Så blev det kallt då...

ghost

Trådstartare
Och då kommer det ständiga dilemmat... :o

Vad sjutton ska man ha på händerna när man kör snabbjobb??? :mad:
Mina SM-vinterhandskar är så j-a stela i fingrarna att det nästan är omöjligt att trycka på knapparna, antingen tappar man klockan eller annars "tappar man hästen". Jag brukar köra i mina hösthandskar så länge det bara går men när det blir minus klarar inte min kassa blodcirkulation av det längre... :cry: :cry:

Och pulsmätare och hastighetsmätare på vagnen funkar ju bra så länge det är ljust ute och inte för kallt men jag kör ju minst 60% av mina jobb när det är mörkt ute. :crazy:

Är det nån som har tips på bra hendskar eller nåt sätt att få SM-handskarnas stoppning på insidan att bli mjukare???

De gamla modellerna av SM var mycket bättre... :cry: :love: :love:

/// ghost

Sv: Så blev det kallt då...

Hänger på och vill även ha tips på klockor med STORA knappar och lyse.
Många tips på riktigt varma, smidiga handskar också.

Kan bara hålla med.....vinterhandskarna som finns i travshoparna är väldigt stela.

// frusen tränare

Enkel lösning på ditt dilemma, kör utan klocka.

:eek: :eek: :eek:

Aldrig :mad: , om du vill veta anledingen så har jag en häst som KÄNNS som hon går lika fort i 40- som 25-tempo och för att träna på ett relativt vettigt sätt måste jag veta hur fort det går.

Jag har tränat "på känn" förr i tiden och det är inte nåt som funkar för mig med mina hästar.

Handsktips eller KLOKA förslag tack.

lsz: Teknikmagasinet har en variant med "rätt" vettiga knappar, dock utan lyse. Tyvärr har den en knapp på framsidan också som gör att det är jättelätt att fippla bort tidtagningen. Men den är billig och klarar mellantider även om de inte går att få tillbaka om man råkar nolla som det gick på min förra (som jag tyvärr glömde på banan... :cry: :cry: :cry: Klepto-travfolk :mad: )

/// ghost

Senast ändrad:

fick tips förra vintern om att sy strutar av fårskinn som man sätter framför handstropparna så att de går ner över händerna. låter som om det kan bli varmt och gosigt, om man har andra smidiga vantar under, men har aldrig testat, och att köra med klocka då kanske inte är det lättaste...

Jag har ett par Wahlsten som ser ut lite som SM. De funkar för mig men känns lite klumpiga. Du har nog mindre händer än jag... Har tidigare kört en del med vanliga thinsulatevantar (heter de så, stickade med innerfoder) eller tjocka fleccevantar. Har hört mycket positivt om FM-handskarna, någon som har sådana höst-vårvarianten som kan uttala sig om klumpighet/styvhet?

Har jag drömt att du har hastighetsmätare på vagnen?:D Annars kan det ju vara ett alternativ...

Finns ju såna där värmekuddar som man kan ha i vantarna, men jag vet inte om det funkar så bra med dom när man ska trycka på knappar.

solros skrev:
Jag har ett par Wahlsten som ser ut lite som SM. De funkar för mig men känns lite klumpiga. Du har nog mindre händer än jag... Har tidigare kört en del med vanliga thinsulatevantar (heter de så, stickade med innerfoder) eller tjocka fleccevantar. Har hört mycket positivt om FM-handskarna, någon som har sådana höst-vårvarianten som kan uttala sig om klumpighet/styvhet?

Har jag drömt att du har hastighetsmätare på vagnen?:D Annars kan det ju vara ett alternativ...

Jag har bara hastighetsmätare på vagnen jag inte använder (den som "vilket år som helst" ska förstärkas bara jag kunde få tummen ur och mäta omkretsen på skaklarna)... :D

Men jag tror du har rätt i det där med mina små händer. När jag tog MC-kortet nådde jag inte kopplingshandtaget vid "garagevändningarna" :mad: :o

Jag undrar om inte Foolish har en poäng där, om jag gör nån form av "vindskydd" på tömmarna kan jag säkert köra med vår/hösthandskarna för det mesta!

*ghost tänker och planerar att sätta sin stackars mamma i arbete igen... :D För sykunnig... Näää, inte en chans :p

Titta i fiskeutrustnings affärer.
Jag som har "Sveriges sämsta" blodcirkulation i fingrar kör med tumvantar!! Tjock skotermodell. När det är som kallast.
Viktigt är ju att det är riktigt skinn som är vindtätt, då räcker värmen lite längre.

Lyse till hastighetsmätern ska faktiskt finnas som tillbehör iaf till den jag har.Ser ut som en liten liten skrivbordslampa... bör ju kunna riktas över både puls-hastighetsmätare.
Kommer inte på nu vad den heter???
Köpt på Clas Olsson för 169:-

Massr av bra tips i den här tråden! :idea:

Fast tumvantar och snabbjobb??? Jag tycker att det blir"stumt" att hålla stropparna i hela handen?

Jag kom just på en "egen" ié... ÖB har ju såna där tumvantar med hål där man kan stoppa ut fingrarna, ett par såna i stor storlek borde passa perfekt på hösthandskarna???

ghost skrev:
Fast tumvantar och snabbjobb??? Jag tycker att det blir"stumt" att hålla stropparna i hela handen?

Brukar värma med tummisarna sen när jag kör ut igen för "jobbet" har jag vanliga... och får ont som f-n:crazy: Smärtan när blodet kommer tillbaka är inte att leka med.
Hästen brukar ju inte precis gå med slaka linor i jobben:p

Men hemma kör jag med tummisarna och när det är kallare än -15 dubbla...

Jag hade en gång ett par vantar som hade tunnt skinn i handflatan,och dunstoppning på ovansidan,helt fantastiska!Och man kunde hålla i klocka och allt,har inte sett sådana sedan dess,men de finns kanske forfarande??

Nu skiter jag i klockan.....kör och rider med fårskinnsvantar,funkar fint:D

Jag pratade med en kille som trädde tömmen genom saftdunkar som han tagit bort botten på. Så tömmen gick in genom "hällhålet" på toppen när man tagit bort korken och ut genom botten.
Har ej testat själv, men verkar vettigt. Alla tips för att slippa frysa är guld värda!! :bow:

Duff skrev:
Jag pratade med en kille som trädde tömmen genom saftdunkar som han tagit bort botten på. Så tömmen gick in genom "hällhålet" på toppen när man tagit bort korken och ut genom botten.
Har ej testat själv, men verkar vettigt. Alla tips för att slippa frysa är guld värda!! :bow:

:rofl: :rofl:

Jag undrar vad de säger på banan om man kör fort med saftdunkar på tömmarna??? :D :o

Du kanske kan montera en hastighetsmätare på vagnen...:p :rofl:

Jag undrar vad de säger på banan om man kör fort med saftdunkar på tömmarna???

Ojoj!! Va fint det skulle bli.. å så kan du köra med en sån där "vind-tub" för ansiktet..:D :D :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka