Runsten 14 maj

Sv: Runsten 14 maj

Nej va trist!
Hoppas det inte är nåt allvarligt.

I mitt fall hade Nova (tänka sig :D) rätt.
Dressyren var en katastrof... Spändare häst står nog inte att finna på denna jord. En mycket snäll domare, gav oss hela 58%/63 straff trots det.
Felfri hoppning, dock var det allt annat än en stilrunda, men det sätter jag på unghästkontot. :angel:
Terrängen trodde jag helt allvarligt skulle bli lite för svår, inte för att det var stort eller krångligt, men han har inte hoppat trakhener med dike under och kan titta till och bli förvånad, inte heller "sunken road". Jag gick banan vid halv sjusnåret på morgonen och kände mig moloken och föga hoppfull.
Blixten tutade dock runt banan utan bekymmer. 4 straff för tid.
Mäkta stolt matte.
Nu har jag strykit Hofors och bestämt mig för att trimma dressyr istället och ge han lugn och ro fram till Bollnäs i juni.

Runstens tävlingar var för övrigt mycket bra. Jättefin anläggning, trevliga funktionärer, toppenfin uppstallning, bra kafeteria med bra mat, jättefina terränghinder osv.
Kan nog inte klaga på nåt. Jo kanske att framridningen till terrängen var lite liten, men det går nog inte att få allt.

:)

Jag är jättenöjd under omständigheterna!
Det började med att lillpojk ville hoppa dressyrstaket, vilket resulterade i ett demolerat hörn och en volt. Han blev ju såklart spänd efter det och vi kom runt på 70 straff tror jag. Sen ett ner i hoppningen, tappade honom i svängen och så brakade det iväg i full kareta vilket blev en frambensrivning såklart.
I terrängen var han fantastisk! Var lite väl taggad på framhoppningen och hoppade mer på stället än galopperade, men det var helt sjukt trångt och han är lite bakskygg. Inne på banan hoppade han allt och pinnade på för allt han var värd. Dock var matte så pass trött i kolan att hon red fel inte bara en utan TVÅ!! gånger. Gissa vem som var sur på sig själv sen...
Men han får helt klart godkänt! Nästa blir Stockholms och sen tänkte jag prova på Bollnäs! :)
Lite bilder, resten ligger här
32397515.jpg

32397522.jpg

32397557.jpg

Men vad tråkigt med din häst! Hur mår han/hon nu då? Och hur gick det fram till dess?

Ja, stenarna på den parkeringen är inte att leka med. :crazy: Hoppas att det inte är något allvarligt fel på hästen!

Men varför haffade du inte mig?! Eller gjorde du det? Borde sett dig vid stallarna men så hade jag mycket i huvudet också.. :o
Kul att höra vad du tyckte om tävlingen, vissa berörda läser förmodligen detta :) Många eldsjälar som sliter :)

Summa är att jag är nöjd med alla mina hästar, fina rakt igenom. Vissa av mina prestationer var kanske inte helt lysande men avslutade i alla fall med tre riktigt fina terrängrundor - fullblodet som ett spjut, polacken som en klocka och hoppade strålande verkligen, den stora som ett skenande tåg utan stopp :)

Jag kom ju inte så långt, hann inte rida före besiktningen eftersom jag skulle ha startat halv 3. Men man fick ju valuta för veterinärpengarna iaf eftersom han kollade på pålle tre gånger. :D

Longerade idag och pålle rör sig precis som vanligt, inte en tillstymmelse till hälta så mina misstankar om stenarna stämmer nog.

Ja, usch vad tråkigt att ni inte kunde komma till start... Men nu är det väl bara att träna på inför Hofors istället! :) Det blir fina fisken!

Tack, men jag kom inte tvåa, jag vann - JN och jag hade samma straff, men jag var närmast optimaltiden (1 sek), så denna gång var det min tur. I Equipe står vi som delad segrare, men det var vi inte ;) Murray och jag hade samma straff förra året, då kom jag tvåa p g a att M var närmre optimaltiden den gången.

C var fantastisk som vanligt. Dressyren var iof ingen hit, han spände till som sjutton när vi skulle in på banan, men skrapade ihop 55,5 straff (63 %). Den straffen stod sig hela vägen in i mål. Hoppningen är inget att tala om, tycker det är svårt att hoppa en såpass liten bana på stor gräsplan - det blir lätt lite flackt och oengegerat, men det gick ju bra! Terrängen susade vi igenom, huuuuuur fin som helst.

Behöver man säga att jag är suuuupernöjd med båda hästen och mig själv? :love:

PS. Endagars FT-tävling är en mycket bra uppladdning inför final i Div III dressyr dagen efter. 69% i förklass (vinst), 66% i lagklassen (4:a) och laget på en 2:a plats!!!! Yiiiihooooo, vad duktiga vi var! Jag som inte ens skulle rida Div III i år. :bump::bump:

Senast ändrad:

Tror det är flera fel i debutantresultaten, då systemet verkar ha krånglat till det med tidsfel hit & dit. Titta t ex på ettan & tvåan i klass 3 - de har samma tid enligt reslistan, men helt olika straff för tidsfelen. :confused: Och jag tror dessutom att opt.tiden var 3:18, så isf skulle de inte ha tidsfel öht... Och ordningen borde vara tvärtom. Synd, hoppas de som fick pris var de rätta.

Vi hade även en del strul i 100-klassen, där de missat att man får straff när man är mer än 15 sek UNDER optimaltiden - något som inträffade för flera, bland annat Q & hans matte. :angel: Men där blev det iaf rätt till slut, eftersom jag aldrig kan hålla käften. (Jag börjar bli ett riktigt pain in the ass på arrangörerna...) :devil:

Men rätt ska vara rätt! Och därför fick inte Q med pilot någon placering, slutade åtta precis utanför efter helt ok dressyr, katastrofhoppning och en fantastisk terräng! :love: Han äter mark & studsade lätt över allt - även ner i vattnet. Lycka! Sen att det gick lite väl fort & piloten inte tänkte riktigt rätt trots klocka är ju en annan femma...:angel: Q's back in business!

Du har helt rätt - 3,18 var optimaltiden, det är jag säker på eftersom jag dubbelkollade när både JN och jag hade samma straff. Från början hade de reggat JN med 149,8 straff i terrängen, så det var tvunget att fixas innan prisutdelning. De verkar ha haft rejäla problem med resultatrapporteringen, tyvärr.

Vad himla tråkigt att de slängt om 1:an och 2:an i klass 3 - det borde ju som du säger vara tvärt om.

Jag tyckte att arrangemanget var jättebra i övrigt, men det är lite tråkigt när resultaten strular på det här sättet. Med lite rutin på grejerna så blir det toppen nästa gång. :)

Roligt att det gick bra för er, trots att piloten glömde bromsa! ;)

15 sek under optimaltiden? :D Har det hänt förut? E kan rida fort oxå alltså! :D

Det är förståeligt om det blir nåt som krånglar om det inte finns lång erfarenhet av att arrangera. Det är rätt mycket att hålla reda på.
Jag blev lite orolig när jag först fick en hel massa straff för tid i terrängen. Jag red utan klocka men höll inte igen alls. Kanske att jag inte red smartaste, snabbaste vägen överallt, men min gröna häst behöver få lite tid på sig.

Sen är det aldrig kul när de som ligger på placering får förhoppningarna grusade och det strular.
Det har sagts förr och kan sägas igen: Vi ska vara rädda om våra arrangörer!

Runsten har potential att bli en supertävling på alla sätt så jag hoppas att man nu bara spottar i nävarna och kör på i samma anda.
:bump:

Det hoppas jag med att de gör, för jag tyckte att arrangemanget i stort var jättebra men trevliga funktionärer och bra organisation. Det är ett jättejobb att arrangera en FT-tävling och för att vara första gången så levererade ÅRS över förväntan! Och som sagt, med lite rutin så kommer det att bli super i fortsättningen! :bump:

Men resultatrapporteringen fugerade ju inte helt 100, iaf inte i debutantklasserna, och det måste man väl få säga, trots allt? :o

Ja det måste ju sägas!! Hur ska man annars lära sig nåt?
Jag håller med, för jag red ju själv klassen och blev förvirrad och förvånad. :D

15 sek under optimaltiden? :D Har det hänt förut? E kan rida fort oxå alltså! :D

15 - hon var 22 under nu!
Pft, sista tävlingen han gick (2009) så gav hon ju bort segern på Ryttis för att de var 17 sek under tiden! Därför har jag tjatat på henne om en klocka, men inte fasen hjälpte det. ;)

Q har alltid kommit långt med sin stora galopp, men det är först på senare tid som piloten använder gasen. Och han är rätt snabb iväg från hindren (om man låter honom då & inte bromsar, som jag. :angel:)

Ja det måste ju sägas!! Hur ska man annars lära sig nåt?
Jag håller med, för jag red ju själv klassen och blev förvirrad och förvånad. :D

Självklart måste man kunna säga till om det blir fel, och de som sysslade med resultatet på plats blev tacksamma att jag sa till öht. Synd att debutanten redan hunnit bli klar för länge sen bara.

Tycker att Runsten är en kanontävling, anläggningen är ju fantastisk! Synd bara att den ligger mitt ute i ingenstans... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka