Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Ja, jag hade naturligtvis inte skällt på henne om hon ringt och meddelat mig. Olyckor händer ju. Det kunde ju vara så att hästen skadat sig i boxen under natten och det är ju ingens fel. Men just att personen uppmärksammat skadan och ändå inte hört av sig till mig är det som gjorde mig otroligt arg.
Denna persons erfarenhet var det som gjorde att jag vågade lämna gården överhuvudtaget. Jag hade tidigare en tjej (tonåring) som hjälpte mig med en av min äldre hästar en gång i veckan, med lite pyssel och ridning. Betydligt mindre erfarenhet, hade enbart gått på ridskola innan och hon hörde av sig för minsta lilla grej, även om hon upptäckte nåt konstigt med någon annan av hästarna. Mycket uppskattat och jätte duktig tjej på alla sätt och vis (även om jag aldrig skulle ge henne hela gården som ansvar, såklart)

Alltså, en person med inte ens lite erfarenhet hade kunnat göra bedömningen att detta inte var något litet skrapsår bara genom att böja sig ner och titta efter. Jag kan inte tycka annat än att personen helt enkelt struntat i att bry sig om hästens väl och inte tagit sitt ansvar genom att inte informera mig omedelbart. Märk väl att personen inte kunde säga om skadan var en eller flara dagar gammal och det tycker jag är väldigt nonchalant.

Såret är alltså rätt över hela skenbenet och djupt sånär som in till benet visar det sig vid närmare undersökning. Hur f**n kan man bara skriva en lapp på boxdörren om en sådan skada?!
Med tanke på hur skenbenen vanligen ser ut så torde såret varit några cm långt och någon millimeter djupt? Stämmer det?

LIA

Alltså, en person med inte ens lite erfarenhet hade kunnat göra bedömningen att detta inte var något litet skrapsår bara genom att böja sig ner och titta efter. Jag kan inte tycka annat än att personen helt enkelt struntat i att bry sig om hästens väl och inte tagit sitt ansvar genom att inte informera mig omedelbart. Märk väl att personen inte kunde säga om skadan var en eller flara dagar gammal och det tycker jag är väldigt nonchalant.

Och hade vi hört från din utskällda hjälp hade det kanske låtit, det var en liten skråma inget att oja sig över. Du säger ju själv att hon är erfaren och att ansåg att såret inte var så farligt. Det finns ju också möjligheten att såret såg betydligt bättre ut när hon tittade på det och att det av någon anledning förvärrats

Och jag såg det inte förrän vid tidpunkt X men jag är inte 100% säker om den kom tidigare. Jag tittade visserligen igenom hästarna men kan inte svära på att jag missat något.

Så länge personen inte medvetet ställer till med skada så finns det ingen anledning att skälla. Ser man sedan att man har åsikter som går isär om hästhantering får man välja att be någon annan nästa gång.

Varför måste man skälla? Kan man inte utrycka sin irretation i vanlig samtalston? Antar att den hjälpen är bortblåst i fortsättningen och ev någon mer som tidigare kunnat tänka sig att ställa upp.

Vad säger veterinären om skadan? Är den så allvarlig som det låter på dig antar jag att du ringde dit vetten direkt.

Du är ägaren och du ansåg att h*n var komptent nog att axla allt ditt fulla ansvar under några dagar. Okej att hon borde ha ringt, men vill man ha det 100 procent perfekt får man stanna hemma.

KL

Men hur mycket ansvar ska man ta över hästar man har hand en dag eller två? Nu såg hon såret och då tycker jag att man bör säga till. Men måste man kolla igenom andras hästar om man hjälper till nån dag?
Kan säga att står hästen jag ska hjälpa till med ute i sin hage och ser ut att må bra så gör jag ingen noga undersökning (förutom om de är sagt att jag ska kolla noga). Är hästen i boxen när jag är där känner jag av benen och kollar till täcket.

Men nu handlade det ju inte om att personen brustit i sitt ansvar att kolla hur hästarna mådde, hon har ju uppenbarligen sett skadan och dessutom att det är lite svullet (=hon måste ha kollat närmre). Att man då inte ringder till hästägaren tycker jag är helt sjukt.

Till TS: Jag hade också blivit vansinnig. Jag anser att om man lovar någon att hjälpa till, så gör man också det fullt ut. Annars säger man att man inte kan eller vill. Dessutom är det viss skillnad om det hade gällt att hon tog hand om din häst som stod i ett stall där andra också står. Där finns det åtminstone möjlighet att någon ser lappen, kollar såret och ringer dig/ser till att det blir skött. Här så åkte du iväg helt, vad jag förstod det som, och stallvakten visste därför att hästen inte skulle få någon hjälp om vakten själv inte gjorde någonting åt det.

Gah.

Fast det där var ju bara överdrivet. 3 dl müsli liksom, strunt samma, stor skillnad på ett öppet sår och lite mat. Hade jag varit tjejen som fick en utskällning av dig, så hade jag aldrig mer hjälpt till.

Ja, hjälpen är bortblåst, vilket inte gör mig ett dugg.
Veterinär kallades naturligtvis dit omedelbart. Såret går som sagt över hela framsidan av skenbenet och tåsträckaren är delvis av, men eftersom skadan redan var så pass gammal så gick det inte att sy. Jag har sett hyfsat illa och stora sårskador och detta är bland det värsta jag sett.

Jag har lärt mig läxan att jag får stanna hemma i fortsättningen. Sen kan jag tillägga att jag inte är en person som skäller ut folk hursomhelst och fullt medveten om att man kan göra misstag. Men i det här fallet blev det en utskällning, personen visste bättre. Jag vet att om jag tar på mig att ta hand om andras hästar så innebär det fullt ansvar, dvs ta hästen till klinik om nödvändigt.

Å andra sidan gjorde ju personen uppenbarligen bedömningen att skadan inte var så allvarlig. Frågan är ju om det hade gjort så stor skillnad om hon då hade ringt och sagt "din häst har fått ett skärsår, det är lite svullet men verkar inte vara någon fara".

Håller med Voff om att man får stanna hemma själv om man vill ha det helt på sitt sätt.

Du säger ju själv att hon är erfaren och att ansåg att såret inte var så farligt. Det finns ju också möjligheten att såret såg betydligt bättre ut när hon tittade på det och att det av någon anledning förvärrats.

Så kan det förvisso vara, men som erfaren vet man att sår ska kollas och tar fram bomull och koksalt och rengör åtminstone. Då hade man oundvikligen missat att skadan var av det allvarligare slaget. Men det kanske bara är jag som gör sånt, oavsett om hästen är min eller inte?

Då hade jag åtminstone fått chansen att sätta mig i bilen och åka hem för att göra en egen bedömning. Vilket jag definitivt hade gjort.

Jag känner nog att det hade varit säkrast att inte hjälpa dig i fortsättningen. Att bli utskälld efter noter när man hjälpt till för att du ska kunna åka bort är ju lagom roligt.

Du satte ord på mina tankar.

Jag hade förstås också velat bli uppringd omedelbart om det varit min häst (hade själv också ringt om det varit någon annans) men det är bara att konstatera att hjälparen gjorde en felbedömning. Klantigt o okunnigt förstås men förtjänt av att skällas ut efter noter? Tja. TS handlade i affekt säkert men det är faktiskt få tillfällen i livet där någon eller något blir bättre av att man skäller.

Och hade någon skällt ut mig för att jag i all välvilja gav deras häst 3dl musli hade jag bett dom fara o flyga :mad: :mad: herregud hur dryg får man vara egentligen.

"oundvikligen missat" blev en konstig formulering... :) Jaja, ni förstår hoppas jag.

"men det är faktiskt få tillfällen i livet där någon eller något blir bättre av att man skäller."

Jag håller egentligen med. Men jag mådde bättre efter att ha skällt... Men, jag vet, det hjälper ingen och inget och jag är som sagt ingen som skäller ut folk till höger och vänster, det vet personen i fråga om också. Även om det inte gör någon skillnad nu.

Så såret behövdes alltså sys från början? Blir läkefekten märkbart påverkad av "hjälpens" missbedömmning?

Att fela och missbedömma är männskligt. När såret såg nytt ut så kan det ju faktiskt suttit ihop mer och inte sett så farligt ut som det några timmar senare gjorde när det började glipa isär.

Nu vet ju jag inte hur såret ser ut men eftersom du tyckte att den här människan var så kompitent från början så verkar det lite konstigt hur totalt okunnig och vårdslös hon helt plötsligt blivit. Det hon såg kan ju faktiskt sett annorlunda ut mot det du möttes av när du kom hem.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det hade behövt sys men kommer att läka. Svårt att säga hur pass läkeprocessen påverkats men helt klart är ju att hästen utsatts för onödig infektionsrisk genom att den inte fått vård. Och med en allvarlig infektion vet man inte vad som kunnat hända...

Jag tycker att personen försummat hästen helt enkelt. Om hon bara inte brytt sig eller gjort en missbedömning är egentligen sak samma för hästen. Jag tycker att hon borde meddelat mig oavsett.

Precis, hade varit intressant att höra "hjälparens" version av det hela. I mina ögon skulle jag inte be någon jag inte litade hundra på att hjälpa mig med mina hästar.
Efter den här tråden inser jag en större fara....risken att bli utskälld, och uthängd i en tråd på Buke, samt troligen omsnackad i halva bekantskapskretsen därefter, om man inte utfört sin hjälp till full belåtenhet...
Brukar hjälpa en granne ofta med hennes hästar....fast det har ju aldrig dykt upp några skador....vad jag vet eller hört i alla fall. Skulle hon skälla ut mig för något, skulle jag inte sätta min fot där igen.....och då skulle hon troligen lida mer över det än jag.....för det vimlar inte av stallhjälp till folk som har ett antal hästar och står hemmavid i eget stall.
De enstaka gånger jag själv åkt bort, så har jag skrivit världens noggrannaste instruktion, personligen gått igenom dem med "hjälpen" samt haft någon sjukvårdskunnig backup att ringa ytterligare om jag befunnit mig längre bort. Tack o lov har det aldrig varit problem.
Det har jag däremot haft när jag stått inackorderad....där det skall finnas personal som är kunnig. Nä, troligen kommer man aldrig vara helt nöjd med hur andra tar hand om ens häst.....antingen får man försöka acceptera det...eller stanna hemma.

Jag har egen gård och personen hänger inte här, ingen som känner personen heller mig veterligen. Jag har inget behov av att svartmåla personen i någon bekantskapskrets, jag skrev av mig här. Kommer någon i personens bekantskapskrets få reda på händelsen kommer det bero på att personen själv berättar och om jag nu har så fel och är orättvis så blir det väl jag som får skiten= ingen skada skedd.

Jag tror inte att jag är överdrivet petig eller ställer orimliga krav. För mig är det sunt förnuft att inte lämna en skadad häst utan vård. Men jag kanske är det. Och läxan är lärd.

Självklart ska man inte lämna skadad häst utan vård! Men....är det tänkbart att skadan då hon såg den var i ursprungligt skede inte så illa så hon gjorde en bedömning då som skulle sett annorlunda ut vid ett senare tillfälle?
Kan säga att jag själv haft en incident med min häst, jag var själv hemma, och hade inte trott på storyn om den serverats mig, om jag inte sett det själv. På en timme blev hästen så dålig med hög feber, svullen i en kota och totalt blockhalt att man inte kunde tro det. Från att ha varit helt fräsch och gått 50 meter från en hage helt obehindrat. Hade jag inte ställt hästen i gången för pyssel skulle jag inte märkt något förrän kvällsfodring...flera timmar senare.
Självklart förstår jag att du är besviken....men tror inte det hjälper att skälla ut någon...det gör inte det hela ogjort liksom.
Hoppas i alla fall din häst får ett snabbt tillfrisknande och att blir bra i slutändan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka