Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst har varit likadan, alltså ont i musklerna i ryggen. I mitt fall så var det pga att min häst i det närmaste varit "framhjulsdriven", dvs hon var när jag köpte henne så låg i formen att hon gick på bogarna.
Både hopp- och dressyrtränaren har jobbat stenhårt med att hjälpa mig få upp henne i formen, och hon har utvecklats jättebra!
Men vid den årliga hälsokontrollen så upptäckte veterinären (gårdsbesiktning, hästveterinär med stort kunnande) att hästen inte gick rent på ena bakbenet! Inget jag känt, däremot har hästen varit rejält tjafsig i munnen, skallen rätt upp varvat med gå kanon i formen. Ett fenomen hon förut haft, då var hon sårig i munnen. Jättefin i munnen denna gång, däremot inte ren bak. Veterinären tyckte det var en konstig hälta, hon blev mindre och mindre halt ju mer/ju hårdare veterinären böjde, så hon skickade mig till klinik.
Väl där longeringsprov och böjprov. Helt ren på böjprov. Veterinären kände igenom ryggen och sa hon hade rejält ont muskulärt. Fick även veta jag gjort helt rätt som lyft upp formen, alternativet var värre, hade blivit frambenshälta annars trodde veterinären.
Min häst hade inte ont där sadeln ligger, utan i ländryggen och bakdelen.
Fick finadyne i 5 dagar samt rekommendation att massera hästen. Har anlitat massör, fanns rejält med jobb, tog flera veckor att få hästen ok! Kanske något för din häst? Massage alltså? Klinikveterinären rekommenderade ju mig det.
Sedan fick jag i igångsättningsråd råden att tömköra och att jobba hästen antingen i skogen över nedfallna träd o dyl eller över bommar på banan. Det sistnämnda i skritt i en låg form, det skulle bygga upp ryggmuskler, bakdelsmuskler och musklerna runt bakknäna. Tömkörningen har jag ända tills nu när jag tänker börja rida i annat än skritt gjort i skritt och galopp, ingen trav nu förrän två sista gångerna. Både massör och flera veterinärer säger man ska undvika trav på en häst som sätts igång.
Nu känns/ser min häst helt ok (peppar, peppar...), så idag ska jag börja rida "på riktigt" lite lugnt. Dock rekommenderas jag att fortsätta med "skogsskritten" och tömkörningen i framtiden, om än i mindre skala.
Pållen har också musklat sig rejält där veterinären ville ha mer muskler!
Min häst var till kliniken i slutet av juni.[/QUO
En massör kommer på fredag o kollar av honom
bara om hästen är väldigt smal, annars lyfter bara paden upp hela sadeln. den kan till och med upplevas vidare!
ts; det är ju svårt att säga vad som är hårt reps lagom tryck. om du har fler hästar i stallet så jämför deras reaktion med din hästs, så får du en uppfatning om hur det ska vara. förutsätter såklart att inte dom också har onda ryggar... jag kan klämma hårt på mina utan att dom reagerar, båda punktvis och dra handen längsefter ryggraden. dom tycker det kliar skönt.
om röntgen inte visade skelettskador så skulle jag fått någon alternativbehandlare att undersöka hästen, helst någon som är duktig på akupunktur.
rid inte om han fortfarande är öm, ta promenader för hand i kuperad terräng.