Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

B

BREA

Hej, Jag är lite nyfiken på vad ni har för rutiner i era stall. Till exempel privat stall,försäljningsstall, och inackoderingsstall.
Och hur lång tid det tar på ett ungefär att utföra alla sysslor, räkna inte bara med ditt arbete men handlar det om mockning i ett inackoderingsstall så skriv bara det.
Hoppas inte tråden har hamnat fel:grin: om ni inte vill, använd inte formuläret, bara skriv;). Jag har inte lagt till ridtid och rykt av hästarna utan bara "anläggningsskötseln"..:)
Jag kan ju ta mig friheten att börja:angel:

Hur många hastar finns i stallet? Fyra stycken.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut vid 8 på morgonen.
In vid allt från 6 till 8 beroende på vädret och om jag ridit.
Med täckes byten inräknat tar det väll ungefär en kvart/gång.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fyra gg/dag
Fodrar inne vid halv åtta låter dem äta upp kraftfodret så får vänta en kvart, sedan läggs hö och halm ut ut i hagarna.Går snabbt.
Lägger ut lunch, tio minuter.
När de kommer in har de hö i boxen, då har jag också blandat kraftfoder och mätt upp hö i påsarna för en dag framåt.(halvtimmes jobb)
Vid nio får de lite hö+kraftfodret.(10 min)

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spån-torvbädd, enkelt att mocka noga.(15 min)
Vatten(20 L hinkar, tio minuter, vattenkaren 20 min(isen ut & vatten in:grin:)


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
"Sadelkammaren" inkl rengöring hästtecken osv, i gång/vecka(två tim), tio min/dag, petnoga:grin:
Använda sadlar-träns smörjs hastigt varannan dag, 20 min. Ordentligt 1gg/vecka ( 70 min)
Sopning(gör jag mest hela tiden, vet absolut inte hur mycket jag sopat och krattat i mitt liv, mycket är det i alla fall.
Ställa in nya balar tjugo minuter/vecka.


Är nyfiken på hur det ligger till hos er, Så in med inläggen;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Jag står i ett innacorderingsstall, där vi är ett gäng som sköter allting själva.

Hur många hastar finns i stallet? Just nu har vi 13hästar i stallet


När släpper ni ut/in under vintersäsongen? Hästarna kommer ut vid 8-9 (om det är riktigt kallt kan de få stå inne lite längre och komma in lite tidigare)
De kommer in mellan 16-17

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det? Morgonfodring mellan 6-7 det tar ca en timma, när man är en person. Först ger vi hösilage, sen byter vi täcken på alla hästarna och sedan får de hinkmat (kraft mm)
sedan vi 8-9 så kommer nästa person och släpper ut hästarna och då får dom en hösilage påse ute i hagen.
Sen är det BARA jag som ger min häst lunch i hagen (för dom andra tycker int e att dom behöver det, men det tycker jag)
Sedan kommer hästarna in vid 16-17 och då får de hösilage och hinkmat.
Och sen är det kvällsfodring vid 8-framåt, och då får de oxå hösilage och hinkmat.

Boxen? I min box så har jag halm, och den mockar jag ut ALLT kiss och bajs varje dag, jag brukar även sopa i mitten av bosen där det har legat kiss. Jag fyller på en halmbal ca varannan dag (halmbal på ca 10-12kg)
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet?sllt som allt finns det 15 häst uppdelat på 3 stall.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut vid 7-8 på morgonen vardagar o liet senare på helger.
in är olika beroende på om det är privathäst eller "stallets hästar" min går ihop med stallets hästar o de kommer in runt allt från 15-18 beroende på väder o tid.
privatarna släpper in sina lite som de vill den som har insläppet har väl vid en 16-17 men endel tar in vid 13 då de är klara.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
3gg/dag
bonden fodrar morgon vid 6 skulle gissa på att det tar en sisådär 15 min då allt står framme.
de får eftermiddag när de kommer in. privatarna har påsar o vi andra har redan fixat eftermiddagen i boxarna vid mockning.
o sen på kvällen allt från kl 19 till sisteman är klar.

Mockning?
man mockar till sin egen häst dock brukar jag hjälpa till med "stallets" hästar dvs 9 st dock tar allt det ca 2-3 tim på 2 pers beroende på hur långa kaffepauser vi tar=)


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvät t av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
gör allt sånt när man ser det behövs så säg 1 tim/vecka MAX
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Jag står i ett innacorderingsstall, där vi är ett gäng som sköter allting själva.

Hur många hastar finns i stallet? Just nu har vi 13hästar i stallet


När släpper ni ut/in under vintersäsongen? Hästarna kommer ut vid 8-9 (om det är riktigt kallt kan de få stå inne lite längre och komma in lite tidigare)
De kommer in mellan 16-17

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det? Morgonfodring mellan 6-7 det tar ca en timma, när man är en person. Först ger vi hösilage, sen byter vi täcken på alla hästarna och sedan får de hinkmat (kraft mm)
sedan vi 8-9 så kommer nästa person och släpper ut hästarna och då får dom en hösilage påse ute i hagen.
Sen är det BARA jag som ger min häst lunch i hagen (för dom andra tycker int e att dom behöver det, men det tycker jag)
Sedan kommer hästarna in vid 16-17 och då får de hösilage och hinkmat.
Och sen är det kvällsfodring vid 8-framåt, och då får de oxå hösilage och hinkmat.

Boxen? I min box så har jag halm, och den mockar jag ut ALLT kiss och bajs varje dag, jag brukar även sopa i mitten av bosen där det har legat kiss. Jag fyller på en halmbal ca varannan dag (halmbal på ca 10-12kg)

Vatten I varje box så finns det en vatten kopp, men jag har även en 20L hink, så att jag kan vara säker på att min häst dricker varje dag (hade en kompis i förra stallet som hade en häst som drack dåligt, lärdomen av det var att hänga in en hink)
Under vintern så har de inget vatten ute, men när jag är där på lunchen så brukar jag gå ut med en hinkvatten, men oftast så vill han inte ha någoting.
Han brukar även få dricka efter varje ridpass.

Annat När jag har mockat och haft min häst på gången så sopar jag alltid efter mig.
Vi har ett "utrymme" där alla har varsin plast för att ha sitt eget foder och saker (skåp och sånt)
där får man hålla ordning på sina egna saker och sopa efter sig, för att hålla det så snyggt som möjligt.
Vi har även städområden, som tex. sopa ute vid hösilaget, städa i fikarummet, kratta utomhus osv.

Med det är svårt att det fint och snyggt när alla i stallet inte är på samma plan och tycker om ordning och reda :cool:

Men men!! så är det i stallet där jag står nu, flyttar till ett nytt stall på söndag!! :bow:
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet?
10 st.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut mellan 6-8, in kl 18, ibland senare.


Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Vi fodrar inne en gång på morgonen och inne en gång på kvällen. De har fri tillgång på hösilage ute (rundbalar i hagarna).
De får 1 kg hösilage var inne på morgonen som är förberett i påsar innan, samt kraftfoder som står utanför boxarna. Det tar max fem minuter att ge.
På kvällarna är det likadant, den som har haft stallet har lagt in hösilage till varje häst i boxen på dagen och kraftfodret står utanför, så det går väldigt fort.

Mockning?
Vi turas om att mocka (och fodra, släppa in, ut) varandras hästar. Har man en häst blir det alltså mockning åt alla tio var tionde dag.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvät t av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Var och en plockar undan efter sig själv och ser till att hålla snyggt. Sopning och krattning sköter den som har stallet den dagen (förutom på gången där man sopar efter sin häst när man stått där såklart). Foderleveranser och utkörning av rundbalar i hagen sköter stallägaren. Smörjning av grejer gör alla åt sin häst.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hästar finns i stallet?
Vi har 4st hästar i stallet, tre hästar en ponny

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
På vardagarna kommer de ut vid 05:30, helger 07:00 och in kommer de vid 19 varje kväll. Ev tidigare om det är kasst väder.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Vi fodrar tre ggr/dag. På morgonen får de först mat i krubban sen väntar höet i hagen. Räknar med att det tar ca 15-20min från det att de får krubbmaten tills dess att de alla är ute i hagen.
Lunchen får de mellan 12-14 och det tar max 10min.
Kvällshöet ligger inne när de kommer in och efter insläppet brukar vi vänta typ 15min innan de får krubbmaten så de kan smälta maten bättre och slippa sätta i halsen.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Vi mockar ut allt kiss och bajs och hästarna står på spån. Min pålle är en riktig gris så det brukar ta allt mellan 20-45min att mocka hos honom medan det tar 10-15 min i en annan.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Om jag räknar med att jag har utsläppet så är jag i stallet ca 2-2½ timmar. Sopar gör man varje dag och jag brukar sopa i sadelkammaren lite oftare med. Städar gör vi ca 3ggr/år och det är med genemsam kraft. Harva banan tar väl en 15 min, smörjning gör var och en när de själva vill..
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Har stall hemma, inga inackorderingar.

Hur många hastar finns i stallet? Två ponnyer

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Får kraftfodret 7:45 och går ut kl 8 & får hösilaget i hagen. Dem kommer in ca kl 21, men ibland tidigare/senare.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
4 ggr/dag 15 min morgon & kväll, 5-10 minuter de övriga två (hö i hagen)

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
kutterspån, tar ca 5-10 minuter att mocka en box (tar ut allt bajs & kiss varje dag)


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)?
Sopar ordentligt en gång i veckan, har grovt betonggolv så det dammar mycket - sopar absolut inte när hästarna är inne. "stallstädningen" tar ca 30-60 minuter beroende på hur mkt hästarna har stökat ner. smörjer när det behövs, byter vatten i hagen varje dag & skurar hinkarna regelbundet.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet?
Fyra stycken.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Vardagar: ca 6, helger: ca 7. Det tar oss ca 15min inkl täckesbyten, höfodring i hagen och fylla vattnet i hagen.
Intag vid 22, tidigare om det är skitväder ute.


Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
2, de få i stort sett fri tillgång på hösilage, de sista timmarna ute är det ofta slut dock.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spånbädd. Två boxar var, tar mellan 20min -45min beroende på hur mycket som är runtdraget.

Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Sopning efter mockning, absolut förbjudet att sopa när hästarna är inne pga två hosthästar. Tar in en ny silagebal varannan, var tredje dag. Ibland tar vi in 2-3 balar på en gång (tex om en av oss ska resa bort ett par dagar).¨
Tvätt av täcken ca 1ggr om året då vi går igenom alla täcken om de bara ska tvättas eller om det behövs lagas också. Inventeringen tar väl nån timme. :angel:
Övrig anläggningskötsel efter behov kan man säga.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet?
Två stycken.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut mellan 07 och 07.30, beroende på vem som släpper ut, vi är tre som delar på det.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fyra gg/dag
Morgon: Kraftfoder inne, täckesbyte och sen ut i hagen där vi lagt ut hö. Tar ca 20 min, inkl att ställa ut vattenhinkar.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spån, tar ca 20 min att mocka om jag är jättenoga, om jag snabbmockar tar det tio min. Inkl. påfyllning av vatten (2 20-litershinkar), packning av höpåsar (4 st), sopning runt boxen och blandning av kraftfoder tar det runt 30 min.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvät t av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Vi har ett städschema där vi tar en vecka var, då vi städar vattenrummet, sopar och städar sadelkammaren, torkar fodertunnor och foderbänk och sopar ordentligt runt och bakom, gör rent soffan i stallet och krattar runt skitkärran/stallplanen. Om man gör allt på en gång tar det runt 2 timmar.

Sopning av stallet, fyller vattenhinkar till morgonen efter, mocka vindskyddet görs varje dag.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet? Tre stycken

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut vid 9 på morgonen.
In kl 18-19 beroende på väder.
Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fodrar kl 7, hösilage och kraftfoder
kl 9 vid utsläpp fodring med hösilage som räcker till intag
kl 18 hösilage och kraftfoder vid insläpp
kl 21 kvällshösilage
Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spån/halm bäddar. Tar ca 20 min att mocka alla.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Det är knappt nån anläggningsskötsel om dagarna, inte i sadelkammare och så iaf eftersom den knapt används för tillfället. Använder inte täcken. Det jag kan komma på är sopning i stallt, hinktvätt, påfyllning av kraftfoder varannan vecka. Varannan månad kör vi hem halm.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Nu har jag ju två stall, det ena är mitt egna och det andra är jobbets.

Hur många hastar finns i stallet?
Hemma Tre stycken.
Jobbet Tretton stycken.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Hemma Släpper ut vid 06, in vid 22.
Jobbet Släpper ut 07, in 16

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Hemma De har ju fri tillgång till grovfoder så de fodras bara morgon och kväll med kraften. Tar väl 5 minuter
Jobbet Grovfoder på morgonen i hagen som räcker till insläppet + morgonkraft, får kraft när de kommer in och grovfoder till natten.

Mockning?
Hemma Bädd i spån, tar en kvart att mocka åt två stycken.
Jobbet Bädd i halm, tar 10 minuter per box.

Övrig anläggningsskötsel?
Hemma Sopning, fixa vatten, skura hinkar, se till katter. Tar 40 minuter ungefär.
Jobbet Lägga upp grovfoder, kratta stallbacken, sopa gångar, mocka ridbanan. Tar ungefär 1 timme.

Detta sker varje dag.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Står i ett inack. stall med i princip full service, dock ej mockning. Alla röda dagar delas upp mellan boxarna efter rullande schema, då har man hand om morgonfodring-utsläpp-lunch-insläpp-emfodring och kvällsfodring

Hur många hastar finns i stallet? 9 st, 12 platser finns

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Kl 9 ut
Innan mörker tas hästarna in, vissa in vid lunchfodringen.
Ja hur lång tid tar det, hhum, en kvart-20 min kanske.
Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fyra gg/dag, har ingen tid för hur lång tid det tar, men de får först grovfodret och sedan kraftfodret lite senare. Lunchfodring ute i hagen, ca 20 min. Fodring i boxen vid insläpp med grov och kraftfoder. Fodring med kraftfoder kl 20 på kvällen och grovfoder 1 timme senare.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?

Står på spån, ingen bädd. tar ca 15 minuter att mocka och byta vatten i hinken.

Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)


Oj, orka räkna ut det. men när man har stalljour ingår det att sopa hela stallet och alla utrymmen, för vi undviker att sopa när hästarna är inne i stallet. Tvättar gör jag hemma:p Harva ridhuset och ridbanan och övrig anläggningsskötsel står ägaran för, inget vi behöver tänka på. har lyx och behöver aldrig tänka på att fylla på foder eller spån. Utan det ställer ägaren fram till oss. De har en snatälld som jobbar på fm och har hand om hästarna.
Putsar gör jag nästan varje dag mer eller mindre, drar av tränset direkt efter ridning, tar 2 minuter!
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
12 hästar.
Ut mellan 07.00 och 08.00, ibland tidigare på vardagarna.Det tar ca 20 min att släppa ut i vinterhagarna.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det? 3 fodringar/dag, sen får vissa hästar mat i hagen men då är det utlagt redan på morgonen, dvs inget extra pass.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)? Vanlig halmbädd. Tar ca 10-15 min att mocka, max.

Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
vi har rullande schema på städning av stallet och krattning av ridhuset.
Man fyller sin egen hästs fodersäckar och kraftfoderburkar.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet? Runt 40 hästar.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Vid 8-9 tiden, beroende på tävling, väder och vem som är ansvarig.

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fem gånger per dag. Tar väl 10-15 minuter varje gång.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Hästarna står just nu på torv (dumma spånbrist!) och det tar ungefär 1½ timme att mocka åt alla utom fyra hästar.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Tas efter hand. Hästarna är viktigast. Kan inte riktigt rälna ut det nu. :p
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Lösdriften:

Hur många hastar finns i stallet?
Vi blir 6 st idag.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ute dygnet runt, året om. :love:

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Just nu 1 gång/dag. Det tar kanske ca 20 minuter med vattnet om det är helt slut (man ska släpa slangar/hinkar osv) och kanske 10 minuter att slänga ut foder. Det beror lite på om det är mkt foder att plocka upp från marken eller ej.

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Halm har vi i ligghallen men den mockas endast 1 gång/år. Handjobbet tar ca 3 timmar (beroende på bädden) och sen körs det bort med traktor (kanske tar 30 min?). Detta gör vi tillsammans. Förra året mockade jag den tunna bädden själv, det tog ca 1 timme tror jag.

Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvät t av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
Sopa gör man ju efter att man pysslat om sin häst. Sopar ca 1 gång i veckan i sadelkammaren (ca 5 min) och skurar då och då i vattenrummet (5 min). Smörjer sällan. Tvättar täcken gör man ju själv men vi har egen maskin så det går ganska fort att bara slänga in och göra annat medan den går.
Jag tar ju också emot hölev o sånt men det är inte så tidskrävande, bonden sköter sig själv när jag dirigerat honom och sen får han betalt när han är klar (5-10 min max).
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Hur många hastar finns i stallet?
Sex hästar, varav 4 är våra.

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
De fodras senast 8 och släpps ut direkt efter kraftfoder och täckning.
Tas in runt 17:30-18:30 och får då insläppshö/foder. Sedan kvällsfodras de mellan 19-21 beroende på om man är iväg och tränar.


Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Vi fodrar fasta kraftfodergivor 2 ggr per dag men de har ju hö under längre tid än så i hagen och i boxen på natten. Utsläpp tar ca 1 h och insläpp ca 30 min.

På morgonen ger vi dem varsin tuss hö som de får börja med, sen fodras kraftfoder. Hästarna täckas efter de ätit upp, det tar ca 15-20 min att äta. Sedan leds de ut i hagen där de får högiva och vattenhinkar ställs ut vintertid. Sommartid står det vattenkar ute. Det tar ca 20 min att ta ut allt.

Vid insläpp tar man in de hästar som är kvar ute (om nån ridit kan hästen stå inne). Man bär in vattenhinkarna vintertid. Tar av alla utetäcken och tar på de innetäcken som står på respektive hästs tavla vid boxen. Är utetäckena blöta hängs de i torkrummet, annars på boxen.
Insläppshö och ev. insläppsmat ligger inne i boxarna. När man ska åka hem avslutar man med att ge kvällens kraftfodergiva och ev. kvällshö om någon har det. Tar max 30 min.


Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Var och en mockar efter sin häst i vårt stall.
Tre av mina hästar står på halm. Två av dem har lite bädd i botten. Den fjärde hästen står på spån.
De två med lite bädd tar ca 10 min att mocka var. Den utan bädd tar 15-20 min. Spånboxen tar 20 min för att jag är så noggrann där. :p
Vatten har de i hinkar som fylls, det tar max 10 min.

Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
*Städar gör vi när det behövs, nån gång i månaden
*Sopar och krattar gör man efter utsläppet och efter att man smutsat ner.
*Tvättar hästtäcken görs vid behov.
*Foder får vi levererat till stallet när det behövs, de kommer varannan vecka så det är bara att beställa vad som ska tas med. Hö köps in för hela året och brukar levereras 1-2 gånger under vintern.
- Vi gör i ordning foder för varje dag som ställs fram i hinkar i ett rum, samt höpåsar för morgonfodringen vid boxen. Kvällshö läggs in i boxen ihop med insläppshö eller ställs separat utanför (beror på om hästen är glupsk och drar hela givan på kort tid).
*Smörjer inte ofta mina saker... Byter ofta träns så det är sällan de blir så smutsiga på kort tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

*kl*
Hur många hastar finns i stallet? Just nu 5 installade och 4 i lösdriften


När släpper ni ut/in under vintersäsongen?

Ut kring 07:00 på morgonen och in mellan 19-20:00

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Morgonfodring+ utsläpp ca:30min
Lunchfodring:5min
Emfodring:5min
Kvällsmat + insläpp ca:15min
Natthö:5min

Sammanlagd tid=1h

Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut
Samtliga hästar står på halm, räknar med 7min per box i mockning. Ingen bädd. Det dagliga jobbet med mockning, vattna, väga upp hö, mata lösdriftshästar, översikt av hästar osv tar ca:2h på en person.


Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)


Det är jätteolika beroende på säsong, hur mkt tid som finns osv. Storstädning av gården görs några ggr per år. Smörjning efter varje ridpass, kratta vid behov, fylla på foder regelbundet.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Vi har ett stall på gården där det för mig tar en timma att göra klart allt. Fyra hästar står inne, jag brukar slänga ut dom mellan 06-07. Allt som allt tar det ca en timma att bli klar med ALLT (fylla på vatten ute + inne, fodra ute + inne, mocha, sopa osv) beroende på hur trött jag är :p
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Har stall hemma, och jobbar i travstall.

Hur många hästar finns i stallet?
Hemma 2 stycken
Jobbet 30stycken ungefär

När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Hemma ut vid 6 och in vid 21
Jobbet runt 7-7.30 in 14.00

Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Hemma Frukost och kvällsmat- kanske 5 min per gång
Jobbet Frukost-lunch och kvällsmat
Mockning?

Hemma Halm, tar ut allt kiss och bajs varje dag.
Jobbet samma här.

Övrig anläggningsskötsel?
Hemma Sopa, kratta, fixa vatten, lägga allt på plats. vet inte hur lång tid det tar.
Jobbet- fodra,kratta,sopa,smörja,borsta hästar etc. tar hela dagarna.
 
Sv: Rutiner i ert stall med många hästar och hur lång tid tar varje "pass" m.m?

Vårt stall drivs som ett kollektiv. Så vårt schema ser ut som följande

Morgon fodring + utsläpp ca 1 1/2 timme, vi låter hästarna äta upp inne, täckas och sen ledas ut.

Lunch max 15 minuter att dela ut lunch hö.

Insläpp (sker vintertid kl 16, vår och höst vid 17 tiden) ca 30 minuter med avtäckning av hästar.

Kvällsmat ca 10 minuter

Stallet består av 8 hästar men med plats för tre st till.

/B
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 010
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp