Ryttare med ÄS?

E

Ezcada

Hej! Jag har precis börjat rida igen efter ett två år långt uppehåll som bland annat berodde på att jag blev sjuk i anorexia. Jag är ännu inte frisk, utan fortfarande ganska underviktig men jag insåg att jag var sjuk och har nu gått på behandling på akademiska i Uppsala vilket har hjälpt mig jättemycket så nu ska jag fortsätta kämpa till normalvikt igen! Att jag har flyttat hem igen och börjat rida är jättekul och bra för mig tror jag, bara det att jag har så lite rumpa så jag får jätteont när jag rider! Jag kan liksom inte inverka med sitsen som förr eftersom jag inte kan sitta tillbaka ordentligt i sadeln utan att få jätteont i sittbenen. Är det någon mer som har det som jag? Vad har ni för sadel isf? Finns det några bra sadelpaddar till mig som ryttare som gör det mjukare?

Själv hade jag en Albion dressyrsadel tidigare men som jag sålde tillsammans med hästen. Tyvärr säger jag nu! Den var nämligen underbar...

//Magdalena

Sv: Ryttare med ÄS?

Härligt att höra att du börjat rida igen, det är väldigt bra som terapi :)
Det var det första den bästa läkaren jag haft sa till mig; Att vad du än gör, sluta inte rida! (Han hade hästar själv och förstod hur mycket det betydde för mig)

Problem med sadlar känns igen, dock kanske tråden ligger lite fel? Jag vet inte. Svarar iaf med det jag kan... Var rider du nu, har du egen häst igen eller så? För isåfall har du ju möjlighet att köpa en sadel med bättre säte som är mer anpassat för dig.
Om så inte är fallet finns det ju bla gelpaddar för ryttaren, jag vet att de har en på Hööks, en kompis till mig som hade problem med sin svanskota red med en sån och det funkade lysande. Den var superlätt att trä på och av och satt stilla under tien hon red.

Hoppas du mår bättre snart och lyckas ta dig ur skiten :banana:

Precis, tror också det är superbra terapi faktiskt!!

Tyckte det var bäst att lägga tråden i ett allmänt forum eftersom jag antar att det finns smala ryttare inom alla grenar:) Sen är jag inte så orienterad på detta forumet än så det finns säkert nån avdelning som passar bättre! Tack för ditt tips iallafall, ska kika på Hööks i veckan!!

Underbart att det går åt rätt håll!

Säger som "Sarabara" redan sagt: kika på gelpad som man har på sadeln.
Finns även fårskinnsöverdag om man skulle gilla det bättre. :laugh: Det finns säkert ytterligare något mer, men det är de två som jag kom att tänka på nu.

Jag säger som de andra två. En gelpad borde funka.

Vad bra att du är på bättringsvägen också!!!

Jag har också problem med hårda sadlar, dock inte på samma sätt som dig kanske. Nu har jag turen att hästen jag började som medryttare på för 2,5 år sen och köpte i höstas har en underbart mjuk sadel. Det är en halvbomsadel och den är som en kudde, helt underbar, men ändå uppbyggd på engelskt (eller ja, islands) vis. Aldrig suttit i skönare.

Men, har du redan en sadel och vill ha det lite mjukare så kan du köpa en gelsits, det tror jag kan hjälpa. Annars kan du ju köpa/sy en fårullssits. Det blir väldigt mjukt och skönt. Behöver du ytterligare lite mer stötdämpning kan du ju sy fast lite skumgummi undertill.

Grattis till tillfrisknandet, hoppas du återhämtar dig bra! Och välkommen tillbaka till ridningen.

Skaffa en rumpvärmare i fårskinn till sadeln. :love: Som att sitta på moln! Jag vill att det ska vara vinter året om, så att jag aldrig behöver plocka bort den! Min köpte jag för 200 kr.

IMG_6943.jpg

Grattis först och främst för att det går åt rätt håll!
Ger en extra morot att kunna rida igen gissar jag?

När man rider förstår man ju vikten (hmm, det var inte ett försök att vara lustig) av att äta, dels för att orka inverka och dels föra tt som du säger, kunna sitta på hästen öht. Man får också en "praktisk" användning av sin kropp. Jag har en väldigt nära vän med grav anorexi, och både hon och jag är överens om att när hon är såhär smal så går det rent fysiskt sett inte att utföra vissa saker för musklerna och styrkan finns inte där. Hon är också lite dålig kroppskännedom - men där tror jag ridning är väldigt nyttigt.

Till frågan: Testa med en vanlig rumpvärmare först kanske, det är inte så dyrt men mjukt och skönt. OCh ta det lite lugnt i början så ridmusklerna får en chans att komma tillbaka.

Tack så mycket alla för era svar och tips!! Och tack peppet! Jag tror som sagt också absolut att det är motiverande att hålla på med hästar som ju är det bästa jag vet! Och jag vill ju kunna rida som förr, så det är ju lika bra att kämpa vidare:) Vore kul att kunna köpa nya ridkläder igen också, på vuxenavdelningen hehe =P

Hehe, tycker du inte det är fint med rosa ridläder med fina tryck med hästar på menar du:D ;)

Dags for lite shoppingterapi snart då!?

Heja heja:bump::banana::bump:

Känner igen problemet. Jag kunde inte alls rida i sadel då jag var som du, jag red (de få ggr det hände) med vadderade schabrak för att skona hästens rygg från mina sittknölar. Hade jag ridit i sadel en tur hade jag överjordiskt ont sedan även om jag halvstod hela tiden...:crazy:

Jag har aldrig provat gelsitsen, men det skulle vara intressant att höra om det funkar? Jag har inbillat mig att de små fina viktjusteringar man gör med sitsen går förlorade med gelsits/-padd...men jag kanske är ute och cyklar helt? Någon får gärna svara för jag har undrat i flera år :p:o Iofs spelar det kanske ingen roll när man "terapirider" men jag undrar mer allmänt...

Är det din häst så kanske det är värt att införskaffa en skönare sadel? Även om det inte är meningen att du ska vara underviktig resten av livet, så är det alltid skönt. Jag har problem med sittknölarna i vissa sadlar trots att jag nu drar stl 38/40 i byxor, än värre var det när man hade barnstl :(

Det finns ju sadlar med latex i sitsen. Och så har ju Stübben nån ny uppfinning som kallas biomex om jag inte minns fel (de kanske är normala i sitsen nu, stübben har ju alltid varit stenhårda;))

Lycka till :)

Jag känner igen mig då jag själv har samma problem. Åh jag blir så glad att höra när andra är på bättringsvägen också! (Jag vet inte, känns alltid som man kan relatera och känna med människor som blivit diagnostiserade med ätstörning. Känner en viss samhörighet och känns som att de kan ha en viss förståelse för vad man själv går och gått igenom.)

Hästar är bästa. Dock kan jag nog inte komma på något annat än gelpad och rumpvärmare. Tycker annars att det är ett väldigt bra alternativ.

*Kram*

Grattis!!! till att vara på väg tillbaka från helvetet. Jag har själv varit där och vänt. Det är i o f s många år sedan men jag minns ändå hur fruktansvärt jobbigt det var. Det är lätt att falla tillbaka i det farliga beteendet så man får passa sig och sina tankar. Men om du har ett intresse som väger tyngre (det blev lite kul) så kan du alltid i svåra stunder ta fasta på det. När du känner att det är jobbigt så ut till hästen och hoppa upp och få ont i baken - det får dig på andra tankar.
Jag har egentligen inget tips mer än de du redan fått utan ville bara peppa dig lite och tala om att vi är många som vet vad du går igenom. Och en sak till; det går att bli frisk. Jag är ett exempel på det! Lycka till!

Jag har en "fårskinns"vojlock som jag använde och satt på under vintern när jag hade häst. Blev så satans kallt med lädersadel och det blev otroligt mjukt och varmt att sitta på med den.

Men annars finns ju gelpaddar, riktiga fårskinnspaddar osv och sitta på.

Härligt att du är på bättringsvägen och att du rider igen

Jag rekomenderar fårskinnsrumpvärmare. Fårskinn går även bra att rida med på sommaren då fårskinn "andas" på ett bra sätt även när det är varmt.

Q/Som nästan rider med rumpvärmare året om.

Bortkommen! Har du fått mitt svar på pm? Jag är inte så bra på det. Hör av dig igen. /mvh C

Hej!

Som extremsmal med till och från ätstörningar (bättre när jag inte stressar) har jag fått lära mig att hitta mjuka sadlar. Det finns faktiskt ganska många tex Jeremy Rugde, Cliff Barnsby, Globus, m.fl. Det gäller bara att hitta en som rumpan gillar.

/ Lavinia, som för närvarande rider barbacka- det är faktiskt det absolut bästa!

Gelepadd som man sätter på sadeln funkar kanon. Har en sån på min sadel och kan inte rida utan den.
Får så grymt ont om jag rider utan den en endaste gång.
Rekomenderar verkligen en sån!!

Jag känner igen mig!

Det där med liten rumpa har jag också problem med. Jag har en Edinburgh som är väldigt mjuk och liten i sitsen :idea: Den ligger på de flesta hästar och dessutom väldigt bekväm :) Jag har 17" i min.
Annars måste jag säga att fårskinnspad är guds gåva till oss med beniga rumpor :angel: Det blir väldigt varmt och mysig och jääättemjukt :D

Tack igen för alla bra tips! Ska kika runt på lite nya sadlar faktiskt och en padd i gel eller fårskinn låter väldigt användbart! Åtminstone tills jag hittar drömsadeln igen:) Det gick verkligen jättebra på min senaste dressyrträning, kändes som att jag inte har glömt eller tappat nåt på dessa två år, känslan sitter där den ska så att säga! Men det är så otroligt frustrerande att jag inte kan inverka med sitsen ordentligt, och det är BRA motivation för att gå upp i vikt!!

Känns bra att veta att det finns folk här med liknande problem och att det faktiskt går att bli frisk!

Liknande trådar

E
Ridning Halloj alla härliga hästnördar (: Har börjat rida igen efter uppehåll, är medryttare och rider ca tre gånger i veckan och jag undrar...
Svar
13
· Visningar
2 789
Senast: Saigon
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 516
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama