M

Monsterkyss

Om man rider en pigg häst, är det då någon idé att göra halt, rygga ett par steg och sen komma fram i skritt/trav/galopp? Jag upplever det som att hästen blir lugnare då... Men vill ju gärna veta om det är ett bra sätt, eller ett dåligt sätt, att få hästen lugn på ;)

Sv: Rygga

Fast man ska nog inte göra det FÖR ofta; då kan det bli så att hästen ryggar självmant varje gång man gör halt & det är inte så bra om man ska tävla i dressyr exempelvis.

Genom att rygga hästen checkar du av hur pass lydig den är, om den även vill gå bakåt och inte bara framåt.
Vet inte om det fungerar i lugnande syfte dock.. Jag tror mer på att hästen blir lugnare av att få jobba mycket med övergångar så den blir mer uppmärksam och hela tiden undrar vad som ska hända här näst.
Håller även med jenniealba i att inte rygga hästen för ofta eftersom den snabbt lär sig det och kan då bli svår att få stilla och avslappnad i halten.

Bara det inte används i bestraffande syfte så kan det fungera. Hästen får inte heller bli spänd/stressad utav det.

Man kan ju se det som att man checkar av om förhållningar/start/stopp fungerar.

Mvh

Tora

Jag tror mer på att hästen blir lugnare av att få jobba mycket med övergångar så den blir mer uppmärksam och hela tiden undrar vad som ska hända här näst.

Har försökt detta, men tyckte han blev ännu piggare då. Stressar igång och tvärbromsar i avsaktningen :o

Pigga hästar är ofta lata hästar. De vill hellre springa ifrån arbetet än göra det. Försök att aktivera hela tiden, skänkelvikningar, öppnor, slutor, bakdelsvändningar, tempoväxlingar, övergångar osv. Och behåll lugnet i dig själv hela tiden. Blir du stressad känner hästen av det direkt och blir "smittad".
Börja redan i skritten och försök få hästen helt avslappnad, gå sen till traven och gör likadant. När den väl jobbar som den ska ska det nästan bli lite trögt att rida.

Jag brukar få hästen att rygga antingen för att den gått fram "utan tilllåtelse" och då backar jag tillbaks den dit vi stod från början , eller för att se så att den både svarar bakåt och framåt .

kl

Ja, fungerar det så är det ju jättebra!
Brukar backa mina hästar om de börjar bli "jobbiga" och muppa sig. Då får de backa en bit och sen kör vi på. Då brukar allt vara bättre :)

Om du känner att det fungerar på den hästen så är det inte fel. Olika saker funkar på olika hästar.

Jag brukar stanna och rygga när min ponny drar iväg med mig. Hon är sjukt stark så har inget direkt val om jag vill kunna kontrollera ekipaget överhuvdtaget x) JAg tycker det funkar men som föregående talare sa: olika saker fungerar på olika hästar.

Om du känner att det fungerar på den hästen så är det inte fel. Olika saker funkar på olika hästar.

Precis. Fungerar det för dig TS så fortsätt, men som tidigare sagt i lagom mängder. Variera med att göra halter eller bara avbrott och flytta lite och sätt igång igen.

Min kille är "lärd" att stå still och blir han för stressad (inte änt många gånger) så gör jag halt och låter honom stå på slak tygel tills hans lugnar sig. När man sedan sätter igång igen har han varvat ned och blir ridbar igen. Är han inte det så har han stått för kort tid dvs inte kopplat av helt och då gör jag halt igen och låter honom stå lite längre. Handlar om någon minut max, inte timtal alltså ;)

Det fungerar eftersom vi lagt stort vikt div att hna ska kunna stanan, stå still och stå lugnt ända sedan vi fick honom och började hantera honom som 2,5-åring. Det har alltid varit en självklarhet att han ska kunna stanna i alla lägen och stå still tills han blir ombedd att gå.

Jag tror inte hästen blir lugnare, men övningen hjälper den nog att slappna av och komma till arbete. Då koncentrerar sig hästen mer och arbetar istället för att gå emot hjälperna eller springa frammåt.

Alla sätt är bra utom de dåliga ;)

ryggar hästen på rätt sätt är det ju ett bra sätt att få hästen att söka sig lite neråt och få in bakbenen. Jag brukar rygga min häst när jag rider inte så ofta men några gg varje gång för han är så väldigt framåt tänkande och springer gärna fort ;) (ridtravare)
Jag tkr det funkar på han iaf ochsen ska man nog inte göra det varje gång du gör halt som en annan hade skrivit, är nog lätt att hästen tror att den jämt ska rygga då...

Ja, jag gör det ju självklart inte varje gång jag gör halt! ;) Men bara när jag känner att han blir lite för springig, då är det lättare att få koll på honom igen om vi ryggar ett par steg :)

Tack för alla svar ang. detta! :D Vill ju inte gärna råka förstöra pållen eller något sånt :o Men jag litar på er när ni säger att det funkar! :bow:

Tänk på att inte rygga med din häst framför en annan, för det känner hästen som förnedrande pga rang ordningen. Att rygga ser hästen dessutom som ett bestraffande syfte.

Rygga använder man för att få hästen lyhörd.Altså när den behöver lyssna mer på ryttaren.
Det kan nog funka för dig men gör det inte för ofta för det sliter lite på hästen.;)

Tänk på att inte rygga med din häst framför en annan, för det känner hästen som förnedrande pga rang ordningen. Att rygga ser hästen dessutom som ett bestraffande syfte.

Inom ridningen är ryggning ett av de moment som ingår. Har inget med bestraffning att göra. Ska inte användas som sådan heller:cool:

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka