Så får man väl inte göra(T-sprit på häst.)?

T

Tispe

Jag köpte en begagnad bok idag som heter "Hästhandboken- tips för skötsel och vård" och den är skriven av Peter Adler. Den är nog litet gammal men jag tänkte att den kostade bara trettio kronor och jag behöver läsa på och dels repetera sånt som jag vetat men förhoppningsvis lära mig ännu mer(så har ni bra tips på bra hästläsning så mottager jag dem tacksamt!:bow:).

Men i den här boken står det att om hästen är våt så skall man gnugga in den med T-sprit så torkar den snabbare! :eek:
Så får man väl inte göra?
Samt gjorde man så förr i världen eller är det bara något bokförfattaren kommit på själv?

Sv: Så får man väl inte göra(T-sprit på häst.)?

OJ!

Kanske funkar men jag hade ju inte testat:D

Allt var inte bättre för.

T-sprit? :eek:
Det låter helt galet, men det kanske funkar jättebra? Jag skulle aldrig göra något sådant dock

T-sprit utvärtes är inte farligt men starkt avkylande så vad skulle då vara vittsen med att få den att torka snabbare?
PL

Avdunstnings effekt, spriten få vätten att dunsta bort forter.
Hästfolk hade en massa tricks för i tiden.
Sorry, aldrig hört talas om Peter Alder.
Dom 2 bästa boker man kan har i ditt bibliotek är Gösta Bengtssons ABC OM HÄSTER och apotekets hästbok.
Az

Jag köpte en begagnad bok idag som heter "Hästhandboken- tips för skötsel och vård" och den är skriven av Peter Adler. Den är nog litet gammal men jag tänkte att den kostade bara trettio kronor och jag behöver läsa på och dels repetera sånt som jag vetat men förhoppningsvis lära mig ännu mer(så har ni bra tips på bra hästläsning så mottager jag dem tacksamt!:bow:).

Men i den här boken står det att om hästen är våt så skall man gnugga in den med T-sprit så torkar den snabbare! :eek:
Så får man väl inte göra?
Samt gjorde man så förr i världen eller är det bara något bokförfattaren kommit på själv?

Nej, han har inte hittat på det själv :)

När jag jobbade som hästskötare i Frankrike i mitten på 80-talet användes det för att gnugga hästarna torra på vintern, fast det var snarare rödsprit (i princip sak samma) De var klippta över hela kroppen förutom huvud, sadelstad och ben. Det var sadelstaden som gnuggades och de torkade väldigt snabbt.
Det användes också för att få bort pissfläckarna på grisiga skimmlar. (Det eller vinäger)

Senast ändrad:

nä dà, det är ett rick man kan använda.

Jobbade i ett stall i POrtugal och dà fick jag använda 96% sprit för att göra samma sak. Fast där är det ju inte receptbelagt som det är i vàrt anvlànga land :p

nä dà, det är ett rick man kan använda.

Jobbade i ett stall i POrtugal och dà fick jag använda 96% sprit för att göra samma sak. Fast där är det ju inte receptbelagt som det är i vàrt anvlànga land :p

Det gjorde faktiskt vi också ibland, nu när du säger det :)

Tog även bort fästingar med eter, som också gick att köpa på veterinära apotek utan recept.

En gång till, vad vinner man på att torka hästen på detta sätt?
PL

Nu var det ju som vanligt inte till mig (du har konsekvent undvikit att svara på alla svar/frågor jag skrivit till dig av någon outgrundlig anledning), men jag svarar iaf.

Hästarna torkade väldigt snabbt, trots hög luftfuktighet. Det är inte en metod som jag skulle välja, men där och då gjordes det så.

Men i den här boken står det att om hästen är våt så skall man gnugga in den med T-sprit så torkar den snabbare!
Så gjorde vi med galloppörerna när de gått jobb. Spolade först av dem och sen avslutade vi med att svampa av dem med en spritblandning som vi blandat i en hink. De torkade snabbare så och nu ska ni veta att detta var på 80-talet dvs före alla praktiska täcken som andades utan det var enklare täcken som gällde.:( Sen slapp man eftersvettningar eftersom spriten även fungerande som kylbalsam.
Nackdelen med att svampa med spritblandningen var att vissa hästar fick väldigt torr hud efterom sprit är uttorkande.

Ja jag känner igen metoden också fast jag har aldrig gjort det och ännu längre tillbaka när jag var barn skulle man få hästen blank med blåsprit, det var innan det fanns en massa andra blandningar och kemikalier som säljs idag för putsande och blanka hästar;)

Aha! Samt tack för alla svar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka