Rusta upp gammal byssja till sadelkammare?

D

Dropdead

Hej på er kloka bukefalister!

Det står en gammal byssja på gårdsplan, som tidigare varit använd som sadelkammare och nu tänkte jag ge mig på att rusta upp den efter bästa förmåga.
Nu är det dock så att det har läckt in från taket och under de åren som byssjan inte blivit underhållen har detta föranlett till fuktskador och mögel.
Så hur går jag bäst till väga?
Byssjan är inte min, så jag vill ju komma undan så billigt som möjligt, då jag inte får något mer för det än ett förvaringsutrymme för alla mina grejer.

Taket är lagt av tegelpannor, därunder är det alltså vanligt träplank och på vissa ställen (där det läckt in) har dessa ruttnat. På träplattorna har det suttit någon form av isoleringsplattor, det är dessa som möglat. Det har även blivit mögel på en del väggar.

Jag har börjat med att riva ner isoleringsplattorna, det var då jag upptäckte det ruttna träet och kände att jag nog behöver lite tips och råd på hur jag bör gå till väga...
Bifogar lite bilder så ni själva kan se på ett ungefär hur det ser ut.

Alla tips emottages tacksamt! :laugh:

/Anna

DSC01501.jpg

DSC01500.jpg

DSC01503.jpg

Sv: Rusta upp gammal byssja till sadelkammare?

Ingen som har några tips? :confused:

Får man fråga vad en byssja är?

Men i alla fall så måste du till att börja med åtgärda taket så att det inte läcker in längre. Sedan får du fortsätta med att ta bort skivorna som du redan påbörjat. Träet som är murket måste bytas, men det som är friskt låter du vara som det är. Måla med en färg som andas.

Men eftersom du inte äger den så kommer att det här att kosta en hel del, så kan du inte höra med ägaren om h*n är beredd att rusta upp den. Du kan kanske erbjuda dig att hjälpa till rent praktiskt, langa spik och sånt :D

Annars vet jag inte vad du kan göra, men om det är fuktigt i rummet nu skulle inte jag ha hästgrejer där i alla fall. Möglande sadlar är inte direkt kul att slita med.

Lycka till i alla fall!

Byssa är ett annat namn för arbetsbod som exempel. Skall du ha värme i boden? Jag har en byssa som sadel kammare och mindre hö föråd. Den jag har är isolerad nu för tiden och har ett vanligt flyttbart oljeelemet på låg temperatur. Alla el är ny och har jordfelsbrytare. Använder även luft av fuktare där i bland specielt om det är blöta täcken som jag hänger upp med krokar i taket så täccket torkar. Om det skall vara kall föråd behöver du inte isolera tror jag. Men så se till att få bort det mögliga och ev behöver trät i taket fixas. Då det regnar i när det inte bra. Takets takpapp o pannor behöver troligt en översym?
Men jag har målat min invändigt med oljefärg och fått beg garderober för täcken och köksskåp för anndra grejer. En garderob som är lite bredare har jag sadel hängare och sadlar. Det har fungerat bra. Jag är mycket noga med element och när jag använder lufta av fuktare att det är rent på golvet och inga saker för nära med tanker på brandrisken. Hö´t har en mellan vägg med dörr i boden så det förvaras som i egt rum med tanke på elementet. Innan boden blev isolerad hade jag 10-15 fuktslukare/torrbollar för att bli av med funkten.

Tack för era svar!

Det finns ett element i byssjan, men det är inte tanken att det skall stå på jämt. Garderober för sadlar och täcken har jag redan, så det är bara att flytta in. Eventuellt kan man installera en fläkt som hjäper till mot fukten.

Jag får väl klättra upp på taket och se vad jag kan göra, det borde ju inte vara så svårt tycker jag.

Vilken färg är bäst att måla med då? En färg som andas? Är det oljefärg det? :confused:

/Anna

Ja linoljefärg är en färg som andas. Använd inte olika varienter på alkydfärger eller vattenbaserade "plast"färger, de stänger in träet och likaså fukten.

Skrapa bort all lös färg först, tvätta med målartvätt (ej målarsoda) och efter att det torkat kan du köra igång med målningen.

Yttertaket kanske du bara kan fästa en pressening över, så är det ju tätt nu i alla fall. Fäst den bara ordentligt, det blir lätt ett segel när stormarna tar i :eek: Vet av egen erfarenhet, om jag säger så ;)

Tack för info!

Jag såg idag att det inte är takplattor utan en sådan där...åh, nu har jag tappat ordet... platt asfaltsliknande matta (?) som tak. Men ja, en presenning vore ju kanske inte så dumt. Det får nog bli en tillfällig sådan lösning. :laugh:

Hur bör jag göra med träet som är mörkt då? Försöka bända loss det och ta bort det helt, eller bara spika på något nytt över det? :confused:

spika inte på nått nytt på det träet som är angripet..det är då lätt hänt att rötan eller möglet sprider sig vidare till det nya du spikar på. du bör försöka ta ner det och se i vilken kondition det är. i bland är det bara ytligt och då går det att rädda.

Det är lite svårt att svara på hur och vad du ska göra eftersom det inte är du som äger den. Jag tror att det kan vara svårt att bara göra någon liten renovering som både är bra för dig att utnyttja lokalerna i och som kan friska upp huset. Tycker att en stor insatts krävs för att få ordning på hela köret, men det ska inte du stå för.

En översyn av hela byggnaden bör egenligen göras. Med en början uppifrån, alltså med taket. Taket är dåligt men hur ser reglarna då ut som bär taket osv det kanske måste bytas för att de är för dåliga. Gå nedåt, hur ser golvet/taket ut där? Det som är dåligt måste bytas, man kan inte spika på nytt på det. Väggarna kanske bara ser dåliga ut, kolla det.

Så det du bara kan göra är att se till så att taket inte läcker in under den tiden du har lokalen. Färg på dåliga eller ruttna plankor känns för mig oerhört knepigt :crazy: Vist du får en ljusa och finare plats att vara på ett litet tag, men ganska så snart kommer färgen och de dåliga virket att lossa i alla fall.

Titta noga efter vad som måste göras för att du ska kunna använda den överhuvudtaget. Hur mycket vill du lägga ned på att fixa det, tid, pengar? Vet inte jag kanske är petig, men det jag kan se på bilderna tycker jag att det måste till en lite större renovering. Men det är jag det, rummen kanske mycket väl kan användas med lite uppsnyggning bara och pressening på taket den tiden du ska ha den.

Det är ju såklart svårt att beräkna hur mycket tid och pengar det är värt att lägga ner på att rusta upp byssjan, men jag tror jag kan komma hyfsat billigt undan och jag behöver ju ändå flytta mina grejer till ett förråd som jag kan låsa, så på så sätt tjänar jag ju själv på det också, även om byssjan inte är min.

När jag var där idag och klättrade upp på taket så såg jag att det är sådan här ytpapp och när jag kollade det på Byggmax hemsida så bör man kunna lägga en ny sådan papp ovanpå den gamla utan större problem. Och beroende på storlek osv så bör det iaf inte kosta mig mer än 269:- (för jag kan inte tänka mig att byssjan är större än 26m2...eller?:confused:)

Träet ser ut att vara i helt okej skick, förutom på två ställen där jag vet att det läcker in. Men om jag då klistrar på ny ytpapp på taket och byter de dåliga plankorna, så har jag väl kommit en bit på väg med läckageproblemet iaf?

När taket är omlagt så tänker jag tvätta rent väggar och måla om. Det borde väl funka tycker jag?

Jag är aspepp! Det är roligt att greja. Man ska bara ha tid att göra det och helst hitta någon medhjälpare också, men det löser sig! :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar