Rymningssäker sele?

tott

Trådstartare
Ni som är ute med era katter i sele - hurdan sele har ni? Jag har en som jag trodde var ganska rymningssäker, men i förrgår då katten (en siames) blev skraj så tag det bara en sekund så hade han kravlat sig ur den...och sprang till trappan, som tur.
Vilken är den bästa selen?

Jag har hittills inte hittat någon sele som är rymningasäker. Jag har hittat selar som är svårare att ta sig ut, men en katt i panik tror jag tar sig ur det mesta.

Jag använder mig av sele från Tre ponti som jag tycker sitter bra och de tar sig inte ur dem. Men de tar sig nog ur dem om de skulle bli rädda.

Har till en tidigare katt provat en hel del sorter. "Come with me Kitty" trodde jag skulle funka eftersom den drar åt om de backar. Men hon kom ut även den, och allt annat jag provade.

Jag har hittills inte hittat någon sele som är rymningasäker. Jag har hittat selar som är svårare att ta sig ut, men en katt i panik tror jag tar sig ur det mesta.

Jag använder mig av sele från Tre ponti som jag tycker sitter bra och de tar sig inte ur dem. Men de tar sig nog ur dem om de skulle bli rädda.

Har till en tidigare katt provat en hel del sorter. "Come with me Kitty" trodde jag skulle funka eftersom den drar åt om de backar. Men hon kom ut även den, och allt annat jag provade.
Tack! Antar att det inte finns någon helt rymningssäker - katter är, liksom, smidiga djur ;) Ska kolla de du nämner.

Ni som är ute med era katter i sele - hurdan sele har ni? Jag har en som jag trodde var ganska rymningssäker, men i förrgår då katten (en siames) blev skraj så tag det bara en sekund så hade han kravlat sig ur den...och sprang till trappan, som tur.
Vilken är den bästa selen?

Jag har en ifrån Trixi?! som är "bred" mellan framben och hals och smalare runt magen, min katt älskar den och rör sig obehindrat :)

Jag gillar inte de smala selarna. Ska de sitta ordentligt måste man dra åt för hårt. Småfröknarna har varsin katt y-sele enligt bilden. Breda band, som sitter stadigt över bogarna.

Får de panikflipp så kan de säkerligen trassla sig ur denna också, men den sitter bättre och mjukare pga de breda banden, och jag kan i värsta fal själv grabba tag i den utan att de får tunna remma intryckta i hals/mage.

Nikita kan ta sig ur vilken sele som helst. Så jag brukar försöka förebygga. Så fort hon börjar gå bakåt, springer jag så fort jag bara kan så jag hamnar bakom henne. Jag har ett flexkoppel så kan liksom dra till så hon stannar. Flexkopplet drar ju snabbt tillbaka henne baklänges, under tiden springer jag fram och plockar upp henne i famnen.

Selen är bra att sedan hålla ett stadigt grepp om när hon protesterar. Och ja, jag har nog prövat de flesta kattselar som finns på marknaden. Som @Lager säger, de smala selarna vill jag inte ha något med att göra eftersom de måste dras åt så hårt för att sitta ok. Underligt nog är den bästa selen jag hittat en som egentligen är till som bilbälte till katten, vilket jag aldrig använt den till. :up:

Mina har y-sele med band (de puppia-liknande är alldeles för tighta över skuldrorna på mina) och come-with-me-Kitty. Den sistnämnda tycker jag funkar bäst för katter som backar.

Jag gillar verkligen Tre Ponti-selarna! De sitter fint och verkar inte helt lätta att ta sig ur.

Jag hade förut en Puppia-sele som jag tyckte verkade rymningssäker... ändå tills Luna blev skrämd av en hund och backade ut sig selen i en buske mitt i stan. :eek: Så en sådan kan jag inte rekommendera för en rymningsbenägen katt.

TrePonti är det som sitter säkrast på Frasse! Allt annat backar han ur på några sekunder, puppia säger bara flop så är han lös :rofl:

Han har däremot tagit sig ur sin TrePonti en gång! Hur det gick till vet ingen för sambon lämnade honom utan uppsikt en kort stund, och ett tu tre så hade Frasse klätt av sig och gått in i husbilen (till sambon) :cautious:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: cili
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur