Ryggont - ryggskott?!

Sv: Ryggont - ryggskott?!

Nu är det många år sen jag hade ryggskott (det "small till" i ryggen när jag böjde mig ner för att dra oss ett balsnöre ur en liten fjuttig höbal..) och det var faktiskt förra gången jag gick på högskolan. Jag tillbringade större delen av dagarna (nåja) halvliggande i sängen på min elektriska värmedyna. DEN lindrade smärtan mycket. I skolan klarade jag med nöd och näppe av en tvåtimmarsföreläsning och sen fick jag hoppa över övningstillfällena som låg direkt efter. Hästarna skulle ju ha sitt, men jag hade faktiskt någon som hjälpte mig att mocka.
Jag åt inga värktabletter... (Den biten tar jag igen nu i stället :p)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

jag har haft rejält ryggskott 3 gånger. helt förfärligt. jag var snedvriden i korsryggen och höftåsarna(?) var på helt olika höjd. allt gjorde ont, hosta,nysa,skita,sova sitta..allt..

dessa gånger har läkaren dock sagt att värme inte är bra. man skall undvika bastu och sådant. vet inte varför. kanske värmeplåster och bastu inte går att jämföra heller ..

hemskt var det i varje fall, men jag blev frisk ganska snabbt. på 1 vecka kunde jag röra mej såpass att jag klarade av att jobba.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Tror det är för att det är en inflammation å en sådan ska kylas, inte värmas. :)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Tror det är för att det är en inflammation å en sådan ska kylas, inte värmas. :)
Källa på det?

Kyler gör man med akuta skador, sen har jag fått lära mig att värme är bättre.
Jag har ju dessutom en inflammatorisk sjukdom och min kropp mår MYCKET bättre av värme än av kyla.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

jag har haft rejält ryggskott 3 gånger. helt förfärligt. jag var snedvriden i korsryggen och höftåsarna(?) var på helt olika höjd. allt gjorde ont, hosta,nysa,skita,sova sitta..allt..

dessa gånger har läkaren dock sagt att värme inte är bra. man skall undvika bastu och sådant. vet inte varför. kanske värmeplåster och bastu inte går att jämföra heller ..

hemskt var det i varje fall, men jag blev frisk ganska snabbt. på 1 vecka kunde jag röra mej såpass att jag klarade av att jobba.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-ryggen-vad-kan-man-gora-sjalv/

Både värme och kyla verkar kunna ha effekt, beroende på. På mig brukar värme generellt sett ha bra effekt mot smärta.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

knapp.
jag känner att värmen lindrar mycket. badkaret har fått jobba senaste veckan.
Igår var första dagen på 2v som jag var helt smärtfri. än så länge är idag okej, stel men inte ont.
ska ikväll hoppa unghästen, vet att det är korkat. Men en ev. köpare vill ha film så jag har lovat att hjälpa till då jag funkar bra med honom.
Så det ska bli intressant att se hur jag känner mig i morgon :p
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

men ska på återbesök till läkaren på torsdag.
Ska höra vad som är rätt med värme/kyla bara för att jag är nyfiken =)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jag brukar utgå ifrån att det som känns bra (och inte gör att något är sämre efteråt) är rätt... :idea:
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Källa på det?

Kyler gör man med akuta skador, sen har jag fått lära mig att värme är bättre.
Jag har ju dessutom en inflammatorisk sjukdom och min kropp mår MYCKET bättre av värme än av kyla.

jag håller med dig... men sen fick jag höra annat av en travkusk som har råkat ut för ungefär allt med sin rygg (allt = brutit, diskbrock, ryggskott... you name it)...


http://www.kiropraktorjs.se/fragor-svar.php
Fråga: Ska man ha värme eller kyla på?
Svar: Vid spänningsvärk kan man eventuellt ha värme om det känns behagligt. Om man däremot har en mer akut inflammation bör man inte ha värme, då kan man e v öka inflammationen och svullnaden men man kan med fördel använda kyla.


http://www.icepower.net/se/anvandning-och-studier/ice-power-kylterapi-for-idrott

Kylterapi används ofta vid akuta skador. Kylterapi är också en utmärkt muskelvård efter hård träning eller tävling. Kyla minskar inflammation och påskyndar återhämtning eller tillfriskning. Kylmetoder som man använder är vatten, kyl-packningar, is, snö, kylande gel och kylsprayer.



vad jag har förstått så är ett diskbråck eller ryggskott akut mer än några timmar så att säga, snarare några dagar-veckor....

men som sagt, sunda förnuftet säger ju hellre värma en ond rygg än å kyla ;)
får väl testa växelmetoden nästa gång ryggen dör ;)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

då tolkar vi saken olika - akut för mig är när skadan är ny
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Så tolkar jag det också.

Förresten, varför har ingen rekommenderat sjukgymnastik till TS?

För att, om det är ryggskott, man ofta kan lösa det själv. Vill man lägga pengar på sjukgymnastik kan man såklart göra det. Min erfarenhet är dock att sjukgymnasten främst ger dig exempel på övningar... som du får gå hem och göra själv.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

och felet med tips om övningar är?
Det är väl förmodligen ganska viktigt att göra rätt övningar...

skälet till att jag inte tipsat om sjukgymnastik är helt enkelt att jag inte tänkt så långt, eftersom jag botade mitt eget ryggskott själv. Och det kanske är så de flesta gör?
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

För att, om det är ryggskott, man ofta kan lösa det själv. Vill man lägga pengar på sjukgymnastik kan man såklart göra det. Min erfarenhet är dock att sjukgymnasten främst ger dig exempel på övningar... som du får gå hem och göra själv.

Ja, sjukgymnasten ger råd om rätt övningar.
Som man sedan ska gå hem och göra själv, och fortsätta göra och fortsätta göra för att undvika att återfå ryggproblem senare.

Rätt träning förbättrar också läget och förutsättningarna vid diskbråck.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

och felet med tips om övningar är?
Det är väl förmodligen ganska viktigt att göra rätt övningar...

skälet till att jag inte tipsat om sjukgymnastik är helt enkelt att jag inte tänkt så långt, eftersom jag botade mitt eget ryggskott själv. Och det kanske är så de flesta gör?

Inget fel alls, men man klarar oftast av det själv helt utan att betala för att då de där övningarna.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

då tolkar vi saken olika - akut för mig är när skadan är ny

återigen så håller jag med, men det var innan jag själv råka ut för det och träffa massa doktorer osv :p

måste googla på "hur länge är akut"... antar att det kanske är en viss smärta? Kanske inte i alla fall men tex diskbråck så kanske det är akut så länge det gör si å så ont eller du kan röra dig si och så mycket... hur smärtpåverkad man är?
(obs detta var lite chansningsexempel bara för att spåna vidare).

Kiropraktorerna (2st olika) ville ju inte ta i mig för att det var så akut, å då hade det ju gått 1-2 månader (minst, minns inte exakt men det var iaf minst 1 månad)...
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

en akut skada är en nygjord skada. punkt (läkaren i tråden höll ju dessutom med mig...)

kiropraktorn använde nog ordet "fel", borde ha sagt att "skadan är för ny"
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

så kan det mycket väl vara.... eller att den var för "allvarlig" för att peta i just nu, att det måste lägga sig lite innan man kan behandla...
:)


ps: bara för att en läkare håller med så behöver det inte vara så... finns många läror å många läkare ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp