Rycker med huvudet!

M

Melinan

Hej!
Vi har en ponny som är helt omöjlig med sitt huvud. Hon går o rycker med huvudet nästan hela tiden. Man måste hålla jättelöst i tyglarbna för att hon inte ska hålla på. Efter ca 30min brukar hon lugna ner sig och ibland slutar hon nästan.
Har någon något tips på hur vi ska få henne att sluta?
Vi har provat olika bett och tänderna är kollade.
Kan det vara en ovana? KAn hon ha ont i ryggen?
Tacksam för svar!

Sv: Rycker med huvudet!

Var det nåt problem med tänderna som blev åtgärdat?
Det är inte helt ovanligt att hästar får spänningar i ryggen om det varit nåt med tänderna.

Gör ponnyn så här alltid eller är det bara i vissa situationer?

Självklart kan hästen ha ont i ryggen. Men om man utgår ifrån att den inte har ont någonstans tror jag felet ligger i att den inte bjuder ärligt framåt. Rid mera framåt och erbjud stöd på bägge tyglar av en stadig, stilla hand. Hästen måste våga lita på att den KAN ta stöd på bettet utan att få små ryck i munnen eller filande tygeltag eller liknande.

Alltså: drivning fram till bettet och där skall finnas ett mjukt stöd för hästen att "luta" sig lite mot. (Nej inte HÄNGA, bara ta stöd!)

Nej hon har aldrig haft några problem med tänderna. Har inte heller ont i ryggen. Man kan nästan inte driva fram henne till tygeln eftersom hon redan är väldigt framåt. Hon är också väldigt känslig, så man måste rida mjukt. Ska prova att rida barbacka och jobba henne mer i från marken och se ifall hon blir bättre..tack för svaren iaf!

Prova rid över "stock och sten" ute i skogen, då får hon annat att koncentrerare sig på och "glömmer" bort att rycka med huvudet. Har själv testat och det funkade :D . Rid mkt markarbete i skritt över bommar, cirkla runt på volter och serpentiner. Så att de hela tiden händer någonting. Hoppas att det löser sig! :)

Vad har hästen för bett??

Prova ett Sidepull eller ett Hackamor och se om hon gör likadant...

Håller med dig!

Att släppa efter på tygeln och som du sa hålla "jättelöst" hjälper inte, utan den kan ha börjat göra sådär när det har blivit lite jobbigt och sen märker den att ryttaren släpper efter, och då är det klart att den fortsätter. Erbjud hästen ett stöd (kontakt mellan handen och hästens mun) och försök att bara vara stilla och få den att bjuda framåt för skänkeln. Allt detta förutsatt att den inte har ont någonstans.

Melinan skrev:
Nej hon har aldrig haft några problem med tänderna. Har inte heller ont i ryggen. Man kan nästan inte driva fram henne till tygeln eftersom hon redan är väldigt framåt. Hon är också väldigt känslig, så man måste rida mjukt. Ska prova att rida barbacka och jobba henne mer i från marken och se ifall hon blir bättre..tack för svaren iaf!

Kolla om hästen har sår i tandkött, gom eller insidan av kinderna. Kan också finnas på tungan. Be en veterinär sedera och lysa igenom munnen ordentligt. Mitt förra halvblod som jag hade på tillridning visade sig vara gombitare, grovt! och hon betedde sig på samma sätt. :crazy:

prova även att rida på hackamoreellet sidepull...
Det kan ju varen enkel lösning som att hon ogillar att ha bett i munnen?

hade samma problem på min men hand slutadeatt kasta när vi började rida på hackamore...!

prova bettlöst..
Och vem kollade tänderna?? En vanlig sketen veterinär eller var ni hos en hästtandläkare på klinik??
De flesta veterinärer vet inte ett dugg om tänder....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Ponylove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar