Ryttarmärke II

E

Egonson

Vi ska ta ryttarmärke II nu på ridskolan :banana: Skoj :D
Dock så fattar jag inte det riktigt, är det ett märke för dressyr och ett för hoppning eller ska man både dressyra och hoppa för att få ett märke?
Inte speciellt svår hoppning (2 stycken 60-cm hinder samt bommar), men jag gillar inte hoppning så mkt så det kan ju vara bra att veta så man är lite förberedd, OM man ska hoppa.

Sv: Ryttarmärke II

Fast oftast inte alltihop på en gång.
Min dotter tog förförra året, och då gjorde dom hopprovet på den vanligt lektionstiden, skrev teorin och sen dressyrprovet, det också på vanligt lektionstid.

Vi ska göra dressyrprovet nästa vecka tror jag, sen hoppning veckan därpå eller efter ytterligare en vecka.
Teorin har jag ingen aning faktiskt :confused:
Hoppas det fixar sig iaf, kul att ta märke :D ;)

Hej!

Dressyren och hoppningen och teorin = 1 st. märke.

Mina elever red dressyren på dressyrlektion, hoppning på hopplektion och fick själva ansvara för att skriva upp sig på teorikurs (som gick utanför ordinarie lektionstid)

Dressyren är ett kort program, specialanpassat med skritt, trav och galopp (endast en långsida höger och en långsida vänster galopp)

Hoppningen är en liten lydnadsbana med långsida bommar/travhoppning - 1 varv på volten i trav - snett igenom "kombination" travhoppning hinder a landa i galopp och hoppa hinder b i galopp - kontrollera att galoppen är rätt - 1 varv på volten i galopp och avsluta med långsida 3-studs i galopp.
Hinderhöjden är låg - de som du ska visa är att du kan rida hästen bra emellan hindrena.

LYCKA TILL :)

Jepp, nu har jag gjort dressyrprovet. Puh, tror det gick bra, hon sa att det gick bra och jag fick höga poäng, men jag fick inte se protokollet :devil: :p Får vänta till nästa vecka..

Man fick 115 poäng och bäst i gruppen blev jag med :D Haha ganska chockad blev man då. Men nöjd :)

Nu i kväll är det dags för det lilla hopp-provet.. :crazy: Jag ÄÄÄR nervöööööös.. Jag hör av mig om jag överlever :angel:
Det blir först 3 st travbommar, med avslutande saxhinder och galopp över och en bit efter det hindret. Trav volt, trav mot kombination, galopp genom kombinationen, fortsätter i galopp, volt i galopp, 3-studs i galopp.. Precis som w3ndy sa..
Ja jag ska väl klara det hoppas jag :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska ta märket torsdagen den 1:a nov

Dressyr
Hoppning 4st 60 hinder
Praktiskt prov: Sadla, tränsa, smörja (utnyttjning :P)
Teori: Hästens delar, färger och tecken, ridlära, visitering, utrustning m.m

Jag är typ nervös. Ska tävla min första tävling, dressyr, på söndag, samma program som ryttarmärket. Iiiiih!

Jag ska också ta märke 2 nu under terminen tror jag.
Ska bli väldigt kul med hoppningen! :D
Har bara hoppat 40 innan.. :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama