Ryggproblem??

R

Rambolina

Har en fundering som jag gärna vill ha lite hjälp med...Har fått hem en häst på prov som inte har varit riden på länge, ca 2 år. Provred inte innan då vi bor nära varandra och vi har den på prov som sagt. Första dagarna upplevde jag att han var sne över korset, inte mycket men ändå, detta syntes bara i boxen så jag litade inte helt på min känsla. Väl framme vid ridning så backar han, småstegrar och beter sig allmänt fjolligt. 1 gång har jag kommit upp på honom och då var han som en fiolsträng, kändes som om han skulle bocka av mig vilken minut som helst,dock gjorde han inte detta:crazy: Han avlastar alltid bakbenen, står aldrig rakt upp och ner på sina bakben, mina andra hästar vilar ju ett ben och gången men denna killen står som sagt var ALDRIG med både bakbenen i backen samtidigt. När han äter tex så kan han byta viloben upp till 15 ggr. kollade faktiskt igår:crazy: Ingen hälta, svullnad eller dyl, pigg och glad. Kan det vara kotor som sitter ihop tro eller vad har ni för åsikter?

Sv: Ryggproblem??

Tycker det låter som om "din" häst har ont i ryggen. Speciellt eftersom detta problem inte visat sig innan utan bara när du skall rida. Jag skulle åkt till klinik och kolla den. Har haft liknade problem med min häst och han gjorde lite så som du beskriver att din gör. Det behöver inte vara skelettskada, min hade endast promlemet muskulärt. Hur kommer det sig att du inte provred den innan?

Vet du orsaken till att den inte är riden på två år, har du lånat den av någon du känner eller vad har du fått för information om hästen och vad den gjort tidigare?

Tycker det låter som om "din" häst har ont i ryggen. Speciellt eftersom detta problem inte visat sig innan utan bara när du skall rida. Jag skulle åkt till klinik och kolla den. Har haft liknade problem med min häst och han gjorde lite så som du beskriver att din gör. Det behöver inte vara skelettskada, min hade endast promlemet muskulärt. Hur kommer det sig att du inte provred den innan?

Helt enkelt för att han inte hade varit riden på två år och vi har den på prov, ägarens tanke var att vi skulle provrida i lugn och ro hemma för att känna efter om vi är synkade med varandra. Vi bor tio minuter från varandra så det är inga större problem...:smirk: HAn sätter sig vid palpering också så att något är galet är ju helt uppenbart, tycker bara att det är så jä-a tråkigt för det är en kanonhäst för övrigt.

Vet du orsaken till att den inte är riden på två år, har du lånat den av någon du känner eller vad har du fått för information om hästen och vad den gjort tidigare?

Den har mest skrotat omkring i två år efter en olycka ( med annan häst..) då ryttaren/ägaren blev lite ridrädd helt enkelt. Hon har ägt hästen i 5 år och det har inte varit några problem innan.

HAn sätter sig vid palpering också så att något är galet är ju helt uppenbart, tycker bara att det är så jä-a tråkigt för det är en kanonhäst för övrigt.

Då hade jag lyft telefonluren luren med en gång och bokat en tid omgående till en klinik.

OM hästen har intilliggande tornutskott så kan det vara orsaken till att hästen varit ridbar förut men nu efter långtidsvila protesterar. Hästar med den åkomman brukar oftast må bättre av att hållas igång och vara välmusklade, ställa av är det sämsta man kan göra. Nu visste väl förmodligen inte ägaren om det isåfall när hon ställde av honom, alltså OM det är så att han har det.

Ta kontakt med veterinärklinik, det borde ligga i ägarens intresse också om hästen verkar ha ont.

Mvh Maria

Jasså?? Min är ytterst SERIÖS och gick igenom min och skickade mig vidare till veterinär för en behandling, dock ej muskulär beh.

Så kan man absolut göra.
Och kan inte personen ifråga åtgärda hästens problem, skickar den därmed hästen vidare till vet. Skulle man inte vara seriös då?

Så kan man absolut göra.
Och kan inte personen ifråga åtgärda hästens problem, skickar den därmed hästen vidare till vet. Skulle man inte vara seriös då?

ja jag har aldrig haft vet före ET behandling.. Har ju den mest respekterade i landet dessutom, så kan ju gott garantera att han är seriös!!

ja jag har aldrig haft vet före ET behandling.. Har ju den mest respekterade i landet dessutom, så kan ju gott garantera att han är seriös!!

Precis, och min häst har blivit friskförklarad ifrån ryggproblem sen vi "anlitade" vår, och hon har inte ens varit hos vet för det problemet.

Jasså?? Min är ytterst SERIÖS och gick igenom min och skickade mig vidare till veterinär för en behandling, dock ej muskulär beh.

Fast din häst kanske inte hade uppenbara problem som denna?

Vad jag menar är att om hästen har ett tydligt problem. Det är ju en helt annan sak om man bara kollar igenom hästen för säkerhets skull. Har dessutom för mig att dom till och med får lära sig det på sin utbildning att aldrig behandla en häst som inte veterinär sett först. Det är iallafall vad jag fått höra på vet. utbildningen.

/Maria

Senast ändrad:

jodå, han hade både karprygg & och SI-leds problem. Gjorde gång på gång dåliga prestationer på travet. Var antal ggr till klinik där han ställdes på kortison för sina framsenor som med hjälp av ET framkom var Karpaltunnelsyndrom. "Min" ET är inte "grön" inom området.

jodå, han hade både karprygg & och SI-leds problem. Gjorde gång på gång dåliga prestationer på travet. Var antal ggr till klinik där han ställdes på kortison för sina framsenor som med hjälp av ET framkom var Karpaltunnelsyndrom. "Min" ET är inte "grön" inom området.

Men då var han ju kollad av veterinär först?

/Maria

HUr var olyckan? Kan hästen ha fått en skada vid denna olycka som helt enkelt inte har läkt.

Okej, ja då har inte det påverkat något.

Har du kollat upp hästen med veterinär ännu?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 808
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 297
Senast: Jealle
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 520
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 909
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar