Ryggont, vad göra?

castle_bar

Trådstartare
Jaha, då har lyckan vänt och Castle Bar har ont i ryggen för första gången sedan han blev i min ägo.

Ni som håller till på hopp-forumet kanske läst om att tävlingarna inte gått superbra det senaste, och att han backat av lite mot högre hinder, vilket han INTE brukar göra!
Vi kände på ryggen då men han reagerade inte alls, så han fick vila lite och allt började gå väldigt bra igen, han hoppade bättre än någonsin och det var frid och fröjd.

Idag på träningen så kändes han jättefin i uppvärmingen och dom första sprången, men sedan, helt plötsligt, tvärnitar han :eek: (alltså, den här ponnyn vägrar aldrig. Så är det bara)!
Jag säger att något måste vara FEL, eftersom han ALDRIG vägrar annars. Men så sa jag att visserligen så kom vi lite fel också, så jag provade att rida an mot det igen, men han tvärnitade då också.

Min tränare blev också bekymrad, och håller med om att något måste vara fel. Men hon provade att sänka hindret rejält först, eftersom det var ganska högt.
Men när han inte ens ville hoppa det låga hindret så hoppade jag genast av och tog av sadeln, kände på ryggen och han reagerade MYCKET på en viss punkt på höger sida om ryggraden.

Eftersom jag aldrig haft en häst med ryggont innan, så tänkte jag fråga er: vad gör jag nu?
Min tränare sa longering, lätt inspänd och lite jogg bara. Och massera med liniment.
Vad ska jag tänka på mer? Att han inte blir kall på ryggen, förstås... men ska jag kontakta veterinär? Nu blir det nog så i vilket fall som helst, eftersom vi ändå ska ha hit vet. imorgon eller på fredag för botulismvaccinering. Då kan ju vet. passa på att känna på ryggen också.

Bör man kontakta hästmassör/kiropraktor, eller är det onödigt?

Sv: Ryggont, vad göra?

Många gånger får hästar ont i ryggen om de går med huvudet upp i luften mycket, vilket medför att hästen sänker ryggen. Alltså; hästen tappar bärkraften. Säger inte att din häst gör det, men det är mycket vanligt. Passar sadeln riktigt förresten?

Det är i alla fall bra att bygga upp ryggmusklerna genom exempelvis tömkörning. Ger faktiskt fina resultat. Ridning i kuperade områden är också bra, eller om det går att fixa en sådan hage...

Kiropraktor är ju väldigt bra! Men jag skulle rådfråga veterinären först om han ändå ska komma till er innan man tar till någon alternativare :)

Castle Bar var definitivt en "stjärnkikare" när jag köpte honom för 3,5 år sedan. Han "sprang runt" med huvudet rakt upp hela tiden och hade underhals som bara den.

Men detta har vi ju tränat bort under åren, och just nu har han nog aldrig varit finare i dressyren.
Sedan så kör han upp huvudet ibland när vi rider ute och t.ex. galopperar med massa andra hästar och sådär, men jag brukar klappa honom på halsen och driva fram en rund galopp så sänker han snart huvudet igen.

Det här med sadlar är ju ett jäkla mas... jag har haft många olika sadlar på honom, men den han har nu har han haft i 1,5 år och den passar riktigt bra, i alla fall så vitt "vi" kan se (jag har rådfrågat en massa som jag anser vara duktiga på sånt)...
Min tränare sa att jag kan ju för säkerhets skull lägga under en gelpad när jag börjar rida honom igen.

Vi rider i mycket kuperad terräng (går inte att undvika, vägarna går uppför och nedför hela tiden här, plus att vi rider mkt i skogen över stock och sten) och vi har hagar med skog och backar i.
Som sagt så har han nog aldrig varit finare i dressyren än vad han är nu, vilket jag drar slutsatsen av att han aldrig haft bättre ryggmuskler än vad han har nu?

Därför känner jag mig så förvirrad... :( men det kanske helt enkelt bara är en vanlig sträckning?

Ja, veterinären kommer i eftermiddag! :)

Så då ska hon få känna över ryggen när hon ändå är här, och säga vad hon tycker.

Be vet kolla, men bara om vet är duktig på ryggar, annars kan du låta bli. En vet som jag var till med min häst tyckte att han var fullt frisk, jag tror inte på detta utan kontaktar en annan vet och då hittar vi fel i ryggen, ett halvår senare var jag tvungen att ta bort honom. OBS! Nu säger jag inte att det behöver vara så allvarligt på din häst, men det är ju bättre att veta och kunna "mota Olle i grind" sas. Om hästen som du säger aldrig brukar vägra då är det nog något som är fel och bör kollas upp nogrant!

Hmmm, nu har vet. varit här, och idag ömmade han inte alls när vi kände på ryggen! :confused:

Hon trodde att det bara var en sträckning och sa att vi ska ta det lite lugnt ett tag och se hur det går...

Det behöver ju inte vara ryggen han har ont i. Han kan ha ont någon annanstans och spänner sig i ryggen för att avlasta, därav ömheten. Kanske någon låsning i höften, nacken, bogarna? Bakknäna. Kissing spines?
Det finns ju massor av saker att kolla upp när det gäller just ryggen, även invärtes.

Gud nu ska jag inte skrämma upp dig! Jag menar bara att det måste inte vara ryggen även om han ömmat just där.

Men som sagt kan det ju vara en sträckning eller något annat "lindrigt" också.

Lycka till hur som helst!!

Din häst kan ha ont i rumpmusklaturen också. Min häst ömmar ibland långt bak på ryggen men hon har ont i en muskel i rumpan. Men jag tycker du ska ta ut en massör till hästen, testa om det hjälper er!

(Håller på att utbilda mig till hästmassör)

Min häst rullade fast i boxen för några veckor sedan och sträckte ryggmuskeln på båda sidorna vilket resulterade i att hon inte fick ner nosen längre än till bogspetsen ungefär. Några veckors vila med 2 20 minuters promenad för hand per dag och akupunktur så är vi på g igen... Jag fick absolut inte bara låta henne vila. Promenaderna var viktiga för att hon inte skulle stelna till och hon har återhämtat sej vädigt fort. Kanske är en lättare variant din fått. Hoppas det löser sej för dej!

jag tror på sadeln isf...

kan du testa att rida barbacka en vecka? då märker du ju..

å som andra säger, behöver inte vara ryggen.. om ni har hoppat mkt så kan han ju ha träningsvärk/spänningar i baken.. å så kanske bog/nacke å då har du ryggen som ett brev på posten

1) veterinär
2) ET

kiropraktor skulle jag passa mig för... risk att man knycker musklerna.... speciellt när vissa är lata å inte värmer upp/masserar upp hästen innan :devil:

hoppas allt löser sig!

Det kan ju mycket väl vara tillfälligt. Kanske en lite lugnare period utan hoppträning är på sin plats? Ut och skritta fri i lång form och jogga lite. Varva med lite tömkörning i låg avslappnad form tror jag är bra för att hålla hästen smidig men låta muskler och ryggen vila lite. Bara en eller två veckor kan ju göra susen och låta småblesyrer läka istället för att förvärras om problem är på väg.

Jag tycker problemet känns sadelrelaterat. Jag skulle ha tagit ut en duktig utprovare/sadelmakare för koll, och låtit en massör och kiropraktor titta på hästen.

Hoppas det löser sig, lycka till!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 584
Senast: Sassy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
508
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka