ryttare som skapar bakåttänkande??hjälp!

B

Bobby

jag har haft en häst som stack nydligen, men tyvärr såld nu p g a olycksrisken..:(

iaf har jag en ny häst nu, som var väl pigg ibland när vi fick han, men då var han sparsamt riden i ett år. jag har tränat upp honom under 5 mån nu. han är inte så pigg alls i dressyren, tänker bakåt och är inte kul alls. ute och hopp är inget problem.. han är en enormt snäll ponny som gör allt man ber om, men inte längre mer?

jag kan varken ha padd elr utan p g a övergång + skav av padden, och han är aningens varm bak på ryggen, under bossorna. det är meningen att han ska växa i sadeln som är utprovad på strömsholm.

jag har mjuk hand, men lite mesig. nu rider jag med spö som anv. när han skiter i hjälperna, dock mkt löst då han är känslig. sparkar till då och då. ganska stadig, dock osäker. jag blir lätt lite frustrerad om han tänker bakåt.

detta har jag grubblat och mått ganska dåligt över under ca 2 mån, och jag är alltid övertygad om att han har ont..:crazy:

ren i benen, har ömmat i ryggen över skavet nån gång..
vad säger ni om gelpadd? jag ville ha det förebyggande, men då kom nån förstå-sig-påare och sa att man ska ha så lite om möjligt på hästen, och sa att han inte alls var ryggöm. han tar bak öronen något om man trycker där..och ryggraden är liksom lite knölig..

snälla hjälp mig! jag slutar snart rida på honom...:cry: tänkte börja longera, men det har jag inte gjort på lååång tid, sedan jag busade av ridskoleponnies..:o:D *rädd att göra fel*
tömkörning kan jag nog få min ridlärare att göra:D

Sv: ryttare som skapar bakåttänkande??hjälp!

Ska han ''växa i sadeln''? Det betyder alltså att den inte passar nu? Låter definitivt som en risk att han ömmar..
Kan du rida barbacka? (Med barbackapad utan stigbyglar eller kanske t.om. kameldrivarkudde, om du läst den tråden) tills han passar sadeln?

Jag är ingen expert.. men det låter ju som om han är öm av sadeln..

asså inte så öm jag rider ibland med den och han har lite plats där. det är skavet han har ont av, och där ligger ej sadeln. jag var otydlig:D

jag tänkte mer på typ tips åså.. övningar, råd whatever?

Senast ändrad av en moderator:

Rider du för någon tränare?

Annars tror jag svaret på dina problem ligger där känns de som....

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar