johossan

Trådstartare
hur ser ni på detta? en häst som är 6 år, men inte riden så mycket senaste året. har heller ingen utbildning utan endast grundriden.
jag började för en månad sen att sätta igång hästen, skritt första veckorna sen successivt lagt på lite trav och galopp.

idag när jag skulle lägga på sadeln la jag märke till att hon spände sig över ryggen. hon har grinat illa när jag sadlat henne tidigare men idag som först såg jag detta. kände över ryggen på henne och hon var spänd där sadeln brukar ligga. maserade över hela henne för att få henne att slappna av vilket gjorde att hon slappnade av i ryggen igen,

kan det vara sadeln hon får ont av, träningsvärk eller borde jag oroa mig för kissing pines?

tips råd tack :-)

Sv: ryggöm

Kanske dags och kolla sadel. den kan vara för trång. Då brukar de flesta hästar reagera på ömhet och irration. :) Hoppas det går över snabbt med rätt sadel.

1: Rid inte förrän hästen är HELT oöm och helst inte förrän ett par veckor efter.
Dels för att om hästen har ont i ryggen, så kan den gå och spänna sig även när det har gått över. Dessa spänningar måste gå över innan man börjar jobba mer med hästen för att undvika värre ryggproblem. Och dels för att hästen kan vara stel/öm i ryggen även om den inte reagerar för direkt tryck. Så "skadan" får vila ut ordentligt innan den sätts i arbete.
Lite lättare tömkörningsarbete lång-låg kan vara bra.

2: Byt sadel direkt. Använd inte den där sadeln mer.
Om hästen visar tecken på obehag så bör man åtgärda det direkt och inte när det är för sent.

troligast sadeln, men akn även vara träningsvärk, ömhet.

variera rdinignen med tömkörning, longerning och promenader så du bygger upp lågnsiktigt och itne belastar ryggen hela tiden och är det sadeln så sluta använda den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 098
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 744
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka