Ryttare kräver pengarna tillbaka

(Ystads Allehanda)
Tingsrätten i Ystad har i en tredskodom hävt ett köp av en skadad häst och förpliktar företaget, ett stuteri i Tomelilla, som sålt hästen att betala tillbaka köpeskillingen på 110 000 kronor. Dessutom har...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare kräver pengarna tillbaka

jasså de e så lätt att häva köp nu för tiden... borde inte köparen få skylla sig själv när hästen inte visar hälta vid normal besiktning. varför inte röntgat den från början? benbiter kan ju faktiskt ha kommit av trauma el olycka hos den nya köparen,.

elr?

Håller med.

Varför röntgar man inte om man köper en tävlingshäst för 110 000:-???

Nu känner jag inte till fallet eller vet mer än vad som står att läsa men om det är så att säljaren sålt en fungerande häst som gått igenom besiktning men senare fått problem pga en befintlig, eller ny, lös benbit så förstår jag inte varför köpet upphävs. Antingen hade köparen kunnat se problemet på röntgen innan köp eller så har det uppstått efter köp. Vad hände med undersökningsplikten?

Ska det vara säljarens problem då? Förutsatt att säljaren inte visste om problemet så kan jag verkligen inte se varför den skulle vara ansvarig. Men det är ju så det fungerar så vi får nog vara glada om det finns några seriösa, bra men små uppfödare kvar snart. :grin:

Just därför så röntgar jag alltid hästar jag köper eller säljer för den delen, då slipper man denna skiten ;)

Fast å andra sidan är det ju en tredskodom vilket innebär att säljaren inte har dykt upp och då dömer ju alltid tingsrätten till målsägarens fördel (tror jag). Så säljaren får ju skylla sig själv att denne inte infann sig i rätten.. vilket även luktar skumt!

Åhå! Ja det luktar förvisso lite skumt och samtidigt kan man ju bara spekulera i om säljaren hade dömts om denne var där och försvarade sig. För svart på vitt enligt det vi vet borde det inte vara helt klart att säljaren skulle förlorat.

Nä vilket gör det ännu mer skumt att inte säljaren dök upp, tycker jag..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästköpare har i Halmstads tingsrätt stämt säljaren och förmedlaren att solidariskt återbetala köpeskillingen 40 000 kronor samt att...
Svar
5
· Visningar
1 512
Senast: lewellyn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att...
Svar
17
· Visningar
3 044
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Corren) En kvinna från Mjölby kommun har stämts vid Linköpings tingsrätt. Enligt stämningsansökan ska kvinnan ha sålt en häst för 95...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I augusti 2009 köpte kvinnan en häst för 75 000 kronor, som två månader senare visade sig vara halt. Säljaren tog tillbaka...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama