Ryggmuskler från marken

E

Elemmírë

Har lite frågor...

Jag har en häst som är en smula äldre (antagligen runt 17, men kan vara äldre) som har lite dåligt med muskler i ryggen. Tänkte därför att jag skulle försöka byga upp dem lite från marken.

Jag har fått tips om att tömköra i form, tänkte prova det, men sen undrar jag, är det någon idé att longera me inspänning?? Hjälper det eller stjälper det???

Jag vill bara hennes bästa.

Alla tips är välkomna:D

Sv: Ryggmuskler från marken

Det bästa är att gå ut i skogen och tömköra på stigar med mycket rötter och sånt, och gärna lite backar så hästen får lyfta på hovarna.
Mitt sto skadade ryggen förra året och hade ridförbud en månad, under den tiden tömkörde jag nästan bara i skogen, sen skulle jag testa rida henne barbacka, det var som att sitta på en kudde.
Helt otroligt vilka muskler hon hade fått.

Varför kan du inte ut och skritta på långa tyglar?

Om man skrittar upp och ner för backar m.m. i naturen på långa tyglar, ca 1½-2 timmar varje gång, så växer dom ur sin sadel i bomvidden på 2-3 månader :crazy: ;)

Tömkörning är 1000 ggr överlägset att longera.... skulle inte longera en så gammal häst i syfte att bygga muskler.

Tömkörning, bom övningar, klättra, och longering med med ett par bra inspänings tyglar ex chambon :) se alltid till att hästen jobbar under från och annvänder baken + ryggen, halter, igångsättnigar och tempoväxlinbgar :)

...och glömt inte att äldre hästar kan bli tunna i muskulaturen av det enkla skälet att de behöver mer protein när de blir äldre jämfört med när de är "medelålders"...

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka