Ryggont och täcke!

Lindon

Trådstartare
Det här med att få bestämma själv över sin egen häst är ett problem för mig! alla lägger sig i med synpunkter från höger och vänster, okej om det är bara åsikter men...
Idag var vet. ute och kollade genom min häst som genomgått nån sorts personligetsförändring de sista veckorna. Visade sig att han hade ont i ryggmusklerna, speciellt de längre bak mot baken. :( Hon ordinerade markträning som igångsättning (har haft nån sorts "höstvila" från träning nu) för att stärka upp musklerna. Samt massage. Jag smörjer in ryggen med värmande liniment, tänker mig att det måste bara skönt för ömma muskler. Nu till saken. Min kompis har bestämda åsikter och tycker att täcken på hästar när det är under -10 är heeelt onödigt. Och blir det kallare än så, så kanske ev. ett tuuuunt tuunt våffeltäcke på. Ok, men hennes häst är ett kallblod, en stadig finnhäst med björnpäls!:smirk: Min är ett varmblod med normal päls! Nu inbillar ju jag mig att kyla för min hästs rygg inte är helt bra!Muskler som är ömma mår knappast bättre av kyla! Men nej nej, täcke är plågeri och helt onödigt! Enligt henne är -10 inte det minsta kallt för en häst. Nä kanske de klarar sig men jag tänker på samma gång att det inte skadar att sköta om ryggen xtra! Vill ju att han ska bli frisk! Hittills har de inte haft täcke om det "bara" varit kallt, men nog om det har stormat/snöyrat.

Har ni bukare några bra argument/bevis på att täcke+ryggont=bra! för på mig lyssnar hon inte!:devil: Kanske låter skumt i era öron att jag lyssnar på henne och inte gör som jag själv vill,men det är ju tyvärr så att hon och jag delar på sysslorna. Då blir han ju utan täcke de mornar då hon matar!

Sv: Ryggont och täcke!

Jag täckar alltid en häst med rygg- eller muskelproblem. Har hästen ont är den spänd och då blir den också känsligare för kyla. En häst som har ont ska hållas varm. Ok, jag använder inte det tjockaste täcket utan mest ett som håller den torr och på sin höjd ett typ, våffeltäcke, under ett regntäcke.

Gör du som du känner är rätt för din häst, det ska din kompis inte lägga sig i:cool:

Förklara för henne att din häst inte har lika tjock päls som hennes kallblod. Ditt varmblod tål förmodligen kyla mycket sämre. Har hästen dessutom ont i ryggen skulle jag absolut tvinga på den täcke!! Tala med din veterinär, denne kommer säkert säga att det är bra med täcke. Om din veterinär då ordinerat täcke har hon inget annat val än att sätta på täcket på morgonen! Dessutom kan hästar få korsförlamning om de går ute utan täcke när de inte klarar det! Stå på dig!! Tar ni hand om varandras hästar så så kan du kräva det av henne. Vägrar hon skulle jag åka upp till stallet och sätta på täcket själv!

Sätt på täcke! Det är DU som känner din häst bäst och som faktiskt äger den, vilket du lite fint kan påpeka :smirk:. Jag rider med skrittäcke även när det är plusgrader eftersom min häst har KS. Har honom täckad i stort sett året runt förutom på sommardagarna såklart. Men på nätterna har han haft minst regntäcke. Om hästen mår bra av det, varför inte?

Min häst hade problem med ryggen i våras, låter som samma symtom som din häst. Han var öm en bit bak på ryggen.
Det var enorm skillnad dom dagar han gick med "rätt" täcke på sig, och dom dagar en klant (ursäkta språket) i stallet slängde på han ett tunt stalltäcke när det regnade...

Det klart du ska ha täcke på din häst om du anser att den behöver det.
Det är stor skillnad från häst till häst hur känsliga dom är. Hästen jag har nu är enormt känslig mot regn, vilket ingen annan häst jag ridit varit (oavsett ras)

Jag har täckt min häst pga rygg ömhet.. tror det är skönt med värme då man har ont.
Är så för mig iallafall som ofta har värk i kroppen.

du bestämmer själv över din häst, för det är ju du som får vårda den..
det gör väl knappast hon;)

stå på dig och var rädd om pållen:p

Jag har en häst som verkligen fryyyser när det är minus samt på sommaren när det regnar ute. Folk har haft bestämda åsiker till mej att - ja men hon måste ju lära sig, hon måste ju få vänja sig med att vara utan... osv...

Men jag jämför detta med att om en person har väldigt lätt att få blåmärken. Om man slår den personen väldigt mycket och ofta, slutar den personen att få blåmärken då? NEJ så är det ju inte så klart...
Jag bryr mej inte längre då jag har ett vet. beslut i ryggen dessutom så, alla får gärna tycka och tänka men min häst styr jag över :)

När ET var och knäckte till Harrys kors så sa hon flera gånger att det var jätte viktigt att han inte blev kall för då kommer det tillbaka!!
Vid -10 grader har han ett tunnt TM vinter täcke, så rumpan är så varm o go:D

Fråga din kompis hur hon gör när hon har menssmärtor? Vad fungerar bäst där? Jo, en bra värmedyna! Mensvärk är ju bla spända muskler.. Samma för en hästrygg som är spänd!

Det bör man kunna relatera till... :D

Ja det är ju precis så här som jag tänker också! såklart han har päls och jag tror inte han fryser speciellt mycket, men kan tänka mig att ryggen mår sämre!

Tror att jag får börja ryta ifrån!:devil: anledningen hon tycker att täcke är dåliga är att hästen blir "van" med täcken och sen behöver täcke hela tiden=jobbigt. Men jag anser som så: har man än en gång skaffat häst ska man väl tänka på hästens bästa, inte om man själv orkar sätta på el. inte!

Min häst har ryggproblem och nu står han ute med ett lite tjockare ylletäcke och ett vintertäcke på sig. Det är viktigt att hålla dem varma om de har ryggproblem.

En häst med ömma ryggmuskler ska alltid ha täcke på sig ute vid sämre å kallare väder. Annars går hästen å spänner sig vilket ledder till mer ryggont.

H*n ska väll knappast bestämma om din ska ha täcke på sig eller inte, det ska du göra å ingen annan det är din häst.

Dra den paralellen med henne när ni resonerar.

Detta med att de blir mer och mer frusna vet jag inte om jag tror på. Hästen har ju en komfortzon på 20 grader så det borde inte påverka för mycket... Påpeka det med!

är det så att det är hon som tar ut på morgonen??

låter som att hon tycker du ska strunta i täcket för att hon ska slippa "jobbet"

stå på dig!! Din häst= ditt val!!!
(för hon vill väl inte betala hästmassören åt dig) ifall hästen blir kall och får ont?:angel:

Pa med tacke,, inga stela oma muskler mar bra av kyla..

Daremot har jag blivigt avraden att kyla el varma hastars ryggar med linement, eftersom de ar sa kansliga vid ryggraden.

Men det finns ju back on track och nikken tacken man kan ha pa hasten istallet for linement.

Visst, hästar är tåliga djur men ibland måste man faktiskt hjälpa dem lite! Om det är kallt ute har ju hästarna en otrolig förmåga att "spara in" på blodcirkulationen ut till de yttersta vävnaderna för att hålla sig varma och tvärtom när det är varmt ute vid arbete tex. Tänk på hur stora blodkärlen blir på hela halsen vid arbete i 25 grader. Då har de bra cirkulation i ytliga vävnader för att få en effektiv avkylning. Är det kallt så har du en sämre genomblödning i muskulaturen. Nu när din häst har skadade muskler så behöver de ju en BRA genomblödning för att påskynda läkningen, så på med varmt täcke tycker jag!

Ok! så jag ska sluta med linimentandet då? det är inte så kul när linimentet inte hinner torka innan han kastar sig ner i boxen! såg för hemsk ut i morse!:smirk: pållis har nu täcke på sig from igår. Han var så fin och torr medan de andra två var plaskblöta efter ett snöoväder:devil: Talade med förra ägaren igår som sa att vid kallare än -5 och vid snö/blåst satte de på honom täcke. Hon tyckte att jag skämmer bort honom om jag ska ha på honom täcke hela tiden, men varm o. glad pålle=glad matte!

Hej!

Läste ditt lilla prolem och då jag har varit utb. hästmasör sedan tio år tillbaka kanske jag kan få råda dig?...

Täcka! Ylletäcke är super då det värmer men inte heller överhettar. Anv. vindtätt täcke utanpå då ju ylletäcken inte står emot vindarna. Din häst får absolut inte bli våt över ryggen och heller inte stå i tvärdrag! Så minsta risk för tvärdrag =täcke på inne nattetid, åtminstonne ett ylle eller stalltäke. Anv skrittäcke vid all ridning. Lösgörande arbete är att föredra. Rörelse är bara bra, om inte veterinär rått dig till annat förståss av ngn anledning.

Risken med liniment är att OM din häst har en inflammation i ryggmuskulturen (det framgick ej av ditt brev) så kan ett starkt liniment förvärra problemet. Vid en muskelinflammation ökar bodgenomströmningen, det blir en blödning kan man säga i det aktella området, att då lägga på ett kraftigt värmande liniment kan öka blödningen och irritera mer än hjälpa. Värme är bra vid inflammationer, kroniska sådana, men inte när det överdrivs. Ett kylande liniment kan också gör skada, som att låta sin häst stå ute utan täcke i vind och regn/snö.

Vad du kan göra är att inhandla ett Arnikapreparat av god kvalitet eller ett Aloe Vera liniment. Finns fler örter som kan lindra men dessa två är de mst använda och lättast att få tag i. Inget dera irriterar utan ökar milt cirkulationen och påskyndar läkning. Finns ju även antiinflammatoriska gelkrämer på apoteket, OM det är en inflammation vill säga, som minskar blödningen spec. i det akuta skedet.

Smörj in ryggen i och kring det aktuella området, båda sidor ryggraden eftersom bägge sidorna påverkas av problemet. Arnika och Aloe V produkter funkar både på inflammation/icke inflam. Läs dock på innehållsdeklarationen så prep. inte innehåller för mycket av andra ämnen som skulle kunna irritera/vara för starka.

Sedan finns ju Back on Ttrack produkter samt magnetprodukter. Har bra erfarenheter av bägge dera. Om du vill investera i något av det så lär dig HUR de ska användas först, följer man anvisningarna kan man få mycket hjälp av produkterna samt både påskynda läkning och förebygga nya skador.

Lycka till!

Jag skulle undvika linement och använda Arnika istället... hehe men det är jag det =)

Var med en gång när jag var liten att en häst blev BLISTRAD på ryggen pga linementpåsmörjning.... så....

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 512
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 992
Senast: Boj
·
Utrustning har i september haft ut två olika sadelutprovare på hästen. Första sa att den egna sadeln inte passar henne alls, han hade dock inte med...
Svar
7
· Visningar
1 936
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama