Ryktborstar?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horzegirl_97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 825
H

Horzegirl_97

Hej!
jag undrar om det finns någon som har tips på ryktborstar....
Jag vet inte vilka eller vad för borstar jag ska ha...
det jag vet är hovkratch (kan inte ens stava det) Men hur många behöverman och vilka är bra???

hästarna som jag rider på är korthåriga men en häst blir vääääälldigt låghårig på vinten. tipsa mig så e jag nöjd
jag behövet lite tips föman ska ju fylla snart... :laugh: :laugh:

så skriv en radda... :D

Sv: Ryktborstar?????

Det här är vad jag använder till min häst:

Piggborste
Rotviska
Ryktborste + ryktskrapa
Gummiskrapa
Hovkrats
Pannborste
Svansborste
Mankam

Har lite andra grejer också som inte är borstar typ pälsglans, sax och snoddar

Jag har en häst med kort hårrem på sommaren och tjock på vintern.
Jag har en vanlig ganska hård rotviska, den använder jag på sommaren.
Sedan har jag en rotviska med lite längre grövre strån som jag använder på vintern.
Ryktborste likadant, en vanlig med hälften mjuka borst och hälften lite mjukare till höst och vår och till den sista glansen, en vanlig med alla borst likadana till sommaren, en med längre ca 3 cm långa strån till vintern som går ner bra i vinterpälsen och till dessa givetvis en ryktskrapa.

Sedan har jag en hårdare rotborste som jag använder till att borsta av hovarna med.

Jag har en borste till man och svans.
Och en gummiskrapa till leriga dagar.

En bra hovkrats är väldigt viktigt.

Sedan har jag en massa andra grejer men det är det här jag använder mest.

Har inga tips på märken, men en ryktborste ska ha riktigt hår, inte konstmaterial i borsten, för att vara riktigt bra tycker jag.
En rotviska av rätt hårt naturmaterial är bra till långhåriga vinterpölsar, samt piggborste och gärna en hundkarda.

I min ryktlåda hittar man;
- Piggborste
- Grövre rotborste
- Rotviska, naturrotviska (mjukare än en vanlig rotivska)
- Ryktsten
- BRA sax
- Ryktborste med ryktskrapa
- Supermjuk gethårsborste
- Pannborste med gethår.
- 2 hovkratsar
- Idominsalva
- Helosan
- Vaselin (ej med på bilden)

Känner att det är ett bra grundutbud av ryktsaker för mig!

29810947.jpg

M-oaa

Jag använder bara borstar med naturborst, aldrig plast!

Använder svettskrapa med taggar, oval ryktskrapa, skurborste, långhårig rotviska, mankborste och en mjuk borste. Hovkrats ibland...:o

Piggborsten och ryktborsten har jag lagt undan, de användes aldrig och samlade mest på sig skräp i ryktlådan. :p

Hovkratsen ska vara exakt en sådan som ligger till höger i M-oaas ryktlåda, det är en mycket bra modell! :laugh:
Annars är de ofta så smala att man får ont i handen (den till vänster i M-oaas låda är hemsk!) eller för veka så att de böjer sig om man måste ta i.

Har ett varmblod som kan få ganska tjock päls på vintern, men inte superextrem.

Senast ändrad:

Piggborste är ett måste, till leriga och långhåringar..
Hovkrats, den till höger i lådan är bäst, men andra duger också bra, jag har flera, då jag har en förmåga att tappa bort dem, de är inte så dyra heller.
Rotborste, vanlig billig som går att köpa på affären, i olika grovlek, beroende på pälskvalitet. Inte så dyra heller, så man kan köpa ny när den börjar bli sunkig.
Och en rotviska, borste med lite längre hår, att finputsa med och borsta bort stöv det sista man gör.
Brukar köpa billiga borstar i mataffären, går att använda till det mesta.
Om du vill satsa på borstar som håller många år, så säjer jag som de andra, köp med naturborst, och var noga med rengöringen av dem, så håller de hästens livstid.

tycker inte det behövs så många borstar egentligen..

piggborste, en lång-styvhårig borste och en bra ryktborste+skrapa och en man&svansborste.. det räcker mer än väl i min mening.. less is more.

Takc för alla super svar
men vet ni en hemsida där man kan köpa borstar förutom hööks för där har jag redan tittat.

Har hur många borstuppsättningar som helst, min favorit är då den som helt går i rosa ^^ Saknade bara en rosa hovkrats, som jag nu fick i födelsedags present ;) Mina två måsten i ryktlådan är en bra rotborste och en hovkrats med sånt här borst på andra sidan också :) Mina borstar avänder jag bara på min ridskola på ponnyerna där, privathästar har ofta sina egna lådor :)

till leriga hästar(torr lera)
massage borste
rykt skrapa (bara om de har lång päls)
grov rotviska (piggborstar är ett stort nej, nej till hästar med kort päls men ett måste till lång pälls då den fälls)

till dammiga
rykt borste + skrapa
grov rotviska (till ben)
mjukare rotviska (till resten)

det jag använder varje dag är en rotviska, en ryktborste +- skrapa och en hovkrats.
har massor av borstar och kratsar som jag aldrig använder. borstar är farliga då man köper mer än man behöver och slänger dem inte förrens de går i sönder eller inte går att laga längre^^

köp en bra rotviska, en krats och en ryktborste med skrapa så har du allt du behöver. sen så finns det ju mankammar, massageborstar och svettskrapor men de är mindre viktiga om man bara vill ha hästen ren.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 463
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur