Så gör du med hästen om det blir krig – kan behöva släppas fri

Blir avlivning. Den ena gammal och skulle inte klara sig länge om det inte är sommar och den andra inte gammal men även inte klarar sig länge utan extra mat.

Går ju inte att veta att jag kommer tillbaka innan sommaren eller maten är slut och lite för mycket kärr, stup och snabba vägar för att släppa ut även om det bara skulle vara för ett tag.

Blir avlivning. Den ena gammal och skulle inte klara sig länge om det inte är sommar och den andra inte gammal men även inte klarar sig länge utan extra mat.

Går ju inte att veta att jag kommer tillbaka innan sommaren eller maten är slut och lite för mycket kärr, stup och snabba vägar för att släppa ut även om det bara skulle vara för ett tag.
Så känner jag också. Jag vill veta vad som händer med dem, det känns som det ingår i mitt ansvar.

Det blir väl till att sätta hästarna i arbete på allvar, och se till att utbilda unghästarna färdigt.

Åtminstone för mig som har inkörda brukshästar. Det lär ju definitivt bli att köra häst i skogen för att få fram ved, och timmer. Och så mycket som möjligt i jordbruket, för att spara diesel, för det lär bli en bristvara.

Tyvärr saknar jag en del jordbruksredskap för häst, skulle t.ex. vilja ha en hästslåtter enbet. Det känns rätt övermäktigt att att slå allt gräs med lie. Släpräfsa har vi, och kan dessutom köra den.

Krakstörar och ståltråd till hässjor finns, jag gjorde en hel massa nya störar för fyra-fem år sedan, men det är ju enormt mycket mer jobb med löshö än med balar.

Gräset ska ju användas till foder i lantbruket, till hästar och får, och blir det krig, så ser jag till att hålla ett par hushållskor.
Grovfoder är ju det allra viktigaste.

Jag har tyvärr aldrig till fullo lärt mig plöja med häst, jag har bara provat, och har heller ingen komplett plog, men vi har ett potatisåder. Så ett stort potatisland får det bli.
Jag har också harvar av några olika slag.

Med brist eller ojämn förekomst av el, så kan man behöva bygga om stängslen, så att de inte enbart är elstängsel, utan i trä.

Jag hade nog varit hemma ev plockat med mej dom hästarna som var friska nog att klara det och tagit bort dom som inte hade klarat det. Hade aldrig nånsin lämnat mina djur för min skull.

Ingalill Wallin är ordförande för Blå Stjärnan i Kalmar och tycker det är viktigt att planera för sin hästs välmående i god tid.

At the Marine Corps Mountain Warfare Training Center, U.S. Special Forces are taking a 15-day course on horseback riding. As Chip Reid explains, horses and mules will play a key role in mountain warfare where transportation options are slim.

Det blir väl till att sätta hästarna i arbete på allvar, och se till att utbilda unghästarna färdigt.

Åtminstone för mig som har inkörda brukshästar. Det lär ju definitivt bli att köra häst i skogen för att få fram ved, och timmer. Och så mycket som möjligt i jordbruket, för att spara diesel, för det lär bli en bristvara.

Tyvärr saknar jag en del jordbruksredskap för häst, skulle t.ex. vilja ha en hästslåtter enbet. Det känns rätt övermäktigt att att slå allt gräs med lie. Släpräfsa har vi, och kan dessutom köra den.

Krakstörar och ståltråd till hässjor finns, jag gjorde en hel massa nya störar för fyra-fem år sedan, men det är ju enormt mycket mer jobb med löshö än med balar.

Gräset ska ju användas till foder i lantbruket, till hästar och får, och blir det krig, så ser jag till att hålla ett par hushållskor.
Grovfoder är ju det allra viktigaste.

Jag har tyvärr aldrig till fullo lärt mig plöja med häst, jag har bara provat, och har heller ingen komplett plog, men vi har ett potatisåder. Så ett stort potatisland får det bli.
Jag har också harvar av några olika slag.

Med brist eller ojämn förekomst av el, så kan man behöva bygga om stängslen, så att de inte enbart är elstängsel, utan i trä.
Det borde finnas gamla slåttesmaskiner lite här och var, men mest troligt har de flesta stått ute i alla år så de rostat ihop. Du får leta reda på några så kanske du kan bygga ihop till en fungerande?

Det är ju så olika beroende på vilka förutsättningar man har. Bor man avsides på en gård, har eget vatten och vana av att ta eget grovfoder så är det ju en sak. Är man däremot helt beroende av att köpa in mat osv så blir det ju något annat. Lägg därtill att det troligtvis kommer vara svårt att hitta veterinärer om hästen blir sjuk eller behöver bli avlivad. Usch, jobbigt att tänka på.

Jag är krigsplacerad, så jag flyr ingenstans. Men skulle det uppstå en kris med mina hästar ser jag hellre att de avlivas (stallägarens man är jägare) än att de släpps lösa. De skulle kanske överleva, men må väldigt dåligt. Den som är skodd kan inte gå barfota och den oskodda klarar inte nederbörd utan att få ont i kroppen.

Det borde finnas gamla slåttesmaskiner lite här och var, men mest troligt har de flesta stått ute i alla år så de rostat ihop. Du får leta reda på några så kanske du kan bygga ihop till en fungerande?
Det finns, både hela och dåliga, men jag har lagt en del av det där på is sedan några år, och mest ägnat mig åt uppfödning och inkörning av unghästar.
Unghästarna ska kunna gå med timmerkälke, och med harv av olika slag. Sedan är det ju "bara" att bygga på med fler redskap.

Det brukar vara mycket jobb med att renovera hästredskap med rörliga delar och växellåda, som slåtteraggregat, så de som har det stora mekaniska intresset, har genom åren fått, eller fått köpa renoveringsobjekt som jag samlat på mig.

Men, blir det skarpt läge, så får väl vi som har de körbara hästarna, låna renoverade prylar från hembygdsmuseer och lokala lantbruksmuseer, och börja köra med grejerna.

Någon som vill ha en buntvagn eller två? Eller kanske en harv i trä med metallpinnar?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fri tillgång till friskt vatten är en av de viktigaste faktorerna för en hästs hälsa och välmående. Brist på rent vatten kan leda till...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 634
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 576
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka