Sv: rygga?

Det lättaste är om du har en medhjälpare på backen som samtidigt som du ger dina hjälper förstärker dessa genom att peta med ett spö på hästens ben och/eller trycka mot bringan/halsen precis så som du gör när du backar hästen i boxen/stallgången mm.....

Jo, det har jag faktiskt tänkt på. Men trodde jag var helt ute och cyklade.. :rofl:

Men ska prova det. tack!

så har vi gjort med våra unghästar iaf och de har lärt sig att rygga :) *S* men sedan om det är så alla "proffsen" gör det vet jag inget om..

Jag lär den att när jag säger "back back" så betyder det gå bakåt. Med hjälp av handen eller ett spö framför bogen lär jag den det, antagligen kommer det funka uppepå med, eftersom det funkar när jag står på en pall och drar i manen och säger "back back".

Jag rider western så jag vet inte om du är intresserad av mina tips men jag gör så (och många med mig) att jag skrittar framåt med skänklarna om hästen och lite form (alltså inga lösa tyglar) När jag vill att hästen ska stanna så tar jag bort benen (alltså "gasen") och håller kvar trycket i tyglarna ("bromsen"), då stannar oftast hästen och håller man då bara kvar trycket i tyglarna (VIKTIGT: dra inte hårdare, ge hästen en chans!) så brukar dom ta ett steg bakåt och då släpper du direkt och berömmer! Be inte om mera än ett steg i början.

Lycka till!

MVH Frida

Ojdå, så skulle jag aldrig lära hästen att rygga, då ryggar den ju bara för tygelhjälperna.

Jag vill att min häst skall rygga för säte, skänkel.

Jag brukar försöka börja med att bara flytta bakdelen, först ett steg åt ena hållet och sen åt andra.

cirkus skrev:
Ojdå, så skulle jag aldrig lära hästen att rygga, då ryggar den ju bara för tygelhjälperna.

Jag vill att min häst skall rygga för säte, skänkel.

Jag brukar försöka börja med att bara flytta bakdelen, först ett steg åt ena hållet och sen åt andra.

I ryggningen ska man ju tänka framåt, lite bakvänt egentligen men det är ju det som är meningen.
När hästen väl har lärt sig rygga så ska ju skänkel och hand hjälpas åt.(i engelsk ridning iaf)
Skänkeln ska vara framåtdrivande, fast mena bakåt (därför sätter man skänkeln lite längre bak än vid drivning framåt) och tygeln ska "visa vägen", alltså trycket kommer bakifrån och då blir det automatiskt at hästen backar.

Tycker även att westernryttaren har en poäng där, för stannar man hästen utan eftergift blir det många gånger automatiskt en ryggning eftersom hästen tänker "backa" när man håller kvar tygeln i läget "stopp" fast den står stilla...

Tycker att du redan fått jättebra förslag på hur man lär hästen rygga!

När du sitter på hästen, så tänk "magknip", dvs spänn magmusklerna samtidigt som du lutar en aaaning framåt - så gör jag när jag lägger in backen! :idea: :)

Jag poängterade att man INTE skulle dra mera i tyglarna, håller man bara still så kommer hästen att backa och efter ett par gånger så kommer hästen att rygga på de första hjälpen du ger (allstå när du tar bort skänkeln och ändrar din sits, vilket sker automatiskt när du tar bort skänkeln) Jag personligen tycker att det är livsfarligt att stanna och rygga en häst på bara sätet och långa tyglar, resultatet av nåt sånt blir att hästen inte sätter under sig utan blir jättelång och släpar sig baklänges.

Hoppas att var tydlig nog nu :bump:

De bästa är om man lär hästen från marken backa.. Att du använder dig av ett kommando kan vara att du säger back.
När du sedan har fått in detta kommando till 100% sitter du upp och säger samma komando och hästen kommer att rygga.Lägg då till de rätta skänklarna och tillslut kan du ta bort kommandot :idea:

Så lär iaf jag hästar att rygga har funkat väldigt bra,

De där är ett mycket bra knep också..Folk tycks missförstå på tryck och dra.. stor skillnad

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka