Ryttarfest?

Shudde

Trådstartare
efter en tråd på ÄU om fulla ryttark'ändisar på ryttarfester så började jag fundera.
För mig som idrottds"kvinna" är det självklart att inte dricka alkohol närmare match än 2-3 dygn. För jag vet att min kropp inte presterar bra då. Nu är jag inte på någon elitnivå (div 2) men jag tar ändå såpass seriöst på det jag gör och på laget att jag aldrig skulle drömma om att göra det. Elitspelarna i fotboll i Sverige går knappt ut under säsong alls. (nåja Joseph Elanga undantag, 48 timma rinnan match och han blev rejät uskälld i pressen).

Jag red en del fälttävlan på ponny för några år sedan, och på vissa tävlingar festades det rejält oom det var över 2 dagar, Minns bla en incident där en äldre väletablerad ryttare drog ut stupfull och skulle övningsköra med en minst lika full Junior. Och såvitt jag har hört så är det ungefär lika illa idag, fulla ryttare, fulla ponnyföräldrar osv.

VAd är det som gör, att det enbart är för ryttare som det är accepterat att blanda elitidrott med rökning/alkohol? tror man på fullaste allvar att man kommr bli tagen seriöst, om man själv aldrig visar att man är seriös med det man gör?
Nu vet jag att detta inte gälelr alla ryttare, men det gäller de flesta, och jag vill veta varför?

(ni får ursäkta min stavning, är snurrig som fan på citodon och har en nerv ikläm så jag har lite svårt med vänsterhanden :crazy: ..)

Sv: Ryttarfest?

FAktiskt så tycker jag att det har blivit mycket seriösare på alla ryttarfester de senare åren. Många ryttare går inte ens dit. Det är mest ägarna och skötarna som slår runt.
De yngre ryttarna i hoppsverige idag tycker jag är VÄLDIGT seriösa och går bara ut om de inte rider dagen efter. Gäller även småtävlingar hemma.
JAg tror faktiskt inte att man blir lika accepterad längre om man inte är ruskigt skärpt. Dessutom så blir det så mkt teknik i alla grenar att de inte kommer att kunna hålla på och ändå "hinna med"

Jag som har varit i fälttävlanssvängen i femton år tycker att attityden har förändrats enormt sen den tiden då vår gemensamme bekant härjade som värst. ;) Förr var ryttarfesterna riktigt röjiga, nu har man förstått att man är en del av ett atletiskt "team" och uppför sig därefter. Naturligtvis finns det undantag men de är definitivt i minoritet idag.

ha rinte varit på någon ryttar fest direkt.. var med på strömsholm en gång ..för 2 år sen elle nå liknande..
o då var de nån samling i tottska villan för lottning inför dressyren o då bjöds de på vin o grejjer..

själv kan jag bara säga att ja e väldigt duktig med att låta bli alkoholen /vara uppe sent omjag har träning eller tävling.
men sån e jag alltid iofs... går alltid o lägger mej tidigt (senast 10) men de e för att jag själv ska må bra o inte bli så hiskeligt trött.. kliver upp vid 7.
dessutom dricker jag VÄLDIGT sällan. 20 år o aldrig varit full..

Får nog hålla med om att det inte är något större drag längre på ryttarfesterna om man säger så.
Har ändrat sig betydligt de senaste åren. Nu är det nog igentligen skötare o ägare osv som partar loss medans ryttarna tidigt går hem.
Man är ju faktiskt därför att tävla så då får man skärpa sig.
Det är väl inte speciellt i hästvärlden utan som sagt så har det ju skärpts betydligt inom all sport.

Håller fullkomligt med om att man inte drink&ride speciellt inte i fälttävlan som jag håller på med. Därmed inte sagt att man inte ska ha en kul ryttarfest. På JSM i år testade vi en ny modell med knyt som var lite rotig men kul hade vi, juniorerna fick visa upp sig och skåla i cider (alk.fri) De höll sen igång till ca 11 snåret då de tog natta, att sen endel föräldrar och äldre ryttare satt kvar till 3-tiden på morgonen var bara trevligt, förr om åren brukade det vara 6-tiden så lugnare har det blivit. Föräldrar och äldre ryttare skall väl kunna få passa på att umgås och ha roligt när de är ute och tävlar på flerdagstävlingar. Tycker inte att man behöver ha några moraltanter eller storebrors fasoner om detta!
Mig veterligen har det hos oss inte varit någon ridolycka pga alkohol och ryttarfester och jag tycker ryttarna sköter det snyggt nuför tiden. Så istället för att klanka, MER RYTTARFESTER! :banana:
Det är så sällan man träffs och man får i regel åka långt när man åker på fälttävlan så det är jättekul att kunna umgås i lite mer avslappnade former på en trävling! :D

Ja, era t'vlingar är väl de som har varti "vildast" vad jag har upplvet det som. Bla i trossnäs som "övningskörningen" inträffade. Och även i år fanns det ett antal som belv på tok för överförfriskade enligt vad jag har hört.

För mig skulle det inte vara ok att sitta uppe till 3 eller ens ta ett glas vin dagen innan jag skulle prestera, träffas och umgås, visst. Men dricka alkohol och festa, nej.

LenaH:det är säkert så att det har blvit lugnare bland de äldre och mer "seriösa". Dock kan jag inte minnas att jag som 14-15 åring längtade till tävlingarna för att det var så kul att festa med mina polare som ponnytyttare/juniorer idag verkar tycka.

på bilder från ryttarfesten på Ribban i år satt flera av våra bästa ryttare med vinglas vid bordet, möjligt att det var alkoholfritt iofs, men jag tycker inte ens ett glas vin hör hemma tillsammans med sport.
och inte heller tycker jag att det hör hemma på en tävlingsplats med så berusade ponnyföräldrar/hästskötare så att de knappt kan gå.

Skömt att höra att fler iaf tyvker som jag och att de verkar ha blivit "lugnare"

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka