Så i befintliga gräshagar

rebeckasff

Trådstartare
Jag har några nerbetetade hagar som jag skulle vilja så i..
Har läst hit och dit i olika tråda men jag hittar inget om hur
"mycket" man sår i när det redan finns lite gräs i hagarna?
Jag vill liksom bara hjälpa gräset att ta överhand över ogräset (och ja, vår bonde har sprutat ogräset till oss) nu när det ska växa upp igen.

Jag har pratat med l*ntmännen och tagit reda på att det går ca 20-25 kg per hektar att så i, men det är väl om man sår nytt?

Kan man gå och kassta ut för hand och sen köra över det med traktorn med gårdskrattan? Räcker det eller behöver det komma längre ner?

Tacksam om här är någon som har tips till en nybörjare ;)
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Sprutar man bara hagarna blir det sällan bra återväxt man behöver gödsla så att det "bra" gräset får en skjuts också .
Kan inte bonden tipsa er , han borde ha koll ?
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Jovisst kan han göra det!
Men han är som alla andra bönder, mycket snack och lite hockey ;)
Och så klart har han ju fullt upp nu och det får man ju respektera.
Därför jag tänkte "ta saken i egna händer" :)

Det behöver gödslas också, vad är bäst ?
När kan man släppa på hästarna igen efter det?
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Ha ha jag fattar ;)
Jag kan faktiskt inte detaljerna annat än att bi gödslar och klipper våra ngn månad innan bete nu på våren . Det vi gödslar med ska inga hästar på på 2-3 veckor , sen funkar det men har som sagt en bra insatt bonde lejd som sköter och har koll på övriga detaljer ;) finns säkert massor med folk som kan ge dig mer detaljerade råd än jag så hoppas de fyller på tråden !
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Jag har inte heller erfarenhet av att "så i" befintlig vall utan har hyrt in grannbonden till att successivt göra om vallen helt med plöjning och spannmålsodling två år (det tar tid... men det blir bra!)

Men det jag vet är att rötterna på en nyetablerad vall är mycket känsliga för hästtramp och att en nysådd vall inte bör användas till bete alls det första året för att inte rötterna ska bli förstörda och den nya fina sådden vara mer eller mindre förgäves. Alltså den vall som jag nu får insådd våren 2013 och som jag förväntar mig ska bli finfint hö 2014, har jag tänkt använda som beteshage tidigast på sensommaren 2015. Jag gissar att det inte är så stor skillnad på den känsligheten om man sår i en befintlig vall, utan att man kan behöva vara försiktig där också om man vill ha ett hållbart resultat?

Sedan beror det väl lite på vad man har för hästar som ska gå där också förstås, ett par oskodda shettisar är väl mer skonsamt än mina skodda halvblod för gräsvallen.
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Knapplån


Jag har samma fråga. Vi har sådd vall från förra året som kördes sönder av maskiner i höstas. Kan jag bara strö ut frön eller skall det dressas med jord först?
Kan man gå runt och strö frön själv eller behöver de komma under jord? Gödning?
Hur håller jag borta ogräset? Vill ju ej att det tar överhanden.

Många frågor så gärna många tips!
 
Sv: Så i befintliga gräshagar

Jag hade hellre satsat på gödning (minst två ggr/säsong, minimum) än försöka så i. Tillsammans med regelbunden putsning kan det trimma igång en hyfsad vall.
 

Liknande trådar

Anläggning Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert...
2
Svar
22
· Visningar
6 316
Foder & Strö Om jag lägger denna fel så får ni snälla moderatorer gärna flytta tråden. Har precis i dagarna skrivit på kontraktet på vår nya lilla...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: warg
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Anläggning Vi står inhyrda på en anläggning där ägarna inte själva är hästinsatta, men mycket kommunikativa och villiga att investera och lägga...
2 3
Svar
55
· Visningar
17 535
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp