s.k proteinknölar

_jeanette

Trådstartare
Min häst stallades in från betet för en vecka sen. (Det är bara den ena det gäller den andra har inga knölar)

jag har analys på hösilaget och kvoten var låg, jag behövde mer protein men inte så jätte mycket energi.
köpte lusern strå och fick till en bra foderstat enligt programmet. använde 2 olika.

jag började ge lusern lite när han gick ut och sen fick han så mycket han skulle ha när han kom in.

i går såg jag något som såg ut som utslag på ena sidan av halsen. knölar ungefär. inte jätte höga men det ser ut som typ nässelutslag.

tänkte först att han blivit biten eller rullat sig på tistlar eller något. ömmar inte och verkar inte heller klia..

idag när jag skulle rida såg jag att han fått En knöl på ryggen med, den har Inte varit där innan.. ömmar inte heller.

Kan det vara så att jag ändå ger för mycket protein (man kanske inte alltid kan lita på dom programmet, då jag tycker att det vi rider är "lagom" arbete medan dom anser det som lätt eller liknande) eller kan det vara att han fått ngn form av "foder chock", att han fått maten invänjt för snabbt) han kanske är känslig?!

Sv: s.k proteinknölar

jo det skulle det väl kunna vara... jag skrev väl inte att jag visste att det var antingen eller? jag tänkte om någon kanske varit med om liknande.

Min ponny får lätt liknande knölar.
De senaste två åren har de minskat betydligt i antal. Hon hade många fler tidigare. Hon har dessa två år gått mindre på gräs och ätit foder med så lite socker som möjligt men däremot nästan mer protein än tidigare och minst 2 kg lusernpellets varje dag.

Det är därför jag undrar lite.

han har gått på mindre bete i år än förra. däremot åt min inte lusern förra året då det inte behövdes det är därför jag misstänkte lusernet. men jag tänkte jag minskar det under någon vecka eller två och ökar på hösilaget lite istället. så jag ändå har en bra foderstat men inte riskerar för mycket protein..

Vet flertalet hästar som reagerat med nässelutslag vid viss giva av lucern, så det är inte en långsökt tanke att det kan vara orsaken.
Finns ju andra proteintillskott att ge i hop med ökad grovfodermängd. Gissar att det inte det är själva proteinet i sig utan själva växten de reagerar på när de reagerar.

Existerar "proteinknölar" över huvud taget? Min har fått knölar och när veterinären var ute kom det inte ens på tal.

Har du några tips på hur man blir av med eländet? Min har såklart under sadeln. Renskinn på inköpslistan.

Jag vet flera hästar som äter lusern utan att få knölar.

Å det är väl det allra vanligaste att hästar tål att äta ex lucern så det behövs ju inte påtalas. Men därmot när det ovanliga händer att en häst inte tål en fodersort så kanske det behövs påtalas att det finns fler drabbade.

ja och jag vet flera som människor som äter nötter utan att få andningsproblem..

man kan ju vara allergisk eller?

Existerar "proteinknölar" över huvud taget? Min har fått knölar och när veterinären var ute kom det inte ens på tal.

alla säger olika, men jag tänkte mest om jag gett maten för snabbt! från att ha gått på bete till installning alltså.. men avvaktar ett par dar innan jg ringer vet..

ja och jag vet flera som människor som äter nötter utan att få andningsproblem..

man kan ju vara allergisk eller?

Absolut! Men det gäller ju att ta reda på VAD man är allergisk mot. Protein är inte en sak utan det finns massor av olika aminosyrakedjor som alla går under "protein" eller äggviteämnen som det kallades förrut.

Jag har haft hästar som reagerar på korn med såna knölar, havre och lusern går bra, i princip allt annat än just korn.

den ända förändringen som skett i foderstaten i år är lusern. därav funderingen. Men som sagt, kan vara massa andra saker, kanske ätit något dumt i hagen. men avvaktar över helgen, tänker inte ringa jouren eftersom han ej verkar lida av det.

den ända förändringen som skett i foderstaten i år är lusern. därav funderingen. Men som sagt, kan vara massa andra saker, kanske ätit något dumt i hagen. men avvaktar över helgen, tänker inte ringa jouren eftersom han ej verkar lida av det.
Min gamla häst fick över 40 graders feber samt tappade all sin päls (modell regnskållor), med största sannorlikehet på grund av lusern. Detta hände vid två försök att lägga till lusern i foderstaten. Det hände inte när han fick soja som proteinfodermedel istället. Så, visst kan det vara lusernet.

Ja det är samma som förra året, från samma beställare osv. Men det kanske kan skilja sig ändå?! Det är samma ts o sådär. Analysen var väl inte helt likadan, minns inte exakt.

Jag har träffat på en häst som fick sådana knölar av korn och en som fick det av hösilage, oavsett värden på hösilaget. Så det kan vara olika från häst till häst men din häst har ju ätit hösilage tidigare så det är nog inte det. Lucern strå skriver du, vilket sorts, krafft eller någon annan. Finns ju lucernstrå utan melass har jag läst kanske det kunde vara ett alternativ.

Eller så drar du ner på lucern, min erfarenhet är att foderstatsprogram gärna överdriver lite plus att alla hästar är ju olika och din häst kanske inte behöver så mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: MonteRose
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Vi har två hästar på lösdrift som går medelmåttigt arbete, tränar ibland dressyr, ute i skogen, körs långa sträckor för vagn och rids...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka