Rusar iväg

Royalj

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalosar!

Jag har nyligen börjat rida en ny häst. Supertrevligt fullblod på 8 år som är väldigt arbetsvillig och rolig att ha och göra med - men hon är så fruktansvärt mycket på tårna hela tiden. Hon kan verka gå avslappnat och fint och så helt plötsligt bara far hon iväg. Plötsliga ljud, särskilt om de kommer bakifrån, och andra hästar som busar/låter mycket får henne att rusa iväg i full fart, och när hon väl fått upp farten är hon fruktansvärt svår att få stopp på.

Själva rädd för ljud-delen är det väl bara att träna på. Jag har börjat så smått med att be en kompis gå en bit bakom och göra lite ljud men tar gärna emot fler tips.

Det jag egentligen tycker är jobbigast är att hon blir så okontrollerbar när hon far iväg. Hon får upp farten ruskigt snabbt (fullblod som sagt ;)) och sedan ignorerar hon alla försök till att bromsa. Vad ska man egentligen göra? Vill inte behöva ta till skarpare bett för hon är egentligen en känslig dam, men samtidigt känns det inte bra när hon blir sådär okontaktbar. Så, what to do?

Sv: Rusar iväg

Jag skulle ta ljudträningen till snäppet större. Alltså även i stallgången, på banan. Typ tappa borstar bakom henne, ha en fladdrande jacka kring henne om du har henne lös på banan, eller i grimskaft ex. På så sätt skapar ni även ett starkare band, hon börjar lita mer på att saker du presenterar för henne är inte farligt osv. På så sätt kan det även hjälpa ridningen, att hon litar mer på din reaktion till ljud runt omkring än sin egen :) Få henne att lugnt passera "trängre" utrymmen, jag hade ex en buske som stod bara någon meter ifrån husväggen, bara en kort passage på 1meter och där har jag gått med mina hästar emellan, vilket har gjort att de ett känner mer exakt var de har sin kropp, litar mer på mig och inte är rädda för trängre utrymmen. Men som sagt olika ljudövningar med olika prassliga material och sånt skulle nog vara bra träning för henne :) Hosta, klappa händer, "nys" är också bra ljud att träna in eftersom de kommer rätt plötsligt.

I själva ridningen, har du försökt att bara "dra" i en tygel? alltså få henne på så sätt att stanna. För det måste hon om du bara använder en tygel och varje gång hon drar i väg gör samma sak varje gång så lovar jag dig att sträckan blir kortare och kortare utan att du ska behöva använda ett skarpare bett :) Men som sagt, tillits övningar ger ett bättre långsiktigt resultat enligt mig ;)

I själva ridningen, har du försökt att bara "dra" i en tygel? alltså få henne på så sätt att stanna. För det måste hon om du bara använder en tygel och varje gång hon drar i väg gör samma sak varje gång så lovar jag dig att sträckan blir kortare och kortare utan att du ska behöva använda ett skarpare bett :) Men som sagt, tillits övningar ger ett bättre långsiktigt resultat enligt mig ;)

förutom att förebygga att hon sticker, vilket såklart är nr 1, ta som MattiZ skrev i en tygel.
styr in henne i ett hörn, en snövall, träd eller gör en volt som minskas. Men var beredd när det tar stopp;)
jag tror inte att ett skapare bett kommer att göra så att det går att bromsa henne, en häst är så mycket starkare än en människa. .. lycka till! Och fundera på om ljuden är enda orsaken till problemet!

Tack för svaren, mycket intressanta tankar!

Mattiz: Fler tillitsövningar ska jag absolut börja med! Tror precis som du att det är det bästa i längden.
Det här med att bara dra i en tygel har jag fegat lite med, har hört att hästen kan tappa balansen om det går för fort?

Linnea_: Det här med att förebygga är svårt eftersom "utbrotten" verkligen kommer blixtsnabbt. Det här med att styra in i väggar har jag gjort och visst tar det snabbt stopp men det går ju tyvärr inte att alltid göra utomhus (Skåne = inte mycket träd att styra in hästen i ;))
Vad tror du annars det skulle kunna bero på? Att hon är lite osäker med mig som ledare känns ju logiskt i och med att jag inte ridit henne så länge, men hon gör även så här med ägaren som haft henne i 2 år

Outofservice: Ja, hästen ifråga är galopptränad (startad 2 gånger).

Galopphästar funkar ju inte på riktigt samma vis som vanliga ridhästar.
Vad gör du när hästen drar? Drar du i tyglarna konstant, tar och släpper efter? Har du provat att använda rösten?

När jag vill få stopp på en galopphäst så tar jag en förhållning samtidigt som jag säger "whooooo eller hoooooo" (svårt att skriva :p ) och släpper efter. Dom stannar inte med en gång, men dom saktar ner.

Viktigaste är att du är lugn, för tänker du :"nu sticker hästen" , så sticker hästen (talar av erfarenhet :p )

Att dra konstant hjälper inte har jag märkt, då reagerar hon något mer på ta och släpp-metoden. Dock är min första reaktion när hon rusar iväg just att dra och det är först när hjärnan hinner ikapp som jag kommer ihåg det där med att ta och ge eftergift :o

Ska absolut testa att använda rösten mer!

Att dra konstant hjälper inte har jag märkt, då reagerar hon något mer på ta och släpp-metoden. Dock är min första reaktion när hon rusar iväg just att dra och det är först när hjärnan hinner ikapp som jag kommer ihåg det där med att ta och ge eftergift :o

När du drar i tyglarna, så ger du signalen att hon ska springa :D

Galopphästarna är inte ridna som vanliga ridhästar, ju mer du tar desto mer stöd ger du för att springa fort. Släpp efter på tyglarna, gör halvhalter och framförallt använd din vikt :)

Jag kan garantera dig att 9 av 10 galopptränade hästar stannar fortfarande om du helt släpper tyglarna än om du drar ;) För som ovan skrev här så vill dom ha stöd i tygeln när dom springer, dom lärs upp med att springa när du håller emot och stanna när du släpper.

Så jag tycker att du ska släppa fokus från hästen lite och fokusera på dig själv, ju lugnare du är desto lättare får du stopp på hästen! Nästa gång det känns som att hästen sticker: Ta ett djuuup andetag, ta en förhållning , släpp efter och använd rösten! Och slappna av(hur svårt det än är), ju mer du tänker att hästen sticker desto mer spänner du dig och hästen kommer bara springa fortare.

Och tro mig, jag klandrar dig inte.. jag red ett sto i ett snabbjobb på Göteborgs galoppbana och hon visste ju när upploppet kom, jag kände redan innan att det går åt helvete.. Jag SKREK till min kompis: "Hon sticker med mig!!!!" och såg ut ungefär såhär :eek::eek:
Men min vän skrek tillbaks att det gör hon så fan heller! Och när jag väl sansade mig så insåg jag att jag hade kontroll på situationen. :p

Få heller inte panik om hästen inte tvärstannar, utan ta förhållningen och rösten och känn sedan efter, för antagligen så saktar hästen ner men du märker det inte om du är hysterisk. Det kan ta många hundra meter innan dom stannar ibland(beroende på hur fort dom springer), men huvudsaken är inte att få stopp fort, utan att du har kontroll på situationen! :)

Ska försöka tänka på ta det lugnt och släppa efter, problemet är bara som sagt att min första reaktion är just att hugga tag i tyglarna. Kan man träna bort sånt som "sitter i ryggraden"?
Igår stack hon en gång. Att brrrr:a hjälpte faktiskt en del, hon bromsade upp en smula även om det fortfarande tog ett bra tag att få stopp på henne.

Lite OT
Det här med att galopphästar måste ridas på ett lite annat sätt än "vanliga" hästar tycker jag är väldigt sant. Jag har ju märkt att det är som du och Trix säger, jag får ingen respons av att bara dra. I vanliga fall är hon ju dock väldigt känslig i munnen och bromsar upp för ett lätt litet tygeltag, men i läget när hon sticker stänger hon liksom av det och "blir galopphäst" igen. Är det något som någonsin går att träna bort?

Ska försöka tänka på ta det lugnt och släppa efter, problemet är bara som sagt att min första reaktion är just att hugga tag i tyglarna. Kan man träna bort sånt som "sitter i ryggraden"?
Igår stack hon en gång. Att brrrr:a hjälpte faktiskt en del, hon bromsade upp en smula även om det fortfarande tog ett bra tag att få stopp på henne.

Lite OT
Det här med att galopphästar måste ridas på ett lite annat sätt än "vanliga" hästar tycker jag är väldigt sant. Jag har ju märkt att det är som du och Trix säger, jag får ingen respons av att bara dra. I vanliga fall är hon ju dock väldigt känslig i munnen och bromsar upp för ett lätt litet tygeltag, men i läget när hon sticker stänger hon liksom av det och "blir galopphäst" igen. Är det något som någonsin går att träna bort?

Det går absolut att träna bort det, dock är det ju en fullt normal och naturlig reaktion. :) Men det är ju lite som när man var liten och trillade av, första reaktionen är ju att hålla kvar i tygeln för att man inte vill att hästen ska rymma.
Men likaväl som det att träna på att trilla av på "rätt sätt" så går det att träna att inte få panik om hästen drar. Det handlar hela tiden om ditt huvud, att du måste lita på både dig själv och hästen. Så återigen så handlar det om att slappna av. Så det är bara att jobba på det, tänk på det hela tiden, så är jag säker på att du löser det. :)

Däremot så använd inte "brrr" utan använd "wooooohhoow", ett långt och lugnt "woooooohhhw" för det är det dom flesta använder när dom rider galopphästar och "brrr" låter lite mer "hysteriskt" och har inte samma lugnande effekt.

Angående hästen så är det likadant där, det går självklart att öva bort och få hästen att bli mer vanlig ridhäst. Men det kommer komma automatiskt när du lär dig att slappna av och lita på dig själv, för när du gör det och hittar dom rätta knapparna så kommer hästen inte sticka med dig och gör den det så kommer inte du se det som ett så stort problem längre. :)

När man häst blir rädd blir det lätt att jag drar lite i munnen men nu har jag lärt mig att bli med följsam och jag använder mer sitsen och är LUGN. Han är ju dock en "seg" ponny med små rörelser så jag blir aldrig rädd eller nervös. Hur som helst hjälper det med att inte dra i tyglarna, använda röst sits och kanske krama lätt med handen. Han saktar in så fort han kommit "Förbi faran". Han galopperar mer normalt tempo än att "sticka" men skjuter ifrån med bakdelen.

Jag hade en galoppör som tog alla tillfällen i akt att busa, och ett ljud kan vara en synnerligen bra ursäkt till att ta en extra repa i trädgården tex ;) Och många fullblod är explosiva.

Hur eller hur det som hjälpte mig var att ha en martingal eller bara halsremmen att hålla mig i för att känna mig säkrare och så trampade jag ner hälarna och försökte flytta tyngdpunkten bakåt. De dagar det var extra busigt red jag med enhandsfattning och höll i mig med andra handen.

Jag hade nog ridit väldigt svart/vitt, typ hitta en bra galoppsträcka i skogen och där får hästen göra som hon vill. I paddock/ridhus får hon aldrig göra som hon vill. Om du förstår hur jag menar.

I ridhuset är det kadaverdiciplin, på med graman så du kan hålla henne om hon brötar iväg, sen är det halt, skritt, halt skritt, halt, trav, skritt trav. Mycket andas ut och slappna av, men, häst mellan hand och skänkel BASTA!

Sen ut i skogen och där är det full kastrull, då tror jag det är mycket enklare att kräva sen när du kommer hem.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Träning Har köpt en unghäst eller tja inte så ung 5 år men outbildad och inte så mycket hanterad när han kom. Han är världens snällaste och allt...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: LFreddy
·
Träning Har hand om en häst nu, som jag inte blir riktigt klok på. Han är 12 år gammal, men beter sig väldigt omoget i stallet och hantering...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix