Sv: Rygg öm

Fast du stoppar ju in mer stoppning mellan sadeln o hästen vilken typ av padd du än använder, och det är då bara logiskt att det blir mindre plats för hästen då!

Men har hästen tex fallit ur av någon anledning så är ju hästen mindre, och då borde man kunna lägga under en padd för att göra att sadeln ska passa...

Jag har dock gett upp bomsadlar, ena dagen passar den, nästa dag passar den inte... Jag tröttnade när min valack jag hade då gick från storlek 34 till 37 på 3 veckor (efter yttligare 2 veckor så var han nere på storlek 35) :grin: Sen köpte jag bomlöst och har aldrig ångrat mig!

Min häst har varit likadan, alltså ont i musklerna i ryggen. I mitt fall så var det pga att min häst i det närmaste varit "framhjulsdriven", dvs hon var när jag köpte henne så låg i formen att hon gick på bogarna.
Både hopp- och dressyrtränaren har jobbat stenhårt med att hjälpa mig få upp henne i formen, och hon har utvecklats jättebra!
Men vid den årliga hälsokontrollen så upptäckte veterinären (gårdsbesiktning, hästveterinär med stort kunnande) att hästen inte gick rent på ena bakbenet! Inget jag känt, däremot har hästen varit rejält tjafsig i munnen, skallen rätt upp varvat med gå kanon i formen. Ett fenomen hon förut haft, då var hon sårig i munnen. Jättefin i munnen denna gång, däremot inte ren bak. Veterinären tyckte det var en konstig hälta, hon blev mindre och mindre halt ju mer/ju hårdare veterinären böjde, så hon skickade mig till klinik.

Väl där longeringsprov och böjprov. Helt ren på böjprov. Veterinären kände igenom ryggen och sa hon hade rejält ont muskulärt. Fick även veta jag gjort helt rätt som lyft upp formen, alternativet var värre, hade blivit frambenshälta annars trodde veterinären.
Min häst hade inte ont där sadeln ligger, utan i ländryggen och bakdelen.

Fick finadyne i 5 dagar samt rekommendation att massera hästen. Har anlitat massör, fanns rejält med jobb, tog flera veckor att få hästen ok! Kanske något för din häst? Massage alltså? Klinikveterinären rekommenderade ju mig det.

Sedan fick jag i igångsättningsråd råden att tömköra och att jobba hästen antingen i skogen över nedfallna träd o dyl eller över bommar på banan. Det sistnämnda i skritt i en låg form, det skulle bygga upp ryggmuskler, bakdelsmuskler och musklerna runt bakknäna. Tömkörningen har jag ända tills nu när jag tänker börja rida i annat än skritt gjort i skritt och galopp, ingen trav nu förrän två sista gångerna. Både massör och flera veterinärer säger man ska undvika trav på en häst som sätts igång.

Nu känns/ser min häst helt ok (peppar, peppar...), så idag ska jag börja rida "på riktigt" lite lugnt. Dock rekommenderas jag att fortsätta med "skogsskritten" och tömkörningen i framtiden, om än i mindre skala.
Pållen har också musklat sig rejält där veterinären ville ha mer muskler!

Min häst var till kliniken i slutet av juni.

Min häst har varit likadan, alltså ont i musklerna i ryggen. I mitt fall så var det pga att min häst i det närmaste varit "framhjulsdriven", dvs hon var när jag köpte henne så låg i formen att hon gick på bogarna.
Både hopp- och dressyrtränaren har jobbat stenhårt med att hjälpa mig få upp henne i formen, och hon har utvecklats jättebra!
Men vid den årliga hälsokontrollen så upptäckte veterinären (gårdsbesiktning, hästveterinär med stort kunnande) att hästen inte gick rent på ena bakbenet! Inget jag känt, däremot har hästen varit rejält tjafsig i munnen, skallen rätt upp varvat med gå kanon i formen. Ett fenomen hon förut haft, då var hon sårig i munnen. Jättefin i munnen denna gång, däremot inte ren bak. Veterinären tyckte det var en konstig hälta, hon blev mindre och mindre halt ju mer/ju hårdare veterinären böjde, så hon skickade mig till klinik.

Väl där longeringsprov och böjprov. Helt ren på böjprov. Veterinären kände igenom ryggen och sa hon hade rejält ont muskulärt. Fick även veta jag gjort helt rätt som lyft upp formen, alternativet var värre, hade blivit frambenshälta annars trodde veterinären.
Min häst hade inte ont där sadeln ligger, utan i ländryggen och bakdelen.

Fick finadyne i 5 dagar samt rekommendation att massera hästen. Har anlitat massör, fanns rejält med jobb, tog flera veckor att få hästen ok! Kanske något för din häst? Massage alltså? Klinikveterinären rekommenderade ju mig det.

Sedan fick jag i igångsättningsråd råden att tömköra och att jobba hästen antingen i skogen över nedfallna träd o dyl eller över bommar på banan. Det sistnämnda i skritt i en låg form, det skulle bygga upp ryggmuskler, bakdelsmuskler och musklerna runt bakknäna. Tömkörningen har jag ända tills nu när jag tänker börja rida i annat än skritt gjort i skritt och galopp, ingen trav nu förrän två sista gångerna. Både massör och flera veterinärer säger man ska undvika trav på en häst som sätts igång.

Nu känns/ser min häst helt ok (peppar, peppar...), så idag ska jag börja rida "på riktigt" lite lugnt. Dock rekommenderas jag att fortsätta med "skogsskritten" och tömkörningen i framtiden, om än i mindre skala.
Pållen har också musklat sig rejält där veterinären ville ha mer muskler!

Min häst var till kliniken i slutet av juni.[/QUO

En massör kommer på fredag o kollar av honom

bara om hästen är väldigt smal, annars lyfter bara paden upp hela sadeln. den kan till och med upplevas vidare!

ts; det är ju svårt att säga vad som är hårt reps lagom tryck. om du har fler hästar i stallet så jämför deras reaktion med din hästs, så får du en uppfatning om hur det ska vara. förutsätter såklart att inte dom också har onda ryggar... jag kan klämma hårt på mina utan att dom reagerar, båda punktvis och dra handen längsefter ryggraden. dom tycker det kliar skönt.:p

om röntgen inte visade skelettskador så skulle jag fått någon alternativbehandlare att undersöka hästen, helst någon som är duktig på akupunktur.

rid inte om han fortfarande är öm, ta promenader för hand i kuperad terräng.

Jag har gått och klämmt o tryckt på dom andra hästarna ingen reagerar lika mycket som honom, jag fick ju rekomendation o sätta igång honom nu. Tycker han e bättre men han reagerar fortfarande. E så kluven

Jag rekommenderades också att sätta igång min häst med tömkörning och sedan vara vaksam på att hon inte blev ryggöm igen. Jag gjorde det, märkte att jag var för snabb om jag följde veterinärens rekommendation.
Så jag lät helt enkelt massören avgöra när hon var tillräckligt bra för att kunna sättas igång. Och under tiden så bara promenader vid hand.

Red idag, kändes finfint! Helt otroligt att galoppen var så kanonfin! Dessutom har jag sedan jag satte mig på hästen känt hon höjt ryggen rejält! Kände idag att det var i alla tre gångarter!

men då borde det ju även bli problem om man köper tjockare schabrak?? eller är ju ute å cyklar när man provar ut sadel så gör man ju det utan något under.

En gelpadd tycker jag ändå bara är 1 cm tjock. ska man då behöva köpa en sadel som är för stor om man måste ha padd även om sadeln ligger 100% :)

"bara" 1 cm?

Ja det blir ju en cm trängre på varje sida...:crazy:

Om man måste ha padd under sadeln så får man ju prova ut sadeln med padd under.

Lika dant som med dina skor, planerar du att ha dubbla raggsockar i skorna så provar du ju inte ut dem barfota!? och dubbla raggsockar blir nog inte ens en cm i tjocklek...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 792
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 245
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: malumbub
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka