Elma_vip

Trådstartare
Vad ska man göra när hästen rusar mot hindret? Tar man lite i tyglarna så börjar hon studsa eller tvärstanna. Har man knappt kontakt med munnen springer hon åt sidan precis innan upphoppet.

Mvh Diana

Sv: Rusar!?

Ha en bra galopp hela tiden så hästen inte känner att den behöver öka innan hindret.
Ha stadig kontakt med hästens mun hela anridningen samt håll om med benen och rama in den ordentligt så den inte springer åt sidan. Men sitt helt still, dra inte eller försök ändra något precis innan hindret, låt i stället hästen själv komma på hur den ska göra. Det beror oftast på att hästen är osäker och spänd.

Ställ upp några hinder på ett stort område där du slipper svänga så mycket, sen sitter du och hoppar en liten bana med låga hinder tills hästen slappnar av. Bara sitt helt still men ha hela tiden skänklarna stadigt om och bra kontakt med munnen utan att dra. Stannar hästen så bara kom på nytt igen utan att göra så stor affär det.
Sen kan man ju hjälpa hästen med bommar, serier, stuts och liknande men den måste bli avspänd förs och då är det bästa att bara sitta och "nöta" i galopp över små hinder till den slappnar av.

Lycka till :)

Det låter som om din häst är osäker på vad den ska göra. Håller med om att hinderna ska vara små. Då kan hästen hoppa även om den kommer lite fel. Bommar studs och serier är också bra. Jag skulle nog även löshoppa hästen så att den får tänka lite själv när den kommer mot ett hinder. Använd gärna hjälpbommar och små hjälphinder även här. Den kommer nog att rusa i början även när du löshoppar men den kan inte springa vid sidan om och inser nog själv att det är bättre att komma in lite lugnare för att hinna bedömma avstånd, höjd mm. Lycka till!

om den rusar eller fattar galopp själv måste du visa att det är FEL. låt inte x hoppa då, bryt av eller gör en volt i värsta fall, men inte för nära hindret.

Träna med cavalettibommar i trav tills hästen lyssnar, och sedan kan du gå över med galoppbommar och sedan höja vart efter hästen lysssnar på dig!

Hoppa pâ en volt,i övrigt vad Nyrelski säger om tempot, rid ej för lângsamt

Liknande trådar

Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
560
Senast: Eloise
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka