Så svårt ibland...vet eller vänta??

Carolininen

Trådstartare
Staffen har betett sig lite underligt idag, men det är så diffust att jag vet inte om jag ska åka in med honom eller ha is i magen några timmar/tills imorgon.:cautious:

Har inte fått tag i maken så jag vet inte hur han betett sig på morgonprommisen men å andra sidan är den inte så lång. Vid 9 var hundarna med i bilen när jag lämnade barnen och sen fick de vara ute på gräsmattan en stund innan jag gick för fika hos grannen. Fram tills dess reagerade jag inte på att han betedde sig annorlunda.
Hemkommen från fikan tog jag ut hundarna för promenad och nu hade vädret slagit om och det hade blivit rejält varmt.
Vi kommer en bit på gatan och han stannar och protest står nån sekund innan jag får honom med mig. Sen går han med men är loj. Så jag beslutar mig för att bara gå runt kvarteret.
Det är en hund som i vanliga fall är "fullt ös medvetslös" och sådana dagar som idag när det tar ett par timmar innan första riktiga aktiveringen brukar han dra i kopplet för att komma iväg så fort som möjligt. Mao, lugn och loj är INTE en del av hans personlighet.

Kan ju vara värmen men vi har haft betydligt varmare dagar än så här utan att det har påverkat honom nämnvärt.
Ingen feber (37,5) och äter och dricker. Har inte koll på om han bajsat men han verkar inte ha ont i magen/uppblåst. Känt igenom efter hälta: inget.

Vågar jag ha is i magen? Finns det något allvarligt som typ pyo hos tikar som jag bör vara uppmärksam på?
Om det fortsätter är jag ju orolig att det kan vara fästingsjukdom...

Egentligen är det ju inget annat än att han är loj, men det är just att det är så olikt honom som gör mig bekymrad:(

Tacksam för input!

Sv: Så svårt ibland...vet eller vänta??

Ni har inte satt på fästingmedel nyligen? Hundarna kan ju få de mest konstiga reaktioner på dem tyvärr :(

Har ingen aning tyvärr, men det går ju alltid att ringa och rådfråga.

Ingen svullnad utgår jag ifrån, har tandköttet samma färg som vanligt? Kan han ha fått i sig något olämpligt?

Just eftersom det är så diffust känns det omöjligt att ge råd, det kan vara allt ifrån nåt helt ofarligt till mer allvarligt.

Mina som normalt är som kvicksilver har varit gör-slöa idag pga värmen.

Men det är som sagt svårt. Jag skulle göra som Jenka säger och kolla tandköttet. Tempen har du redan koll på. Exakt hur slö är han? Vill han inte alls röra på sig eller är han bara slö? Om tandköttet är normalt och han bara är slö så skulle jag avvakta. Risken är du får sitta i flera timmar och vänta på veterinär om du åker in nu, just eftersom det inte finns några alarmerande tecken (normal temp, äter dricker, osv.). Och då kan du lika gärna avvakta hemma. Eller har du väldigt långt till veterinär?

Jag har bestämt mig för att avvakta. Är inte så orolig längre. Kvällspromenaden i skogen var som vanligt. Men min känsla är ändå att han är lite dämpad så om det fortsätter får jag kolla honom för Borrelia osv.
Tandköttet har varit fint och rosa och han har bajsat.

Men usch vad svårt det är. Från att fundera på om jag borde åka på studs till att inte vara särskilt orolig längre.
Vi får se hur han är imorgon... Om det är svalare och han beter sig som innan idag så får det bli vet. Närmsta djursjukhus är 20 min bort så det är bra!

Alltså grannen matar kvarterets katter på vår tomtgränsen och ibland lyckas han komma åt det. Kan vara allt möjligt där:crazy:
Så visst, men nu vet jag ju att magen funkar.
Men du tänker förgiftning? Usch! Vad skulle han då kunna fått i sig?

Nej ingen svullnad nånstans och jag kan inte hitta nått gammalt fästingbett.

Ja, jag tänkte förgiftning, men mer för att det kan ge diffusa symtom och försöka utesluta saker än att du beskriver nåt tydligt tecken. Jag hade nog också avvaktat.

Kan han ha blivit stucken av någon insekt? Inte säkert att det svullnar, men ont gör det i alla fall. Kanske känner han sig lite vimmelkantig också. Ibland står mina o luktar på bi/humla och sen ruskar de på huvudet. Om han har blivit stucken i nosspegeln kan han vara svullen inuti nosen, kan inte andas som vanligt och blir slö. Även myror kan de bli påverkade av.

Jag tror inte det. Det är ju lätt att se på honom om han fått nått bett nånstans och jag har letat igenom honom. Inget konstigt m andningen.

Jag ringde vet nu för han är inte sig själv. Ser liksom på honom att ngt är fel. Fortfarande ingen feber eller andra symtom. Jag fick en tid imorgon bitti och skulle höra av mig om han försämrades...
Hoppas det inte är ngt allvarligt :(

Så vet-besök avklarat.
Kände mig som värsta hönsmamman när jag kom med en tokglad staffe (älskar vet) och påstod att han var loj :D Men men... Som vet sa, man känner sin hund och vet när ngt är fel.
Den kliniska undersökningen visade som väntat inget men vi tog infektionsprover och fästingprover så nu väntar jag på svar.
Visar det inget och han fortsätter vara konstig får vi väl gå vidare med utökade undersökningar.

:) Förstår dig.

Min första hund, en weimaraner, var jag likadan med som du. Orolig och i valet och kvalet att åka in för (i mitt fall) minsta lilla. Det var inte alltid det var minsta lilla heller. Weimarna är ganska mycket fullt ös i ganska många år, och det blir en del skador.

Hur som, dom gånger det gick att ta på något, skärsår, stickskador osv så kunde man få omplåstring, men i såna fall du beskriver din hund om, så var det ständigt samma svar: Veterinären visste inte.

När weimaraner nummer två kom med i bilden hade jag lärt mig att ha is i magen och idag med mi dalmatinerblandning är det ytterst sällan jag åker till veterinären. Det är precis som med ens ungar. Den första nojjar man ihjäl sig på, sen har man lärt sig.

Men lycka till och hoppas det inte är något allvarligt nu.

Man ska lita på sin egen känsla.
Min hund var inte sig själv förut. Hon var pigg, glad, åt, lekte, hängde med på träningar osv - men jag märkte att det var någonting som inte stämde. När hon lade sig tillrätta på kvällarna kom ett litet stön istället för en nöjd suck. Det var allt. Ingen annan hörde någon skillnad.
Vi kollade blodprover för diverse problem. Inget konstigt. Till sist togs ett urinprov - världens urinvägsinfektion som visade sig på ultraljud att det gått upp i njurarna... Undra på att hon inte mådde riktigt bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har haft min nya hund i snart 4 månader, en pudel/papillon, hon är nu snart 17månader. Hennes förra ägare sa att de hann inte med...
2
Svar
20
· Visningar
4 159
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V