ryggproblem

CallMeAce

Trådstartare
vet inte hur ja ska göra. vart vänder man sig?
har en vbl-valack som är 13 år nu. han har problem med bakknäna, lätta uphakningar i nedförsbackar och sånt.
han har dessutom ont i ryggen och svårt för att muskla sig. eller det är mer så att han är stel i ryggen bakåt mot länden och det blir lindrigare när man ridit honom.
veterinär har kollat ryggen och sagt att det inte beror på sadeln, det är för långt bak för det. han har även blivit mycket stelare i det ena varvet.

fick rådet att longera honom inspänd i två veckor för att han skulle kunna muskla sig bättre i ryggen.

men så det största problemet är då att jag bor för närvarande 50 mil från honom och kommer göra detta i 2 år till. hade en jättebra skötare till honom men som nu inte vill rida honom mer eftersom han hade stegrat sig 1 gång. (vilket han aldrig gjort med mig).
han behöver verkligen röra på sig o det är bra för honom att bli riden...
han är rätt lynnig ibland o det att han är varmblod gör att det är så svårt att hitta någon vettig medryttare.

iallafall....för att gå igenom hästens rygg och kropp, vart vänder man sig då? om man vill ha någon som inte är veterinär?
equiterapeut o kiropraktorer o allt vad det heter, vad har ni för erfarenheter?

Sv: ryggproblem

Hmm, knepigt uttalande anser jag av veterinären...det spelar väl ingen roll vart sadeln sitter på hästen om den INTE passar bom-mässigt...Den kanske är för bred/smal i bommen helt enkelt. Upphakningarna kan ju bero på patellaupphakning. Dit du ska vända dig är ju till en klinik som kan röntga hästen. Tycker INTE du ska spänna in rida eller annat förräns han vart in på klinik för en genomgång. Börja där, och se vad utlåtandet blir..för då har du ju något att utgå från, istället för att bara testa dig fram. Veterinärer i all ära, inget ont om dom, men dom kan inte se INNUTI hästen vad som felar...bara ytligt...Ang stegringen..kanske han har ont någonstans...därav stegringen...sådant vet man aldrig. Men bäst är ju in på kliniken...spar en massa tid/funderingar och för hästen lidande.

Man rötgar inte en häst med patella upphakningar, dom behövs bara palperas.....

till Callme..
bakknän o rygg hör ihop, har dom ont i knäna så får dom ont i ryggen, jag skulle nog se till att kolla bakknäna av nån DUKTIG veterinär, det är många som inte kan med just bakknän....så även om du får en kiropraktor på hästen så tror jag att det bara kommer att hjälpa tillfälligt, knäna först, sen kiropraktor.

Vart har du hästen ståendes??

jo, lindrig patellaupphakning har han. var hos veterinär för det med honom för några år sedan o de tyckte att knäproblemen var för små och han för gammal för att opereras mot det.

det känns som han behöver ridas också eftersom ryggen blir bättre på honom när han får röra sig. vila borde väl inte vara någon lösning?
nä, har haft ute två veterinärer nu i samband med vaccinering o de har inte gått igenom honom grundligt men ändå för att få en uppfattning om hur allvarligt det är....
enligt deras uttalanden var det inte så mycket att oroa sig över men det känns ju självklart inte bra.

vad kan en veterinär göra åt det hela om de inte tänker göra något ingrepp mot patellan annars än att ge rådet att klättra som de alltid gör???
skulle behöva en expert ja..
ooo jag hatar tanken av att veta att man inte har pengarna som behövs :(

har hästen i varberg, eller utanför en bit....vad då?

tack för svar

Du kan ju alltid anlita en hästmassör. Våran häst hadde ont i ryggen-då gick vi till en häst massör och det blev faktist bra sedan, fast han masserade och tog något slags ultraljud. :cool:

/ donald duck

ja lånade en bok i somras o försökte mig på att massera honom själv. vissa dagar upplevde jag en förbättring o andra inget alls....

Kanske ni kan köra på honom lite muskler istället?? om han nu har ont i ryggen, men det en vet kan göra är att kanske hitta en knäledsinflammation som behöver åtgärdas....det är svårt det där, men för att få hästen bra i ryggen måste hans knän bli bra först...om du tänker dig själv hur du skulle gå om du har ont i knäna, så är det ju ländryggen som tar stryk först, SEN går det över till frambenen då dom avlastar både bakknän OCH ländrygg om man påfrestar dom vill säga.

skulle gärna köra honom, men har ingen vagn :( bara en i storlek jättestor som han aldrig skull orka dra...
kanske dumt av veterinären egentligen att bara säga att det inte är några problem o dumt att ja inte var där själv när de var där...
den andre vet. sa att han såg väldigt pigg o fräsch ut allmänt o i benen osv o när hon klämde på ryggen hade han inte reagerat....
det är d som är lite skumt kanske, att han reagerar i ryggen olika från dag till dag. jag vet att han blir värre när det regnat tex....
han blir stelare då....

Instämmer med Martha, kolla bakknäna ordentligt först, min dotters kille hade en travare som verkat lite konstig bak länge o blivit rapporterad flera ggr. När han blev lite sämre kunde problemen säkert kopplas till baknäna o 5 mån senare vann han sitt första lopp.
Samtidigt skall man inte underskatta hur en patellahakning kan påverka en häst även om man inte märker ngn hakning. Vissa hästar fixar det här med att den obehagliga hakningen ganska bra men detta innebär att hästen hela tiden begränsar sitt rörelsemönster. Hade en gång ett halvblod som eg bara hakade vid skoning men hon gick knepigare ju mer muskler hon fick, efter op på bägge knäna blev hon som en ny häst.
PL

skulle vilja göra något åt bakknäna jo....var ju o kollade det där för några år sedan och då verkade det på veterinärerna (på djurkliniken) att det inte var så mycket att göra åt..operation var inte aktuell eftersom det kunde förvärra problemet...
jag blev bara ordinerad att klättra mycket o rida över bommar o ut i skogen så han får lyfta mycket på fötterna o ge honom b-vitamin...
detta har jag gjort men kan inte säga att det blir så mycket bättre annat än att han blir bättre i ryggen efter ridpass.

ja borde kanske varit mer envis när ja var där...

så var det med min, han hakade aldrig på det viset, men i volten, första sväng eller sista sväng bara flög han "omotiverat" i galopp...troligtvis hade han små hakningar i dessa situationer....vi röntgade och hittade inget, jag sprutade men det hjälpte inte, det sista vi gjorde var att ta patellan...och det förändrade hela hästen......direkt efter tog han 4 segrar och ett andra med galopp och målfoto.......

Nu sa jag INTE hästen skulle röntgas just för detta...eller hur ?...sa bara som allmänt att vända sig till klinik..eller hur ?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 739
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 699
Senast: Freazer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka