Sv: Så hur börjar man då?
Järnis skrev:
Jag har precis läst F.A.Q:n och har bara snuddat vid begreppet barockridning och AR, det känns lite luddigt, HUR rider man egentligen barockt? Ok, inte så mkt med tyglarna det har jag förstått, och sedan läste jag oxå i någon tråd att det var mkt öppna och sluta, men hur då då? Men hjälp av vikt och skänklar enbart?
Kan ingen införstådd förklara lite..?:-) Om man nu skulle vilja börja rida enl. AR/barock, i vilken ände börjar man?
Tack för din tid
Man börjar med att kolla om det finns någon i trakten som anordnar clinics/träningar i AR/barock. Sedan går man dit, som fotfolk, för att TITTA, LYSSNA och FRÅGA. På så sätt, ser man ju om ridstilen är något som passar, ryttare och häst.
Jag vaknade inte bara en morgon och sa. YIPPIE!!! Idag, ska jag börja rida barock. Utan det var en tanke, som växte fram, tack vare kompisar här på bukefalos, chatten, ICQ och så vidare. En kontakt, tog emot mig som gäst en helg, när jag efter en hästolycka undrade om jag någonsin skulle kunna rida igen. De kastade upp mig på sin unghäst, som börjat ridas i "akademisk anda". Dessutom red, de och markarbetade sina hästar lite själva.
Jag hade länge haft mkt diskussioner och frågestunder med både "hon och han" innan och det slutade med att jag fortfarande läser det jag kommer över, letar på internet, har åkt på de kurser som anordnas i trakten och sitter som klistrad, även de timmar jag inte rider, på kurserna. Man lär sig massor.
Och jag kommer ALLTID vara C och M DJUPT tacksam.
Sen kan jag väl säga, att jag säger som många i samma anda säger... "Jag plockar russinen ur kakan", från de flesta ridgrenarna. Men har ändå AR/barocken, som "grundtänk".