Ryggont - ryggskott?!

YaHilweh

Trådstartare
Jag har nu haft ont i ryggen i snart 2v. Jag har vart uppe hos läkaren och ska åter dit på torsdag. Jag försöker röra mig lite lagom, vilket hon sa att jag skulle. Samt så knaprar jag tabletter som aldrig förr (jag tycker verkligen inte om att knapra tabletter).

Jag blev ordinerad 8 Alvedon + 3 Ibumetin/dag detta ger mig absolut ingenting.

Vissa dagar tar jag mig knappt ur sängen pga smärta. Hunken skrattar åt mig när jag hankar mig fram och skriker så fort han råkar röra mig när jag väl lyckats att lägga mig bra.
Klarar inte sitta en hel föreläsning, klarar heller inte sova en hel natt.. osv..

Har ni något bra tips på vad jag ska göra?
Vetekudden används flitigt. Springer runt med ryggbälte.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jag fick ryggskott (diskbråck) som nyårspresent, och det som hjälpte mig var att halvsitta/halvligga sovandes i soffan. Kryckorna besparade mig en del smärta, så om du har ont att gå - låna ett par kryckor. I övrigt så var vetekudde väldigt bra, men även typ upp och gå 1-10 min 5-10 ggr/dag. Korta pass, så mkt så att ryggen mjukades upp, för att sen vila. Det tog mig 6 v innan jag kunde sitter ner längre än 10 min.. Jag kan även rekommendera att ligga raklång på mage på hårt underlag (golvet företrädesvis) och sträcka ut ryggraden.

Var sitter smärtan? Träningsvärk eller särskilt ställe? Är du öm längs med hela ryggraden tex? (Inte för att jag egentligen rekommenderar att du ber någon trycka...)

Jag fick även mkt hjälp av en sjukgymnast, som jag kontaktade själv. Även i "akutskedet". Så fort jag hade en teoretisk möjlighet att halta dit på kryckor, så gick jag dit. Fick sträckövningar och lite allt möjligt smått och gott, som underlättade vardagen mycket, särskilt i början.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jag har också haft diskbråck å nu sist (juni-september typ) så var det så illa att jag inte hade någon reflex i ena foten :meh:

Sitta är det sämsta rent läkningsmässigt. Om du inte är döende, försök cykla lite långsamt.

Kombinerar du tabletterna? 2 alvedon å 1 ipren är :d Min favorit är Diklofenak... funkade rätt bra.

Ang. att ligga på mage på plant underlag, fick samma tips från sjukgymnast, men frågan är om det inte beror på åt vilket håll disken har smitit... det bör nog utredas innan så du inte pressar den åt fel håll. Jag kunde absolut inte ligga ner på mage utan å dö, fick ha 2 kuddar under...

Har du badkar så försök slappna av i det...

Lider med dig, har man inte haft sådär ont så vet man inte vad smärta är ;)
tyvärr bara att härda ut, å kom ihåg, ett självläkt diskbråck är samma som ett opererat, operation = stor risk. Så i största möjliga mån, operera inte...

Sen ett till tips, när det har gått över, GÖR RYGGÖVNINGAR... det är när man inte har ont man har möjlighet att träna upp sig så det inte kommer tillbaka (fast själv är jag så dum å slö att jag är glad när det inte gör ont å lever som vanligt) :banghead:

stort krya på dig!!! (chips å cola hjälper för stunden)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Diskbråck och ryggskott är inte samma sak.
Ryggskott beror på muskelkramp, diskbråck pga att en disk mellan två ryggkotor buktar inåt och trycker på själva ryggmärgen eller en nervrot. Vid diskbråck har man ont i nervrotens område, dvs oftast i benet.

Ryggskott ger med sig om man rör på sig och håller sig någorlunda smärtlindrad.

Diskbråck läker ut själva på 1-2 år men om man har mycket svåra smärtor eller tilltagande bortfallssymtom kan man operera. Operationen är inte mer riskfylld än andra operationer.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jo jag har fått känna på bägge varianterna. :D

Ang. operation så var det iaf vad jag läste mig till och fick förklarat för mig av lite olika läkare (att för framtidens skull spelar det ingen roll för återkommande besvär om det är op eller självläkt).
Sen att en operation alltid innebär en risk av något slag är en annan sak...
En operation så nräa ryggraden kan ju innebära en förlamning om man har otur, å det gör ju knappast en blindtarmsoperation. Rent infektionsriskmässigt kanske det är samma....

Har dragits med skiten sedan jag var 20 (33 nu)...
Men ibland har det bara visat sig genom dom en domning i ena skinkan, sen stråle allt från halva låret till ner i foten. Sist så gjorde det så ont att tårna vred sig inåt (eller, jag fick vinkla dem inåt) för att nerven inte skulle vara totalt vidrig.

Hur som helst... för mig har det börjat som en kramp/stelhet i ryggen. Vissa gånger har jag haft tur å det har gått över, andra gånger har det blivit hela baletten igen... :(

Så, kan man ha ett ryggskott som tillslut "tvingar" ut disken pga kramp/stelhet? :)

Just nu är jag bara glad över att förra veckans varning bara var just en varning, hade inte varit SÅ kul med en sommar till halvt orörlig :(
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Nej, musklerna kan inte påverka diskarna på det sättet.

Förlamning efter en diskbråcksoperation förekommer väldigt sällan.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Där ser man. Jag hade fått uppfattningen av ortopeden jag träffade att diskbråck kunde märkas av en sorts utlösande ryggskott. Kan ha varit smärtstillandet dock som medförde lite missförstånd.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Det kan i bland göra ont lokalt vid själva disken, och visst kan man få spända muskler som svar på den smärtan... så det kan vara något sånt du har hört.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Vid ett ryggskott, kan musklerna trycka så hårt på nerverna att man får försämrad känsel i ben och underliv?
Gjorde en akut magnetröntgen som inte visade något konstigt men smärtan och domningarna var kvar länge och inte helt borta ännu ( tre månader sedan)
Eller ser man inte allt på en magnetröntgen heller?

Mikan som vill gå till CillaW nästa gång ryggen krånglar ;)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jag hade en olidlig smärta i ryggen i vintras. Jag var sjukskriven för det hela februari och åt pronaxen + paraflex för skiten. Jag fick order om att promenera så mycket som möjligt, så jag gick minst ett par timmar/dag (det var enda gången på dagen jag inte kände av smärtan). Sen gick jag till sjukgymnast och fick akupunktur i de mest spända musklerna samt ett gäng övningar som jag skulle göra varje dag. Efter några veckor gav det med sig och jag är numera smärtfri igen :)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

När jag hade ryggskott hjälpte värmeplåster, Ipren och Alvedon samt så mycket rörelse som gick. Värmeplåstren var verkligen helt fantastiska.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Det kan i bland göra ont lokalt vid själva disken, och visst kan man få spända muskler som svar på den smärtan... så det kan vara något sånt du har hört.

Lite hönan å ägget? Det är diskbråck "light" som blir ryggskott? Kanske det jag har haft då alla gånger det i te gjort vidrigt ont men lite domnat i skinkan och helt rak svank (kramp)?

Säg till om du tycker jag frågar för mkt :-)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

När jag hade ryggskott hjälpte värmeplåster, Ipren och Alvedon samt så mycket rörelse som gick. Värmeplåstren var verkligen helt fantastiska.

Hur stora är de å heter de bara värmeplåster? Kan de återanvändas?
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Det som fick mig bra tillslut när jag fick ett fruktansvärt ryggskott som inte ville ge med sig var:

En planka under madrassen i sängen

B.o.t-ryggbälte ett par timmar om dagen

Varma duschar

Laserbehandling hos sjukgymnast

Men framförallt - när jag tillslut trotsade läkarens uppmaning om att röra mig. För jag kände tydligt hur jag blev sämre när jag gick (eller ja, försökte mig på ngt som skulle likna att gå). Det var helt enkelt helt olidligt att gå och stå. När jag tillslut gav upp och vilade helt ett par dagar blev jag snabbt väsentligt bättre. Så nej, i alla fall är inte måttligt med rörelse det bästa.
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Så var det för mig också och speciellt vila efter behandling! Då fungerade det mycket bättre.

Nu fungerar det med yoga, ridning, vila,promenader, vila :)
 
Sv: Ryggont - ryggskott?!

Jag har också haft diskbråck å nu sist (juni-september typ) så var det så illa att jag inte hade någon reflex i ena foten :meh:

Sitta är det sämsta rent läkningsmässigt. Om du inte är döende, försök cykla lite långsamt.

Kombinerar du tabletterna? 2 alvedon å 1 ipren är :d Min favorit är Diklofenak... funkade rätt bra.

Ang. att ligga på mage på plant underlag, fick samma tips från sjukgymnast, men frågan är om det inte beror på åt vilket håll disken har smitit... det bör nog utredas innan så du inte pressar den åt fel håll. Jag kunde absolut inte ligga ner på mage utan å dö, fick ha 2 kuddar under...

Har du badkar så försök slappna av i det...

Lider med dig, har man inte haft sådär ont så vet man inte vad smärta är ;)
tyvärr bara att härda ut, å kom ihåg, ett självläkt diskbråck är samma som ett opererat, operation = stor risk. Så i största möjliga mån, operera inte...

Sen ett till tips, när det har gått över, GÖR RYGGÖVNINGAR... det är när man inte har ont man har möjlighet att träna upp sig så det inte kommer tillbaka (fast själv är jag så dum å slö att jag är glad när det inte gör ont å lever som vanligt) :banghead:

stort krya på dig!!! (chips å cola hjälper för stunden)

Även B&J hjälper för stunden ;)

Jag var igång denna gång, med både gym och ridning. Därför känns det jätte konstigt att det kom nu. Men jag ska ta till mig tipsen, tack :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp