Så på hösten lr våren?

J

jezzibell

Nu kommer en korkad fråga, men om man inte frågar får man inget veta ;)

Lurar på att så i lite mer "hästnyttiga" grässorter i sommarhagen.

Ska man så i detta på våren, eller på hösten?

Är det alls möjligt att så på våren, så det kommer upp under samma sommar?

//Jezz

Sv: Så på hösten lr våren?

Det "normala" i jordbruk är att så gräs (vall) på våren eftersom man oftast i jordbruket sår tillsammans med skyddsgröda (havre eller korn). Om man sår renbestånd (bara gräs utan skyddsgröda) så kan du så vår eller höst. Faktiskt går det att så mitt på sommaren också men då ökar risken att man drabbas av en längre torrperiod.

Jag tyckte det var en bra fråga. Enligt vad jag har läst så är det svårt att så i, i den mening att man försöker bättra på en befintlig vall utan att bryta den. Med bryta menar jag då t ex att plöja upp eller bespruta så att all grön växtlighet dör. Den befintliga växtligheten tenderar då att konkurrera ut det nysådda.
Det finns ju kemiska besprutningsmedel som selektivt tar t ex maskrosor och nässlor, om nu det är huvudproblemet. Är inte så himla glad för besprutning iofs, men det kan nog vara bra ibland.
Den finaste vallen tror jag att man får om man sår in i skyddsgröda, främst säd. Men har man inte riktigt de ambitionerna så kan man ju alltid prova lite efter eget huvud och se hur det blir. Tycker själv att man visst ska lyssna på andra, men gärna försöka med egna metoder. Ofta går det rätt bra även på okonventionella sätt.
Gräsfrö är ju inte så fasligt dyrt om man avser att så ett mindre stycke, och med lite träning går det också bra att så för hand. Den befintliga vallen bör nog helst harvas upp lite innan man sår och vältas efteråt. Det där med vatten är förstås viktigt också. Vår eller höst hade jag föredragit.
Lycka till!

Viktigare än att så vallen/hagen är att sköta den på rätt sätt. Tyvärr är inte hästar det bästa att ha i en hage för att få den bra. Hästar brukar envist beta några mindre områden och där brukar efter en tid bara finnas vitklöver, smörblommor och kamomill. De områden som hästarna ratar och har som toalett består istället av midjehögt gräs och efter en tid nässlor, skräppor och andra svåra ogräs.

För att få den här typen av hagar i bra skick så behöver de hårt betade områdena vila under minst någon vecka eller två. Vill man att det ska växa gräs istället för vitklöver så kan man arbeta mer långsiktigt och ge kvävegödning. Gräset får då en chans att konkurrera ut vitklövern. Områden som ratas ska regelbundet putsas så att inte skräppor och annat ogräs kan gå i frö. Dessa områden behöver man inte ge gödning.

Bra är att kunna växla mellan hagarna så att de hinner vila/växa till sig och betesputsa eller alternativt växelbeta med får.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
525
Senast: Tuvstarr
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama