B

Bright_Eyes

hur ryggar man på rätt sätt? det var så länge sen jag gjorde det. (nej jag har inte egen häst, har ridit sen i augisti, innan det hade jag uppehåll i ridningen) men hur gör man det på rätt sätt egentligen? man kan ju inte sitta å dra i tyglarna liksom?

Sv: Rygga

jag brukar stanna hästen, och dra i tyglarna (måttligt) och säga baaaacka, notera MÅTTLIGT

Jag ryggar med sätet, sitter tillbaka djupt i sadeln, för fram benen något. Använder inge tygel alls.

Jag gör halt, håller i tyglarna (inte hårt eller drar) sedan häver jag fram benen en aning och sedan klämmer jag åt med benen. och säger baaacka..

skrittar fram, gör en ordentlig halvhalt lägger på skänkel som är lite tillbakaflyttad men jag lättar inte på trycket i halvhalten i tyglarna utan håller kvar de. ryggar bara något steg sedan fram igen.

De finns ju en annan metod, dra allt vad du kan i tyglarna så går hästen bakåt med ;) (jag är ironisk)

Gör på två olika sätt beroende på häst
1. Driver men håller samtidigt emot i tyglarna
2. Samsidiga hjälper (tex. höger skänkel och höger tygel) i takt med hästens steg.

Vet inte om något av dem är speciellt korrekt men det brukar fungera på de flesta hästarna ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama