;)

Vad gäller vaccinationshysteri - bullseye. Det funkar ju inte till 100%, men det tycks de flesta tro.

Hoppas att du hittar ett annat vaccin som funkar eller har möjlighet att tävla på dispens de gånger det krävs, så att hon inte behöver må dåligt.

Tack!
Och nu är det ju nyvaccinerat, så man har 364 dagar på sig att bestämma hur göra nästa gång....

Febern har i alla fall gått ner nästan helt, men hon är hängig fortfarande.

Har också hört att man kan få dispens om man har en häst som inte tål vaccinet men jag är inte 100% säker.... Men byta till en annan sorts vaccin nästa gång. Har också sett kraftiga reaktioner på hästar efter vaccination där dom inte kunnat lyfta huvudet hela vägen osv. När jag var i USA o jobbade med travhästar hade vi en i stallet som reagerade så och den vaccinerade vi inte mer efter det. Men sen vet jag inte hur reglerna för vaccination är där...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: KAROLIJNAH
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 593
Senast: manda
·
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar