Så hur börjar man då?:)

J

Järnis

Jag har precis läst F.A.Q:n och har bara snuddat vid begreppet barockridning och AR, det känns lite luddigt, HUR rider man egentligen barockt? Ok, inte så mkt med tyglarna det har jag förstått, och sedan läste jag oxå i någon tråd att det var mkt öppna och sluta, men hur då då? Men hjälp av vikt och skänklar enbart?
Kan ingen införstådd förklara lite..?:-) Om man nu skulle vilja börja rida enl. AR/barock, i vilken ände börjar man?

Tack för din tid :bow: :bow: :bow:

Sv: Så hur börjar man då?:)

Järnis skrev:
Jag har precis läst F.A.Q:n och har bara snuddat vid begreppet barockridning och AR, det känns lite luddigt, HUR rider man egentligen barockt? Ok, inte så mkt med tyglarna det har jag förstått, och sedan läste jag oxå i någon tråd att det var mkt öppna och sluta, men hur då då? Men hjälp av vikt och skänklar enbart?
Kan ingen införstådd förklara lite..?:-) Om man nu skulle vilja börja rida enl. AR/barock, i vilken ände börjar man?

Tack för din tid :bow: :bow: :bow:

Man börjar med att kolla om det finns någon i trakten som anordnar clinics/träningar i AR/barock. Sedan går man dit, som fotfolk, för att TITTA, LYSSNA och FRÅGA. På så sätt, ser man ju om ridstilen är något som passar, ryttare och häst.

Jag vaknade inte bara en morgon och sa. YIPPIE!!! Idag, ska jag börja rida barock. Utan det var en tanke, som växte fram, tack vare kompisar här på bukefalos, chatten, ICQ och så vidare. En kontakt, tog emot mig som gäst en helg, när jag efter en hästolycka undrade om jag någonsin skulle kunna rida igen. De kastade upp mig på sin unghäst, som börjat ridas i "akademisk anda". Dessutom red, de och markarbetade sina hästar lite själva.

Jag hade länge haft mkt diskussioner och frågestunder med både "hon och han" innan och det slutade med att jag fortfarande läser det jag kommer över, letar på internet, har åkt på de kurser som anordnas i trakten och sitter som klistrad, även de timmar jag inte rider, på kurserna. Man lär sig massor. :bump: Och jag kommer ALLTID vara C och M DJUPT tacksam. :bow: :love:

Sen kan jag väl säga, att jag säger som många i samma anda säger... "Jag plockar russinen ur kakan", från de flesta ridgrenarna. Men har ändå AR/barocken, som "grundtänk".

I stort går det ut på att frikoppla huvud och hals från resten av kroppen. Man uppmuntrar skruvning och vridning av ryggraden men är inte alls glad för böjning av densamma.

Det ingår mkt axelskruvning hos ryttaren.

Vad man får ut av det hela är en oerhört lättåkt häst, inget i handen ingen rörelse i ryggen. Det är lätt och kul.

Det är faktiskt svårt att böja en häst på rätt sätt. Särskilt en häst som har mycket i bagaget som många hästar har.
Det är inga som helst problem att få hästen att gå i en kopia av öppna, dvs 3 spår, böjd hals och tittar åt det håll man vill med helt rak rygg. Hur många hästar är raka på volten? Många spårar inner bak ytter fram, ser sällan hästar som spårar rakt på volt.

Om det verkligen var en axelskruvning så skulle det ju böja halva hästen - det man ser är väl mer handförflyttning och axelförskutningar

:)

Såg att man kunde tolka det som ett protesterande utrop, försöker vara snabb på jobbet. harkel.

Har definitivt lärt mig under åren att det är skillnad på att böja och att böja.

*kl*
Aj då.. Det låter onekligen som ganska komplicerad ridning, inte direkt man läser om och sen provar hemma ;)
Iaf, jag tycker om iden att rida utan att sitta och trixa med hästens mun och den dan jag skaffar en egen häst vore det kanske läge att gå kurs. Annonseras det om sådant här på buke ?( på annons-sidorna förståss)

Järnis skrev:
*kl*
Aj då.. Det låter onekligen som ganska komplicerad ridning, inte direkt man läser om och sen provar hemma ;)
Iaf, jag tycker om iden att rida utan att sitta och trixa med hästens mun och den dan jag skaffar en egen häst vore det kanske läge att gå kurs. Annonseras det om sådant här på buke ?( på annons-sidorna förståss)

Tydligen är det dåligt med annonser om just akademisk ridkonst/barock i just annonsforumet. Men du kan alltid titta i Bukefalos förträffliga kalender. Där kan man hitta både det ena och det andra i kurs- och tävlingssammanhang. :idea:

;) Speciellt den ena hopppas jag blir riktigt bra någon dag så jag äntligen blir nöjd med den.

Har tittat men inte hittat om det finns något ställe man kan åka och testa utan egen häst. Ska köpa en islänning men hon är avställd inför fölning nu. Tänkte åka och vara fotfolk men skulle vara roligt att även testa på själv innan det är dags att sätta igång stoet igen.

Ah! Nej utan egen häst är det svårt.
De flesta tränare erbjuder utbildning på sina egna hästar i viss mån, men inget de gör reklam med på det sättet.

Kolla vilka tränare som finns nära dig genom Kurs sidan och gå sedan in på Länk sidan för att hitta deras hemsidor så kan du ta kontakt med dem och höra om de erbjuder det.

kl

Jag ska på min först kurs i maj! Är bara en dag men iaf:)
helt fantastiskt att det kan ordnas sånt där jag bor..

Det finns inget man kan "smygträna" på innan alltså?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 831
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar